2024-02-13, 14:04
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoldyou
Lyssna inte på galningarna. Reg dig hos skatteverket som hemlös.

Jag har inte hört av mig till svenska staten på många år och tydligen är jag fortsatt I Uppsala. Men mitt liv går bra.
Nu är tråden (än så länge) i Juridikforat så kanske inte ska kalla de som håller sig till juridiken för galningar.
Är väl bra om TS får veta vad som faktiskt gäller tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av tjackademin
Du kan skriva dig hos soc om du är hemlös. Ring ditt kontor och kolla.
Framgår väl inte av TS att det handlar om hemlöshet....
Citera
2024-02-13, 14:36
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Beror på bodelning. Jag måste väl kunna avskriva mig adressen?

Framgår inte vad din plan är riktigt men om man bor på typ tillfälliga boenden så skrivs man ofta på en församling av någon anledning även om postadressen är annorlunda.
Som jag förstår de hela så handlar de mycket om vilket socialkontor och massa annat som baserar sig vart man är placerad.

https://soctanter.malmo.se/fraga/3575
Citera
2024-02-13, 14:44
Medlem
chribsson2s avatar
Jag försökte skriva mig i kommunen med särskild postadress för ett par år sen. Det var en upplevelse av kafkaeska mått. En handläggare på Skatteverket jagade mig t o m på arbetsplatsen trots att jag alltid svarade på mail och hon hade mitt tfnnr. När hon hotade med att de skulle anmäla mig som försvunnen, gav jag upp. Flyttade tbx till frugan och gav upp livet som fri
Senast redigerad av chribsson2 2024-02-13 kl. 14:48.
Citera
2024-02-13, 14:58
Medlem
postbox?
Citera
2024-02-13, 14:59
Citat:
Jag behöver avskriva mig från min gamla adress för att få soc bidrag. Men har ingen ny adress. Hur fan gör jag?

”Tillfälligt folkbokförd på kommunen

Från och med den 1 september 2022 kan Skatteverket tillfälligt folkbokföra en person på kommunen om hens nuvarande folkbokföringsadress sannolikt är felaktig och det leder till besvär för någon annan som äger, hyr, eller är folkbokförd på samma fastighet eller lägenhet. Detta gäller medan vi utreder personens rätta folkbokföringsadress.”

https://skatteverket.se/privat/folkb...5408414f3.html
Citera
2024-02-13, 16:06
Medlem
immenhusens avatar
Poste restante är din vän. Du får själv googla på hur du skall gå till väga.

/AI
Citera
2024-02-13, 16:32
Medlem
Citat:
Jag behöver avskriva mig från min gamla adress för att få soc bidrag. Men har ingen ny adress. Hur fan gör jag?

Kan du förtydliga var du bor någonstans? Någonstans tillbringar du väl din dygnsvila? Eller är du helt bostadslös och sover i trappuppgångar och i källarförråd?
Citera
2024-02-13, 16:59
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Skaffa jobb man satsar på handikappade här i Sverige då du borde få något enkelt
Jag är skitzoaffektiv
Citera
2024-02-13, 16:59
Medlem
löls avatar
Citat:

Ingen familj eller vänner då antar jag?

För det är dit en normal människa hade vänt sig
Sedan går du in på skattemyndigheterna och ändrar på din address.
tat några minuter
Citera
2024-02-13, 17:09
Medlem
Varför blanda in Soc, du har väl rätt att få aktivitets- eller sjukersättning från FK prövad? Eftersom du är sjuk och, som det får förstås, diagnosticerad.
Citera
2024-02-13, 18:34
Medlem
hockexs avatar
Frågade Skatteverket det när jag återkom till Sverige efter en massa år utomlands.

De föreslog hotell/vandrarhem.
Citera
2024-02-13, 20:46
Medlem
Kolla om du kan skriva dig på kyrkan? Du kan också skriva dig på samma adress som socialtjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in