2024-02-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Nej det menade han inte, har är bostadslös med diagnoser din idiotjävel
Hen har inte gett uppgift var hen bor någonstans, om hen har bostad eller ej. Jag gissar att hen har en bostad men inte vill skriva sig där.
Citera
2024-02-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det blev olagligt 2018. Sen dess har en hel del folk åtalats och fällts för att ha folkbokfört sig på fel adress.

Perfekt. Jag känner en snubbe som är gift och har två barn samt två hus. I ena huset bor han med fru och barn och i andra huset bedriver han verksamhet. Han är skriven på adressen där han bedriver verksamhet trots att han som jag skrev bor med fru och barn. Han riskerar alltså åtal?
Senast redigerad av 1000RopparOch1Yxa 2024-02-13 kl. 22:00.
Citera
2024-02-13, 21:58
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Hen har inte gett uppgift var hen bor någonstans, om hen har bostad eller ej. Jag gissar att hen har en bostad men inte vill skriva sig där.

chizoaffektiv utan hemadress skrev han
Citera
2024-02-13, 22:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000RopparOch1Yxa
Perfekt. Jag känner en snubbe som är gift och har två barn samt två hus. I ena huset bor han med fru och barn och i andra huset bedriver han verksamhet. Han är skriven på adressen där han bedriver verksamhet trots att han som jag skrev bor med fru och barn. Han riskerar alltså åtal?
Han bedriver alltså bara sin verksamhet där, men bor egentligen med fru och barn? Ja, då riskerar han åtal.
Citera
2024-02-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
chizoaffektiv utan hemadress skrev han
Nej, bara schizoaffektiv. Läs innantill.
Citera
2024-02-13, 23:12
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Jag behöver avskriva mig från min gamla adress för att få soc bidrag. Men har ingen ny adress. Hur fan gör jag?
Du skriver dig hos närmsta kyrka. Vet endast att det funksr med svenska kyrkan. Prata med någon som srbetar där. Det löser sig
Citera
2024-02-13, 23:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Du skriver dig hos närmsta kyrka. Vet endast att det funksr med svenska kyrkan. Prata med någon som srbetar där. Det löser sig
Man får inte skriva sig där man inte bor.
Citera
2024-02-13, 23:42
Medlem
Trakessons avatar
Jag är skriven på min hemkommun. Det började med att jag blev av med min bostad av olika anledningar. Jag var fortfarande folkbokförd där eftersom jag inte hade någon ny adress. Socialtjänsten har vägrat hjälpa mig och istället gjort allt de kunnat för att krångla till det för mig. Bland annat anmälde de mig till skatteverket för folkbokföringsbrott.

Skatteverket startade naturligtvis en utredning och en handläggare där ringde mig. När jag hade förklarat de olika turerna kring hur jag hamnade i den här situationen och hur socialtjänsten hanterat det hela menade handläggaren att den nya lagen inte var menad för personer i min situation och lade ner ärendet. Hon ordnade också så att min folkbokföring ändrades från min tidigare bostad till kommunen.

Kvinnan på Skatteverket var i mitt fall väldigt förstående och hjälpsam, så jag uppmanar TS att inte försöka undvika dem utan förklara sin situation. Jag får i och för sig inga bidrag från soc, och fick det inte när jag hade rätt till det heller, så kanske är det inte riktigt samma sak, men prata med skatteverket om folkbokföringen.
Citera
2024-02-14, 11:16
Medlem
Gå in på Skatteverkets information om folkbokföring. De har en rad med exempel på hur man ska göra om man tex flyttar runt, är hemlös eller inte vet var man ska vara folkbokförd. Gäller det sistnämnda ska man kontakta Skatteverket och fråga vad som gäller i ens eget specifika fall.
Citera
2024-02-14, 12:07
Medlem
Citat:
Han bedriver alltså bara sin verksamhet där, men bor egentligen med fru och barn? Ja, då riskerar han åtal.

Fast han bor där ibland. Han och två andra kollegor turas om att sova där. Och okej, sjukt.
Citera
2024-02-14, 12:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000RopparOch1Yxa
Fast han bor där ibland. Han och två andra kollegor turas om att sova där. Och okej, sjukt.
Frågan är vart han huvudsakligen bor, d.v.s. majoriteten av tiden. Det är där han ska vara folkbokförd.
Citera
2024-02-14, 14:44
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Man får inte skriva sig där man inte bor.
Jo kyrkan låter hemlösa skriva sig hos dem. Så aty de kan ta emot post, info från offentlig verksamhet med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in