• 1
  • 2
2024-02-13, 13:10
Medlem
WhatsYourNames avatar
Jag behöver avskriva mig från min gamla adress för att få soc bidrag. Men har ingen ny adress. Hur fan gör jag?
Citera
2024-02-13, 13:14
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Skaffa dig ett jobb din parasit
Mmm jag är skitzoaffektiv det går inte så bra du. Sluta tramsa och döma andra.
Citera
2024-02-13, 13:17
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Jag behöver avskriva mig från min gamla adress för att få soc bidrag. Men har ingen ny adress. Hur fan gör jag?

Det är ju inte så speciellt mycket information du ger i trådstarten.
Att avskriva dig adressen för att sedan bo kvar eller har du någon plan vart du ska ta vägen?
Vad beror detta på egentligen?
Citera
2024-02-13, 13:18
Medlem
Citat:

Det kanske beror på vem som gör anmälan och hur den görs men man kan under vissa omständigheter bli skriven hos sin kommun i väntan på att det utreds var man bor.

Jag vet bostadslösa som hamnat i den situationen i alla fall.

Annars får du ju be någon vän eller anhörig men lagen säger att du ska vara skriven där du har din "huvudsakliga dygnsvila" och straffen för brott mot detta har nyligen skärpts.
Citera
2024-02-13, 13:23
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Det är ju inte så speciellt mycket information du ger i trådstarten.
Att avskriva dig adressen för att sedan bo kvar eller har du någon plan vart du ska ta vägen?
Vad beror detta på egentligen?
Beror på bodelning. Jag måste väl kunna avskriva mig adressen?
Citera
2024-02-13, 13:24
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det kanske beror på vem som gör anmälan och hur den görs men man kan under vissa omständigheter bli skriven hos sin kommun i väntan på att det utreds var man bor.

Jag vet bostadslösa som hamnat i den situationen i alla fall.

Annars får du ju be någon vän eller anhörig men lagen säger att du ska vara skriven där du har din "huvudsakliga dygnsvila" och straffen för brott mot detta har nyligen skärpts.
Ok. Ja dom säger att det är komplicerat att skriva sig på kommunen.
Citera
2024-02-13, 13:26
Medlem
Skriv dig på kommunen. Du går in och skriver på ett pappersark med en penna att du skriver dig där sedan lämnar du över det till skatteverket för dom har inga blanketter för det.

Även om du inte har lägenhet så kommer du få en summa för hyra beroende på vart du bor. Man får typ en tusenlapp högre i stockholms kyrka än i öviks om du skriver dig där.
Senast redigerad av Spallow 2024-02-13 kl. 13:28.
Citera
2024-02-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ok. Ja dom säger att det är komplicerat att skriva sig på kommunen.

Citat:

Jag tror det fungerar så att om den som bor kvar på din nuvarande adress anmäler att du inte bor där så blir du med automatik skriven på kommunen. När du väl blivit det får du väl säga att du bor i en bil eller på gatan.

Men varför kan du inte skriva dig där du bor då?
Citera
2024-02-13, 13:34
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Nja, det måste du väl inte.
Du skall enligt lag vara folkbokförd där du bor (regelmässigt tillbringar din dygnsvila).

Att falskeligen folkbokföra sig på annan adress än den man bor på för att på felaktiga grunder erhålla bidrag är naturligtvis olagligt.
Senast redigerad av NollFemNollFem 2024-02-13 kl. 14:05.
Citera
2024-02-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

För att förtydliga, att vara "på kommunen skriven" betyder att man i sin folkbokföring inte är skriven på någon specifik adress, bara läns och kommunkod.

Det betyder inte att man är skriven hos kommunen (dvs man är skriven inom kommunens geografiska område, inte hos den juridiska personen "kommunen".

Detta bör/ska kompletteras med en särskild postadress eftersom man annars inte kan få någon post.
Citera
2024-02-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Nja, det måste du väl inte.
Du skall enligt lag vara folkbokförd där du bor (regelmässigt tillbringar din dygnsvila).

Att falskeligen folkbokförd dig på annan adress för att på felaktiga grunder erhålla bidrag är naturligtvis olagligt.

Lyssna inte på galningarna. Reg dig hos skatteverket som hemlös.

Jag har inte hört av mig till svenska staten på många år och tydligen är jag fortsatt I Uppsala. Men mitt liv går bra.
Citera
2024-02-13, 13:57
Medlem
tjackademins avatar
Du kan skriva dig hos soc om du är hemlös. Ring ditt kontor och kolla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in