Resultat: Vem vill du skall vinna årets Robinson?
Alexander Strandberg (åkt ut)
51,67%
571 röster
Alma Skoog (åkt ut)
5,07%
56 röster
Marcus Håkanson
9,14%
101 röster
Maureen Asic
4,80%
53 röster
Olivia Lindegren
11,67%
129 röster
Pål Schakonat (åkt ut)
9,86%
109 röster
Rooble Gedi (åkt ut)
2,26%
25 röster
Simone Sjöström
2,90%
32 röster
Zayera Khan (åkt ut)
2,62%
29 röster
2024-05-09, 14:11
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Raskortet i dagens avsnitt idag alltså. Oväntat att vi skulle få det, va?

Här har vi dubbelmoralen igen. I en omvänd situation gällande en del vad Robbledobble spydde ur sig, hade resulterat i diskvalificering.

Inte heller oväntat att rasister skulle kasta sig över det. Men jag tycker lite synd om er då det varit ovanligt lite att störa sig på i årets Robinson.

- inga tjejpakter som kör på att "i år skall en tjej vinna"
- knappt några utlänningar
- de homosexuella är aldeles för omtyckta och bra
- inga utalade feminster eller vänstermänniskor
- ingen "mobbingskandal"

Men jag kanske har missat något - har inte hängt i tråden så mycket.
Senast redigerad av greta75 2024-05-09 kl. 14:17.
2024-05-09, 14:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Raskortet i dagens avsnitt idag alltså. Oväntat att vi skulle få det, va?

Här har vi dubbelmoralen igen. I en omvänd situation gällande en del vad Robbledobble spydde ur sig, hade resulterat i diskvalificering.
Roooble anser att Marcus är privilegierad som vit, medelålders man boende på Lidingö.

Det är iofs sant, men faktum är att Marcus i det avseende är mer privilegierad än 80% av hela landets befolkning oavsett hudfärg. Men precis som med kvinnor så mäts jämlikhet på löner alltid mot landets 50 mest välbetalda VD:ar och aldrig mot hela befolkningen.

Blotta existensen av en vit välbärgad man upplevs diskriminerande av Roooble, eftersom han väljer att jämföra sig med denne. Om han i stället valde att sätta sin ribba på samma nivå som de flesta av oss så skulle hans känsla av diskriminering minska betydligt.

Det är Rooobles egen känsla av mindervärde som har gjort att han valt att alliera sig med Pål och Fredrik i stället för med starkare spelare.

Diskriminering är väldigt svårt att hantera när den inte baseras på någonting annat än blotta existensen av någon som gör att man känner sig underlägsen. Det uppstår på så sätt en diskriminering oberoende av om den personen har gjort någonting som i sig är menat att diskriminera eller ens känner sig överlägsen på något sätt.

Det räcker att det existerar en vit välbärgad medelålders man.
2024-05-09, 14:30
Medlem
sirsia0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Roooble anser att Marcus är privilegierad som vit, medelålders man boende på Lidingö.

Det är iofs sant, men faktum är att Marcus i det avseende är mer privilegierad än 80% av hela landets befolkning oavsett hudfärg.
Men precis som med kvinnor så mäts jämlikhet på löner alltid mot landets 50 mest välbetalda VD:ar och aldrig mot hela befolkningen.

Blotta existensen av en vit välbärgad man upplevs diskriminerande av Roooble, eftersom han väljer att jämföra sig med denne. Om han i stället valde att sätta sin ribba på samma nivå som de flesta av oss så skulle hans känsla av diskriminering minska betydligt.

Det är Rooobles egen känsla av mindervärde som har gjort att han valt att alliera sig med Pål och Fredrik i stället för med starkare spelare.

Diskriminering är väldigt svårt att hantera när den inte baseras på någonting annat än blotta existensen av någon som gör att man känner sig underlägsen. Det uppstår på så sätt en diskriminering oberoende av om den personen har gjort någonting som i sig är menat att diskriminera eller ens känner sig överlägsen på något sätt.

Det räcker att det existerar en vit välbärgad medelålders man.

Väldigt bra formulerat! Precis så är det.
2024-05-09, 14:44
Medlem
Började titta väldigt sent på denna säsong men har nu tittat ikapp. Här är mina 5 cents:

Alltså Zayera.. Det är svårt att förstå att såna här människor faktiskt existerar. Hon saknar ju fundamentalt all social förmåga och tävlingsinstinkt, i kombination med extrem narcisism och besserwisser. Att hon börjar mucka med Pelle för att han plockade ut henne ur tävlingen när hon erkänt att hon inte bryr sig om att vinna, och kommer ge bort priset ifall hon vinner. Måste ha blivit tappad på huvudet som barn.

Rooble bevisar återigen vilken pajas han är, drar raskortet så fort det blir lite jobbigt. Inte nog med att han betett sig som en röv sen dag 1 t.ex. när han "vann" mot Gustav p.g.a. läggmatch mot Fredrik, eller när han aldrig hjälper till i lägret som han själv erkänt. Vad tillför han?? Han skulle åkt för längesen, synd att Pål räddade honom. Fair play finns inte i hans vokabulär. Minst värdiga vinnaren.

Så jäkla kul för Alex att han äntligen lyckades bryta sig in i Robinson. Som han krigat i gränslandet så förtjänar han verkligen att vinna. Hade gärna sett honom i final mot Pelle.

Trodde aldrig jag skulle säga det men Maureen har växt på mig - tar inte upp lika mycket plats och är alltid på plats för att medla konflikter. Ser gärna henne i finalen också.

De andra är inte lika starka kandidater och inte så värst intressanta heller tycker jag.
2024-05-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag förstår att det är svårdefinierbart och inte alldeles lätt att förklara. Jag förstår att Pål kan vara duktig inom konstnärlig forskning på samma sätt som jag kan förstå att han vill bo i kollektiv.

https://www.iac.lu.se/calendar/open-...orkshop-series

Här är en workshop han höll för Lunds Universitet
Men såg mest att diskussionen här svajade mellan ”pål i verkligenheten måste vara ett svinrikt geni” och ”pål i verkligheten måste vara en urfattig, helt ensam person som bor på någons soffa”, och ville väl slänga in att varken eller är sant. Han är en snäll, rolig och kompetent vuxen person med kompisar, med en rätt normal inkomst från rätt roliga jobb som han fått efter en kanske lite krokigare karriärsbana än den vanligaste svenssonen. Han är väl på långa sätt en rätt unik person med ett lite alternativt liv, men inte direkt någon av alla sorters totala ufon som det spekuleras om här.
2024-05-09, 15:15
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Det är inte mobbing utan tävling ... Finns det andra deltagare (vilket det gör!) som hindrar en på väg till Robinsonpokalen så ska de ut.

Det gäller ju för alla deltagare. Eller kommer du att tjata om mobbing hela tiden så fort någon/några deltagare vill ha ut varandra?

Det är och ju en Tävling med endast EN vinnare. Fortfarande!

Nu spelar du nog dum för att göra en poäng.

Har inget emot att folk ska rösta ut starka spelare, men det var inte vad det handlade om här. När Mark och Marcus snackade skit om Pål första gången så fick Alex min respekt när han sa något i stil med att de får ha sin åsikt om Pål men att han själv tycker om Pål. Nu efter 2 veckor med Mark och Marcus så säger han att han tagit hand på att göra allt han kan för att ta ut Pål. Det är mobbning, han har inte nämnt något alls om ta ut en stark spelare, handlar enbart om att han nu lovat Mark och Marcus att deras dröm ska förverkligas. Hoppas att fanskapet Alex inte vinner Robinson, han kan ta och dra åt helvetet.
2024-05-09, 15:28
Medlem
mendokses avatar
Skillnaden mellan Rooble och Marcus i det här avseendet är inte ras eller "privilegier".

Skillnaden är att Marcus beter sig som den ängsligaste medelklass-svennen som desperat försöker passa in i normen. En invandrare hamnar aldrig där.

Varför skulle man se dålig ut för det svenska folket för att man är kompis med Fredrik och Pål?
Ingen av dem har varit elaka. Fredrik snackade mycket goja och kunde inte leverera på tävling och Pål är klumpig och trampar folk på foten för att han inte tänker efter men han har aldrig visat illvilja mot någon.

Marcus resonemang låter som en 14-årig tjej som vill vara kompis med de populära och undvika de som inte är lika coola så att deras töntighet inte smittar av sig på henne.

Om det är några som sett dåliga ut på sistone är det de som hatar så mycket på andra människor som Mark och Marcus istället för att vara mer laid back och låta folk vara som de är.
2024-05-09, 15:37
Medlem
fonders avatar
Nu säger psykfallet Marcus på Instagram att han inte ångrar innehållet i det han sa, men att han hade bara valt att säga det på ett annorlunda sätt. Tänk att den här psykopaten är egenföretagare och därmed någons chef, usch.
2024-05-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moodii
Började titta väldigt sent på denna säsong men har nu tittat ikapp. Här är mina 5 cents:

Alltså Zayera.. Det är svårt att förstå att såna här människor faktiskt existerar. Hon saknar ju fundamentalt all social förmåga och tävlingsinstinkt, i kombination med extrem narcisism och besserwisser. Att hon börjar mucka med Pelle för att han plockade ut henne ur tävlingen när hon erkänt att hon inte bryr sig om att vinna, och kommer ge bort priset ifall hon vinner. Måste ha blivit tappad på huvudet som barn.

Rooble bevisar återigen vilken pajas han är, drar raskortet så fort det blir lite jobbigt. Inte nog med att han betett sig som en röv sen dag 1 t.ex. när han "vann" mot Gustav p.g.a. läggmatch mot Fredrik, eller när han aldrig hjälper till i lägret som han själv erkänt. Vad tillför han?? Han skulle åkt för längesen, synd att Pål räddade honom. Fair play finns inte i hans vokabulär. Minst värdiga vinnaren.

Så jäkla kul för Alex att han äntligen lyckades bryta sig in i Robinson. Som han krigat i gränslandet så förtjänar han verkligen att vinna. Hade gärna sett honom i final mot Pelle.

Trodde aldrig jag skulle säga det men Maureen har växt på mig - tar inte upp lika mycket plats och är alltid på plats för att medla konflikter. Ser gärna henne i finalen också.

De andra är inte lika starka kandidater och inte så värst intressanta heller tycker jag.

Rooble har all rätt att dra upp raskortet för det han säger stämmer, bevisar ju du med din kommentar som visar att du helt ignorerat allt Rooble sagt. Han fick hat redan innan allt drog igång, kallats för N-ordet flera gånger här i tråden, har Marcus kallats nåt annat än hans namn? Nä precis. Ja han lade sig i tävlingen och det var svinigt men då tog folk också till med rasistiska tillmälen för att beskriva hur äcklig han var så Rooble hade helt rätt i det han sade och har helt min respekt för att han använde raskortet vi rätt tillfälle och inte bara drog den för att han kan.
2024-05-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greyhound66
Finns klipp på TV4 play som avslöjar det. Zayera näst sist igen
länka, kollat alla avsnitt som går och inte sätt detta
2024-05-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
länka, kollat alla avsnitt som går och inte sätt detta
https://www.tv4play.se/klipp/876d513c80fc9a8a0fc0
2024-05-09, 17:00
Medlem
sirsia0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greyhound66

Otroligt att de släppt det.

Du sa nåt om Marcus, hur vet du det?
Senast redigerad av sirsia0 2024-05-09 kl. 17:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in