2024-02-13, 12:05
Medlem
Vad r grejen med Frallan?
Redan innan Covid mrkte jag av en kning av rasen s att det r en Covidhund kper jag inte.
En annan sak jag mrkt redan tidigare r att det dyker upp vuxna individer i omrden jag rr mig i.
Sledes r detta en ny modehund och med det r rasen snart frstrd ven om jag inte ser vad som kan frstras.
Det vrsta r d alla omplaceringar. Jag kollade Blocket precis och det r inflation p Frallor dr. Bde valpar som sljs till lgpris fr en renrasig hund men ven alla dessa omplaceringar.
Tyvrr har en granne just skaffat en och den trnas nu med ensamhetstrning som tydligen gr ut p att den r ensam frn kl 6.00 till ca 14.00. Nu lider inte de av hunden men den hrs. Fr mig r det ok men jag sjlv har en ung hund och den kan triggas av den andra.
S, med denna ser jag nu dagligen tre Frallor varav tv r nyinflyttade i det huset jag bor i. Jag betvivlar att det r de enda i mitt lilla bostadsomrde d, utanfr min bostad inte r en naturlig vg att g om man inte bor dr.
S, med 9,5 hundar jag knner till r det nu tre Frallor bara i sex trappuppgngar med sex lgenheter i varje.
Jag frstr inte hur en liten hund som fr vrigt r extremt ful har blivit s populr att skaffa samtidigt som omplaceringarna p Blocket tyder p att de inte r lika kul att ga.
Nu kan jag rligt erknna att jag inte ger mycket fr smhundar om man sjlv inte brjar bli gammal.

Ps. Den halva r en valp jag sg flyktigast med en person som inte bor dr lngre utan mest verkar betala fr en dyr postlda.
Citera
2024-02-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Vad r grejen med Frallan?
Redan innan Covid mrkte jag av en kning av rasen s att det r en Covidhund kper jag inte.
En annan sak jag mrkt redan tidigare r att det dyker upp vuxna individer i omrden jag rr mig i.
Sledes r detta en ny modehund och med det r rasen snart frstrd ven om jag inte ser vad som kan frstras.
Det vrsta r d alla omplaceringar. Jag kollade Blocket precis och det r inflation p Frallor dr. Bde valpar som sljs till lgpris fr en renrasig hund men ven alla dessa omplaceringar.
Tyvrr har en granne just skaffat en och den trnas nu med ensamhetstrning som tydligen gr ut p att den r ensam frn kl 6.00 till ca 14.00. Nu lider inte de av hunden men den hrs. Fr mig r det ok men jag sjlv har en ung hund och den kan triggas av den andra.
S, med denna ser jag nu dagligen tre Frallor varav tv r nyinflyttade i det huset jag bor i. Jag betvivlar att det r de enda i mitt lilla bostadsomrde d, utanfr min bostad inte r en naturlig vg att g om man inte bor dr.
S, med 9,5 hundar jag knner till r det nu tre Frallor bara i sex trappuppgngar med sex lgenheter i varje.
Jag frstr inte hur en liten hund som fr vrigt r extremt ful har blivit s populr att skaffa samtidigt som omplaceringarna p Blocket tyder p att de inte r lika kul att ga.
Nu kan jag rligt erknna att jag inte ger mycket fr smhundar om man sjlv inte brjar bli gammal.

Ps. Den halva r en valp jag sg flyktigast med en person som inte bor dr lngre utan mest verkar betala fr en dyr postlda.

Dom dr r ju s snderavlade nu att dom knappt kan andas och inte klarar av att vara utomhus en varm sommardag.

Jag har sett det dr ocks att dom pltsligt r enormt vanliga. Men det r vl som vanligt man fr vlja ras efter vilka mrkliga omstndigheter som helst och omplacera dom en gng om ret om man har lust med det bara det inte r en amstaff.
Citera
2024-02-13, 13:32
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Dom dr r ju s snderavlade nu att dom knappt kan andas och inte klarar av att vara utomhus en varm sommardag.

Jag har sett det dr ocks att dom pltsligt r enormt vanliga. Men det r vl som vanligt man fr vlja ras efter vilka mrkliga omstndigheter som helst och omplacera dom en gng om ret om man har lust med det bara det inte r en amstaff.
Ja dom har blivit vldigt populra. Frmodligen fr att mnga tycker att dom r vldigt gulliga som sm (fast vilka valpar r inte det) och att det bestr vldigt lnge.
Jag har sjlv haft tankar p att kpa en men d fr att rasen tilltalar mig samt att det skulle g att f en "lillebror" som r lite lik min Cane Corso fast i mindre format. Det r ven en trevlig sllskapshund.
Tyvrr har dom avlats snder och att hitta en hund med friska gener r vldigt svrt (en lotteri) s drfr har jag lagt ner tanken p att kpa en.
Det r en vanlig ras som smuggelhund och det finns massor av blandraser med dessa. Helt vrdelst om man vrnar om en viss ras. Omplaceringarna blir mnga, speciellt efter Covidren.
Hypen p rasen kommer att lgga sig, p samma stt som Chihuahua som varje brud skulle ha i handvskan fr ngra r sedan.
Det r trist att s mnga kper hund som inte alls borde ha en. Impulskp kan man gra p klder eller andra materiella saker istllet, men folk med lg IQ tnker inte s lngt.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-02-13 kl. 13:37.
Citera
2024-02-13, 14:41
Medlem
triptykens avatar
Har vl vart s i tiotalet r nu nd?

Dom r som sagts dock brutalt usla fysiskt och verkligen inte en sund avel MEN dom r andra sidan ofta extremt trevliga och mnniskovnliga - allt man behver gra r att stta sig p huk och prata pipigt med dom s kommer dom kutande som sm lskvrda tanks fr att hlsa. Serist snacka med grannarna om nn av dom behver nn som gr ut med deras telning nn gng.

Hade grna haft en men daaaaaaaamn deras andningsproblem, hftproblem, det faktum att dom ofta mste frlsas med kejsarsnitt (eftersom hfterna r fr tta)... mycket talar emot.

Som Enders. sger: Hundar r inget man ska kpa p impuls dock.
Citera
2024-02-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Har vl vart s i tiotalet r nu nd?

Dom r som sagts dock brutalt usla fysiskt och verkligen inte en sund avel MEN dom r andra sidan ofta extremt trevliga och mnniskovnliga - allt man behver gra r att stta sig p huk och prata pipigt med dom s kommer dom kutande som sm lskvrda tanks fr att hlsa. Serist snacka med grannarna om nn av dom behver nn som gr ut med deras telning nn gng.

Hade grna haft en men daaaaaaaamn deras andningsproblem, hftproblem, det faktum att dom ofta mste frlsas med kejsarsnitt (eftersom hfterna r fr tta)... mycket talar emot.

Som Enders. sger: Hundar r inget man ska kpa p impuls dock.
Nej tack. Det rcker med att mta dem nr de slitit sig ur kopplet nr de ska hlsa p min hund.
Jo, de tv som varit hr mer n denna vecka har slitit sig. Lite kul med tanke p att min ligger p 35pannor.
Men har den varit populr i tio r? Min frsta kontakt med dem var fr fem r sedan.
Citera
2024-02-13, 21:48
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nej tack. Det rcker med att mta dem nr de slitit sig ur kopplet nr de ska hlsa p min hund.
Jo, de tv som varit hr mer n denna vecka har slitit sig. Lite kul med tanke p att min ligger p 35pannor.
Men har den varit populr i tio r? Min frsta kontakt med dem var fr fem r sedan.

Frallaboomen brjade ta fart fr 10-15 r sen. En tid innan coronapandemin tog den full fart och massor av valpar smugglades in frn frmst polska och andra ststaters vidriga valpfabriker.

Otilltna och sjukdomsframkallande frger avlades fram genom blandrasavel som skulle ge lite lngre nos och drmed frmodad bttre andning som frmsta frsljningsargument. En del av de otilltna men populra frgerna, t.ex. bl och merle, ger snarare som regel n undantag svra hudproblem. Merle (flckig) i dubbel uppsttning ger en frfrande mngd vanskapta valpar med gon utanfr gonhlorna, avsaknad av gon, dvhet, frstorade mongotungor, skallar utan pannben och andra vidriga missbildningar.

Valpddligheten inom rasen r frfrande stor. Frallatikar har vanligen mnga valpar i kullarna men huvuddelen av valparna dr ofta som flugor under frlossningen eller inom ngra dygn efter. Trnga nsborrar och slappa andningsvgar frsvrar andningen (SKKs och rasklubbens hlsoprogram har dock brjat ge resultat hos valpar uppfdda av serisa uppfdare!), mnga har hjrtfel, fr diskbrck, ledproblem och allvarliga hudbesvr. Medelldern r relativt lg pga nmnda problem och frskringspremierna skyhga. Det finns dock friska frallor som hller lnge!

Tyvrr r frallor livsfarliga fr sig sjlva genom sitt speciella utseende och finurliga stt. Flertalet har exceptionellt roliga karaktrer, de lskar mnniskor (srskilt barn) och har mycket bestmda sikter och mnga hyss fr sig, de r oftast fantastiska personligheter. Oerhrt mnga som kommer i nrmare kontakt med frallor faller pladask fr dem trots att de bde snarkar och fiser. Till hundskojarnas stora gldje r efterfrgan p frallavalpar fortfarande mycket stor trots att en hg procent inte blir mer n max medellders. Ofta inte ens det. Och oftast inte utan avsevrda veterinrutgifter.
Citera
2024-02-13, 21:51
Medlem
Slackoffs avatar
Totalt snderavlad och snart utdd.
Visst det r gulligt att de inte kan sklla och r livsdugliga men br inte vra husdjur vara kapabla till att andas?
Citera
2024-02-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Totalt snderavlad och snart utdd.
Visst det r gulligt att de inte kan sklla och r livsdugliga men br inte vra husdjur vara kapabla till att andas?
Jag vet iaf en som kan bde sklla och yla
Citera
2024-02-26, 03:59
Medlem
Hu, min syster har skaffat en och kraken r bara 10 mnader men har varit nonstop hos veterinren. Varenda gng vi trffas r det en ny komma som ska behandlas.
Ingen fralla fr min del i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in