Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Nej tack. Det rcker med att mta dem nr de slitit sig ur kopplet nr de ska hlsa p min hund.
Jo, de tv som varit hr mer n denna vecka har slitit sig. Lite kul med tanke p att min ligger p 35pannor.
Men har den varit populr i tio r? Min frsta kontakt med dem var fr fem r sedan.
Frallaboomen brjade ta fart fr 10-15 r sen. En tid innan coronapandemin tog den full fart och massor av valpar smugglades in frn frmst polska och andra ststaters vidriga valpfabriker.
Otilltna och sjukdomsframkallande frger avlades fram genom blandrasavel som skulle ge lite lngre nos och drmed frmodad bttre andning som frmsta frsljningsargument. En del av de otilltna men populra frgerna, t.ex. bl och merle, ger snarare som regel n undantag svra hudproblem. Merle (flckig) i dubbel uppsttning ger en frfrande mngd vanskapta valpar med gon utanfr gonhlorna, avsaknad av gon, dvhet, frstorade mongotungor, skallar utan pannben och andra vidriga missbildningar.
Valpddligheten inom rasen r frfrande stor. Frallatikar har vanligen mnga valpar i kullarna men huvuddelen av valparna dr ofta som flugor under frlossningen eller inom ngra dygn efter. Trnga nsborrar och slappa andningsvgar frsvrar andningen (SKKs och rasklubbens hlsoprogram har dock brjat ge resultat hos valpar uppfdda av serisa uppfdare!), mnga har hjrtfel, fr diskbrck, ledproblem och allvarliga hudbesvr. Medelldern r relativt lg pga nmnda problem och frskringspremierna skyhga. Det
finns dock friska frallor som hller lnge!
Tyvrr r frallor livsfarliga fr sig sjlva genom sitt speciella utseende och finurliga stt. Flertalet har exceptionellt roliga karaktrer, de lskar mnniskor (srskilt barn) och har mycket bestmda sikter och mnga hyss fr sig, de r oftast fantastiska personligheter. Oerhrt mnga som kommer i nrmare kontakt med frallor faller pladask fr dem trots att de bde snarkar och fiser. Till hundskojarnas stora gldje r efterfrgan p frallavalpar fortfarande mycket stor trots att en hg procent inte blir mer n max medellders. Ofta inte ens det. Och oftast inte utan avsevrda veterinrutgifter.