2024-02-13, 12:05
Medlem
Vad är grejen med Frallan?
Redan innan Covid märkte jag av en ökning av rasen så att det är en Covidhund köper jag inte.
En annan sak jag märkt redan tidigare är att det dyker upp vuxna individer i områden jag rör mig i.
Således är detta en ny modehund och med det är rasen snart förstörd även om jag inte ser vad som kan förstöras.
Det värsta är då alla omplaceringar. Jag kollade Blocket precis och det är inflation på Frallor där. Både valpar som säljs till lågpris för en renrasig hund men även alla dessa omplaceringar.
Tyvärr har en granne just skaffat en och den tränas nu med ensamhetsträning som tydligen går ut på att den är ensam från kl 6.00 till ca 14.00. Nu lider inte de av hunden men den hörs. För mig är det ok men jag själv har en ung hund och den kan triggas av den andra.
Så, med denna ser jag nu dagligen tre Frallor varav två är nyinflyttade i det huset jag bor i. Jag betvivlar att det är de enda i mitt lilla bostadsområde då, utanför min bostad inte är en naturlig väg att gå om man inte bor där.
Så, med 9,5 hundar jag känner till är det nu tre Frallor bara i sex trappuppgångar med sex lägenheter i varje.
Jag förstår inte hur en liten hund som för övrigt är extremt ful har blivit så populär att skaffa samtidigt som omplaceringarna på Blocket tyder på att de inte är lika kul att äga.
Nu kan jag ärligt erkänna att jag inte ger mycket för småhundar om man själv inte börjar bli gammal.

Ps. Den halva är en valp jag såg flyktigast med en person som inte bor där längre utan mest verkar betala för en dyr postlåda.
Citera
2024-02-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Vad är grejen med Frallan?
Redan innan Covid märkte jag av en ökning av rasen så att det är en Covidhund köper jag inte.
En annan sak jag märkt redan tidigare är att det dyker upp vuxna individer i områden jag rör mig i.
Således är detta en ny modehund och med det är rasen snart förstörd även om jag inte ser vad som kan förstöras.
Det värsta är då alla omplaceringar. Jag kollade Blocket precis och det är inflation på Frallor där. Både valpar som säljs till lågpris för en renrasig hund men även alla dessa omplaceringar.
Tyvärr har en granne just skaffat en och den tränas nu med ensamhetsträning som tydligen går ut på att den är ensam från kl 6.00 till ca 14.00. Nu lider inte de av hunden men den hörs. För mig är det ok men jag själv har en ung hund och den kan triggas av den andra.
Så, med denna ser jag nu dagligen tre Frallor varav två är nyinflyttade i det huset jag bor i. Jag betvivlar att det är de enda i mitt lilla bostadsområde då, utanför min bostad inte är en naturlig väg att gå om man inte bor där.
Så, med 9,5 hundar jag känner till är det nu tre Frallor bara i sex trappuppgångar med sex lägenheter i varje.
Jag förstår inte hur en liten hund som för övrigt är extremt ful har blivit så populär att skaffa samtidigt som omplaceringarna på Blocket tyder på att de inte är lika kul att äga.
Nu kan jag ärligt erkänna att jag inte ger mycket för småhundar om man själv inte börjar bli gammal.

Ps. Den halva är en valp jag såg flyktigast med en person som inte bor där längre utan mest verkar betala för en dyr postlåda.

Dom där är ju så sönderavlade nu att dom knappt kan andas och inte klarar av att vara utomhus en varm sommardag.

Jag har sett det där också att dom plötsligt är enormt vanliga. Men det är väl som vanligt man får välja ras efter vilka märkliga omständigheter som helst och omplacera dom en gång om året om man har lust med det bara det inte är en amstaff.
Citera
2024-02-13, 13:32
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Dom där är ju så sönderavlade nu att dom knappt kan andas och inte klarar av att vara utomhus en varm sommardag.

Jag har sett det där också att dom plötsligt är enormt vanliga. Men det är väl som vanligt man får välja ras efter vilka märkliga omständigheter som helst och omplacera dom en gång om året om man har lust med det bara det inte är en amstaff.
Ja dom har blivit väldigt populära. Förmodligen för att många tycker att dom är väldigt gulliga som små (fast vilka valpar är inte det) och att det består väldigt länge.
Jag har själv haft tankar på att köpa en men då för att rasen tilltalar mig samt att det skulle gå att få en "lillebror" som är lite lik min Cane Corso fast i mindre format. Det är även en trevlig sällskapshund.
Tyvärr har dom avlats sönder och att hitta en hund med friska gener är väldigt svårt (en lotteri) så därför har jag lagt ner tanken på att köpa en.
Det är en vanlig ras som smuggelhund och det finns massor av blandraser med dessa. Helt värdelöst om man värnar om en viss ras. Omplaceringarna blir många, speciellt efter Covidåren.
Hypen på rasen kommer att lägga sig, på samma sätt som Chihuahua som varje brud skulle ha i handväskan för några år sedan.
Det är trist att så många köper hund som inte alls borde ha en. Impulsköp kan man göra på kläder eller andra materiella saker istället, men folk med låg IQ tänker inte så långt.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-02-13 kl. 13:37.
Citera
2024-02-13, 14:41
Medlem
triptykens avatar
Har väl vart så i tiotalet år nu ändå?

Dom är som sagts dock brutalt usla fysiskt och verkligen inte en sund avel MEN dom är å andra sidan ofta extremt trevliga och människovänliga - allt man behöver göra är att sätta sig på huk och prata pipigt med dom så kommer dom kutande som små älskvärda tanks för att hälsa. Seriöst snacka med grannarna om nån av dom behöver nån som går ut med deras telning nån gång.

Hade gärna haft en men daaaaaaaamn deras andningsproblem, höftproblem, det faktum att dom ofta måste förlösas med kejsarsnitt (eftersom höfterna är för täta)... mycket talar emot.

Som Enders. säger: Hundar är inget man ska köpa på impuls dock.
Citera
2024-02-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Har väl vart så i tiotalet år nu ändå?

Dom är som sagts dock brutalt usla fysiskt och verkligen inte en sund avel MEN dom är å andra sidan ofta extremt trevliga och människovänliga - allt man behöver göra är att sätta sig på huk och prata pipigt med dom så kommer dom kutande som små älskvärda tanks för att hälsa. Seriöst snacka med grannarna om nån av dom behöver nån som går ut med deras telning nån gång.

Hade gärna haft en men daaaaaaaamn deras andningsproblem, höftproblem, det faktum att dom ofta måste förlösas med kejsarsnitt (eftersom höfterna är för täta)... mycket talar emot.

Som Enders. säger: Hundar är inget man ska köpa på impuls dock.
Nej tack. Det räcker med att möta dem när de slitit sig ur kopplet när de ska hälsa på min hund.
Jo, de två som varit här mer än denna vecka har slitit sig. Lite kul med tanke på att min ligger på 35pannor.
Men har den varit populär i tio år? Min första kontakt med dem var för fem år sedan.
Citera
2024-02-13, 21:48
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nej tack. Det räcker med att möta dem när de slitit sig ur kopplet när de ska hälsa på min hund.
Jo, de två som varit här mer än denna vecka har slitit sig. Lite kul med tanke på att min ligger på 35pannor.
Men har den varit populär i tio år? Min första kontakt med dem var för fem år sedan.

Frallaboomen började ta fart för 10-15 år sen. En tid innan coronapandemin tog den full fart och massor av valpar smugglades in från främst polska och andra öststaters vidriga valpfabriker.

Otillåtna och sjukdomsframkallande färger avlades fram genom blandrasavel som skulle ge lite längre nos och därmed förmodad bättre andning som främsta försäljningsargument. En del av de otillåtna men populära färgerna, t.ex. blå och merle, ger snarare som regel än undantag svåra hudproblem. Merle (fläckig) i dubbel uppsättning ger en förfärande mängd vanskapta valpar med ögon utanför ögonhålorna, avsaknad av ögon, dövhet, förstorade mongotungor, skallar utan pannben och andra vidriga missbildningar.

Valpdödligheten inom rasen är förfärande stor. Frallatikar har vanligen många valpar i kullarna men huvuddelen av valparna dör ofta som flugor under förlossningen eller inom några dygn efter. Trånga näsborrar och slappa andningsvägar försvårar andningen (SKKs och rasklubbens hälsoprogram har dock börjat ge resultat hos valpar uppfödda av seriösa uppfödare!), många har hjärtfel, får diskbråck, ledproblem och allvarliga hudbesvär. Medelåldern är relativt låg pga nämnda problem och försäkringspremierna skyhöga. Det finns dock friska frallor som håller länge!

Tyvärr är frallor livsfarliga för sig själva genom sitt speciella utseende och finurliga sätt. Flertalet har exceptionellt roliga karaktärer, de älskar människor (särskilt barn) och har mycket bestämda åsikter och många hyss för sig, de är oftast fantastiska personligheter. Oerhört många som kommer i närmare kontakt med frallor faller pladask för dem trots att de både snarkar och fiser. Till hundskojarnas stora glädje är efterfrågan på frallavalpar fortfarande mycket stor trots att en hög procent inte blir mer än max medelålders. Ofta inte ens det. Och oftast inte utan avsevärda veterinärutgifter.
Citera
2024-02-13, 21:51
Medlem
Slackoffs avatar
Totalt sönderavlad och snart utdöd.
Visst det är gulligt att de inte kan skälla och är livsdugliga men bör inte våra husdjur vara kapabla till att andas?
Citera
2024-02-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Totalt sönderavlad och snart utdöd.
Visst det är gulligt att de inte kan skälla och är livsdugliga men bör inte våra husdjur vara kapabla till att andas?
Jag vet iaf en som kan både skälla och yla
Citera
2024-02-26, 03:59
Medlem
Hu, min syster har skaffat en och kraken är bara 10 månader men har varit nonstop hos veterinären. Varenda gång vi träffas är det en ny åkomma som ska behandlas.
Ingen fralla för min del i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in