Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Nej, det r inte alls vad som hnder. Det som hnder r att du med en anstrngning anvnder din fria vilja till att intala dig sjlv att du inte har ngon fri vilja.
Under funderandet i hjrnans feedback-loop har man ofta flera mjliga vgar att g i sina tankar. Den som bestmmer vilken vg du tar r du sjlv.
Ls p lite om feefback-loopar och ickelinjra processer, som verkligen ger andra fenomen som t ex kaotisk dynamik, n de linjra som tydligen r det enda du kan tnka dig.
Det ska jag gra, tack fr info!
Sjlvklart finns det "ickelinjrs processer" men det r fr vi t.ex har olika biologi samt bakrund, drav behvs olika slags stimuli fr olika individer fr att skapa det nskade beteendet.
Jag freslr att du lyssnar p neuronvetenskapare om detta. Sam Harris talar bland annat om att de kan frutsp vad individen kommer gra innan den vet sjlv vet vad den kommer gra genom att de skannar deras hjrna och ger dom ett val dr ett beslut ska tas.
Frr kunde de se beslutet innan individen med ca 0.5-1 sek. P senare tid har det kommit upp med 5-7 sek.
Det dr med t ex kaotisk dynamik skulle jag argumentera ses bara som det eftersom de inte frstr processen som avgr vad som kommer ske.