Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Nej, det är inte alls vad som händer. Det som händer är att du med en ansträngning använder din fria vilja till att intala dig själv att du inte har någon fri vilja.
Under funderandet i hjärnans feedback-loop har man ofta flera möjliga vägar att gå i sina tankar. Den som bestämmer vilken väg du tar är du själv.
Läs på lite om feefback-loopar och ickelinjära processer, som verkligen ger andra fenomen som t ex kaotisk dynamik, än de linjära som tydligen är det enda du kan tänka dig.
Det ska jag göra, tack för info!
Självklart finns det "ickelinjärs processer" men det är för vi t.ex har olika biologi samt bakrund, därav behövs olika slags stimuli för olika individer för att skapa det önskade beteendet.
Jag föreslår att du lyssnar på neuronvetenskapare om detta. Sam Harris talar bland annat om att de kan förutspå vad individen kommer göra innan den vet själv vet vad den kommer göra genom att de skannar deras hjärna och ger dom ett val där ett beslut ska tas.
Förr kunde de se beslutet innan individen med ca 0.5-1 sek. På senare tid har det kommit upp med 5-7 sek.
Det där med t ex kaotisk dynamik skulle jag argumentera ses bara som det eftersom de inte förstår processen som avgör vad som kommer ske.