• 1
  • 2
2024-02-12, 09:16
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Gemene person har inget som helst ansvar eller reellt val, fre eller efter sin tillblivelse.
Stll dig sjlv tre frgor:
  • vem frgade mig
  • vilket val hade jag
  • vilken fri vilja hade jag ngonsin
?
Den, som aldrig tillfrgades, saknar ven val, fri vilja och ansvar.
Citera
2024-02-12, 22:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Gemene person har inget som helst ansvar eller reellt val, fre eller efter sin tillblivelse.
Stll dig sjlv tre frgor:
  • vem frgade mig
  • vilket val hade jag
  • vilken fri vilja hade jag ngonsin
?
Den, som aldrig tillfrgades, saknar ven val, fri vilja och ansvar.
Jag frgar mig
Jag kan vlja att satsa p vad som helst.
Fri vilja har jag hela tiden.

S. Trden kan stngas.
Citera
2024-03-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag frgar mig
Jag kan vlja att satsa p vad som helst.
Fri vilja har jag hela tiden.

S. Trden kan stngas.
Fast att du frgar dig sjlv har med din neurofysiologi att gra och den har du ingen kontroll ver.
Citera
2024-03-04, 21:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Fast att du frgar dig sjlv har med din neurofysiologi att gra och den har du ingen kontroll ver.
Skiljer du mellan en person och dennes neurofysiologi, och isf hur?
Citera
2024-03-04, 21:42
Medlem
Citat:
Skiljer du mellan en person och dennes neurofysiologi, och isf hur?

Nej de skiljer jag inte mellan. Dom R deras neuronfysiologi.
Citera
2024-03-04, 22:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Nej de skiljer jag inte mellan. Dom R deras neuronfysiologi.
S i ditt fregende inlgg r "du" och "din neurofysiologi" synonymer? Har neurofysiologin ingen kontroll ver neurofysiologin?
Citera
2024-03-05, 00:04
Medlem
Citat:
S i ditt fregende inlgg r "du" och "din neurofysiologi" synonymer? Har neurofysiologin ingen kontroll ver neurofysiologin?

Ja det kan man sga. Neuronfysiologin svarar p stimuli som i sin tur orsakar beteendet
Citera
2024-03-05, 02:51
Medlem
Vi har ingen fri vilja och vi har inte valt att existera men vi r inte utan ansvar.
Senast redigerad av Amittai 2024-03-05 kl. 03:03.
Citera
2024-03-05, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Vi har ingen fri vilja och vi har inte valt att existera men vi r inte utan ansvar.

Jag har ingen fri vilja, och har inte valt att existera; men jag rkar hata folkslaget finnar! Ingen upplysning kan hjlpa hrvidlag!

r jag ansvarig fr mitt finnehat?
Citera
2024-03-05, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
r jag ansvarig fr mitt finnehat?
Det r en vanlig vanfrestllning att vi har (eller inte har) ansvar. Ansvar r nt man tar.
Citera
2024-03-05, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det r en vanlig vanfrestllning att vi har (eller inte har) ansvar. Ansvar r nt man tar.

Hur tar jag ansvar fr en bttre vrld? Det finns mngfaldiga teorier om hur vrlden skulle kunna frbttras! Och jag kan rimligen inte vlja att stdja alla samtidigt!

(Jo, jag knner till de gamla flosklerna, som "gr mot andra som du vill att de gr mot dig", citerat efter Jesus eller Mo Tsi. Men hur hjlper det mig vad gller mitt val att vilja hja/snka pensionsldern, eller bygga fler/avveckla fler krnkraftverk?)
Citera
2024-03-05, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hur tar jag ansvar fr en bttre vrld? Det finns mngfaldiga teorier om hur vrlden skulle kunna frbttras! Och jag kan rimligen inte vlja att stdja alla samtidigt!

(Jo, jag knner till de gamla flosklerna, som "gr mot andra som du vill att de gr mot dig", citerat efter Jesus eller Mo Tsi. Men hur hjlper det mig vad gller mitt val att vilja hja/snka pensionsldern, eller bygga fler/avveckla fler krnkraftverk?)
Lter som en invecklad floskel. Jag fredrar "gr vad du vill." Sanningen r oftast enklast. ^^

Om du r intresserad av min syn p det du pratar om s tnker jag att det r nstan lika enkelt, i mina korkade gon iallafall. Vi kan ta ett ml som att gra vrlden till ett "bttre stlle."
0) Om du inte vet vad "bttre stlle" innebr s vill du inte gra vrlden till ett bttre stlle.
1) S om du r nyfiken p om du vill frbttra vrlden s fr du frst ta ansvar fr att reda ut vad "bttre vrld" innebr.
2) Nr du vet det fr du ta ansvar fr att komma fram till en plan som ska gra vrlden bttre.
3) Sen fr du ta ansvar fr att planen efterfljs.

Om du frsker flja dom stegen s kommer du helt garanterat komma fram till rtt svar! Lycka till. 👍 (Sg till om nt r oklart.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in