Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Hur tar jag ansvar fr en bttre vrld? Det finns mngfaldiga teorier om hur vrlden skulle kunna frbttras! Och jag kan rimligen inte vlja att stdja alla samtidigt!
(Jo, jag knner till de gamla flosklerna, som "gr mot andra som du vill att de gr mot dig", citerat efter Jesus eller Mo Tsi. Men hur hjlper det mig vad gller mitt val att vilja hja/snka pensionsldern, eller bygga fler/avveckla fler krnkraftverk?)
Lter som en invecklad floskel. Jag fredrar "gr vad du vill." Sanningen r oftast enklast. ^^
Om du r intresserad av min syn p det du pratar om s tnker jag att det r nstan lika enkelt, i mina korkade gon iallafall. Vi kan ta ett ml som att gra vrlden till ett "bttre stlle."
0) Om du inte vet vad "bttre stlle" innebr s vill du inte gra vrlden till ett bttre stlle.
1) S om du r nyfiken p om du vill frbttra vrlden s fr du frst ta ansvar fr att reda ut vad "bttre vrld" innebr.
2) Nr du vet det fr du ta ansvar fr att komma fram till en plan som ska gra vrlden bttre.
3) Sen fr du ta ansvar fr att planen efterfljs.
Om du frsker flja dom stegen s kommer du helt garanterat komma fram till rtt svar! Lycka till. 👍 (Sg till om nt r oklart.)