• 1
  • 2
2024-02-10, 14:14
Medlem
Greenlighthazes avatar
Om man söker lån ska man ju uppge vad man har för andra lån. Om man inte gör det - syns dom ändå?
Kan man bli påkommer att ljuga?
Citera
2024-02-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Om man söker lån ska man ju uppge vad man har för andra lån. Om man inte gör det - syns dom ändå?
Kan man bli påkommer att ljuga?
Det beror lite på. Majoriteten av lån och krediter syns i bankens uc, men finns några undantag.
Citera
2024-02-10, 14:47
Medlem
Citat:
Om du lånat en femhundring av din brorsa, så kommer de inte kunna se det.

Citat:
Information om dina lån och krediter lämnas av de kreditgivare som ingår i det samarbete som sköts av UC. Endast de kreditgivare som rapporterar in uppgifter om krediter till UC får i sin tur ta del av uppgifterna. Huruvida uppgift om krediter återfinns i en upplysning beror alltså på vem som beställt upplysningen.
https://www.uc.se/hjalp--kontakt/kre...ditupplysning/
Citera
2024-02-10, 14:49
Medlem
Greenlighthazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Det beror lite på. Majoriteten av lån och krediter syns i bankens uc, men finns några undantag.
Oj va jobbigt. Hur kan man veta det då? Jag ska ta ett bolån men har en riktig skitkredit med 12% ränta. Betalar ca 2000 i månaden för den. Tanken var att lösa den krediten med bolån. För 2000 kan jag ju betala för mer bolån + lösa skitlånet.

Men samtidigt sjunker väl mitt låneutrymme om jag har en sån utgift?
Citera
2024-02-10, 14:53
Medlem
Citat:
Oj va jobbigt. Hur kan man veta det då?
Du kan begära en uc på dig själv. https://uscore.se/hur-funkar-det-att...BoC8QMQAvD_BwE

(jag ger inga garantier för att just den sidan är seriös, det är mer ett exempel)
Citera
2024-02-10, 14:55
Medlem
Intressant - vad har de stora affärsbankerna för hemlig info om andras lån i deras banker?

De har ju redan en hemlig o intern betalningsanmärkning - Missbruk Av Bankkonto
den syns inte utåt när det gäller andra upplysningsfirmor - men syns internt mellan
banker via UC
Citera
2024-02-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Intressant - vad har de stora affärsbankerna för hemlig info om andras lån i deras banker?

den syns inte utåt när det gäller andra upplysningsfirmor - men syns internt mellan
banker via UC
Om den infon syns via UC, så ska du kunna få reda på den genom att begära ut din information från UC.
Citera
2024-02-10, 15:06
Medlem
sebastian66s avatar
Det är ju liksom fel väg att gå. Jag ska ta ett bolån för att ta bort denna månadskostnad på 2000 och 16% ränta. 100 klart att banken kommer att se detta lånet. Sedan gör man uträkningen och lägger till detta i din kalkyl. Svårare än så är dt liksom inte.
Troligen kommer detta lånet göra att du INTE kommer att ta eller få lånet.
Har du en sjukt bra inkomst och medsökande kanske du kan klara detta. Annars ser jag det som tufft.
Om banker inte skulle kunna se ln man har då skulle man ju kunna låna de 15% man ska ha i instas för hus.
Då helt plötsligt faller jag kalkylen. Regeringen satta väl denna lagen för att folk skulle undvikaa i fastna i skuldfällan.
Citera
2024-02-10, 15:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Oj va jobbigt. Hur kan man veta det då? Jag ska ta ett bolån men har en riktig skitkredit med 12% ränta. Betalar ca 2000 i månaden för den. Tanken var att lösa den krediten med bolån. För 2000 kan jag ju betala för mer bolån + lösa skitlånet.

Hittar banken det lånet och du ljugit om det så är du ju garanterat rökt.
Så det bästa i din situation är väl att berätta om det och även berätta att du vill betala av det med bolånet, för att få en bättre ekonomisk situation.
Citera
2024-02-10, 15:20
Medlem
Citat:

banker via UC
Hört det på lokala pizzerian eller? Struntprat!
Senast redigerad av Kamreren 2024-02-10 kl. 15:52.
Citera
2024-02-10, 15:21
Medlem
Citat:

Inga problem, säg till banken att syftet med bolånet är att lösa bort den krediten, då kan dom räkna bort den krediten i kalkylen.
Citera
2024-02-10, 16:16
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

banker via UC

Hur tänkte vi (inte) nu?

hemlig och intern?
Missbruk av bankkonto = betalningsanmärkning?

*suck*

Info kring vad som krävs för att hamna i missbruksregistret hittar du här https://www.konsumenternas.se/konsum.../anmarkningar/
Under "Då får banken registrera dig i missbruksregistret".

Varför bara vissa får tillgång till det som står i registret.
"Uppgifter om missbrukat bankkonto, misskött kredit ligger kvar i tre år (36 månader) och missbrukad kontokredit ligger kvar i två år (24 månader). Informationen är endast tillgänglig för företag som står under Finansinspektionens tillsyn."
https://www.uc.se/om-uc/vara-kallor/anmarkning/

Vilka står under FI:s tillsyn?
"Företag under FI:s tillsyn
För att få driva ett företag som erbjuder finansiella tjänster krävs i de flesta fall tillstånd från FI. Det gäller banker, betaltjänstföretag, företag som verkar inom börs och clearing, fondbolag, fonder, försäkringsbolag, försäkringsförmedlare, hypoteksinstitut, konsumentkreditinstitut, kreditmarknadsföretag, utgivare av elektroniska pengar och värdepappersbolag.

När FI fått en ansökan om tillstånd kontrollerar vi bland annat företagets tillgång på kapital, verksamhetsplan samt ägare och ledning.

Ett företag som fått tillstånd står under FI:s tillsyn. FI:s tillsyn över företagen sker utifrån en bedömning av risken i olika verksamheter och av hur stora de negativa konsekvenserna för samhället eller för konsumenterna kan bli om något går fel."
https://www.fi.se/sv/vara-register/f...-registrering/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in