• 1
  • 2
2024-02-10, 16:53
Medlem
Greenlighthazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det är ju liksom fel väg att gå. Jag ska ta ett bolån för att ta bort denna månadskostnad på 2000 och 16% ränta. 100 klart att banken kommer att se detta lånet. Sedan gör man uträkningen och lägger till detta i din kalkyl. Svårare än så är dt liksom inte.
Troligen kommer detta lånet göra att du INTE kommer att ta eller få lånet.
Har du en sjukt bra inkomst och medsökande kanske du kan klara detta. Annars ser jag det som tufft.
Om banker inte skulle kunna se ln man har då skulle man ju kunna låna de 15% man ska ha i instas för hus.
Då helt plötsligt faller jag kalkylen. Regeringen satta väl denna lagen för att folk skulle undvikaa i fastna i skuldfällan.
Varför skulle jag inte få ett lån pga av att jag har en annan kredit? Det beror ju på inkomst och totalt vad man har för ekonomi. Jag tänker att för de 2000 jag betalar till skitlånet varje månad kan jag låna minst dubbelt så mycket av banken och få samma månadskostnad.
Citera
2024-02-10, 17:02
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Varför skulle jag inte få ett lån pga av att jag har en annan kredit? Det beror ju på inkomst och totalt vad man har för ekonomi. Jag tänker att för de 2000 jag betalar till skitlånet varje månad kan jag låna minst dubbelt så mycket av banken och få samma månadskostnad.
Jag har inte sagt att du inte kommer att få lånet överhuvudtaget. Jag säger att troligen kanske du inte kommer att få lånet med tanke på att man bakar ihop alltihopa.
Det säger väl sig självt att ekonomin och inkomsten påverkar alltihopa. Har du 70.000 i månadslön har du inga problem att få något lån. Har du 32.000 i månaden kanske läget är lite annorlunda eller hur.
Hur ska vi kunna veta hur mycket du har inkomst och hur mycket du ska låna.
Det är ju ingenting som vi kan veta när du inte skriver något om detta. Jag tror ändå att du fattar vad jag menar.
Citera
2024-02-10, 17:30
Medlem
Mycket snack här men du ska få ett korrekt svar. Som bankman ser man bolån, blancolån, beviljade kortkrediter etc hos andra banker och kreditinstitut på en UC.
Men man kan inte se studielån hos CSN.
Citera
2024-02-10, 17:42
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze

Om syftet med bolånet är att lösa en annan kredit är det inget du ska försöka gömma för banken. Det är bara att skicka in en ansökan. Banken vill ju hellre att du har ett lite högre bolån hos dem än en dålig kredit hos någon annan.
Citera
2024-02-10, 17:51
Medlem
Greenlighthazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Om syftet med bolånet är att lösa en annan kredit är det inget du ska försöka gömma för banken. Det är bara att skicka in en ansökan. Banken vill ju hellre att du har ett lite högre bolån hos dem än en dålig kredit hos någon annan.
Ok tack
Citera
2024-02-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Mycket snack här men du ska få ett korrekt svar. Som bankman ser man bolån, blancolån, beviljade kortkrediter etc hos andra banker och kreditinstitut på en UC.
Helt riktigt, men du ser inte ALLA blanco och krediter. Om jag har en kredit hos ett bolag som inte har något samarbete med UC, så syns det inte heller på en UC. Kan dock synas hos Bisnode, Sergel eller Creditsafe tex. Inte heller belåning av aktier syns
Citera
2024-02-10, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Inte heller belåning av aktier syns
Varför syns inte det? Kan det inte bero på var man lånat?
Citera
2024-02-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför syns inte det? Kan det inte bero på var man lånat?
Vet inte exakt, men ponduspostulerar att det beror på att banken har aktierna som säkerhet, och kan när som helst välja att reglera skulden om belåningsgraden blir för hög. Går inte riktigt att göra med blancolån, billån eller bolån. Aktiebelåning behöver inte bankerna skicka information om till UC vilket fall som helst.
Citera
2024-02-15, 01:26
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit

Får dom inte lämna ut uppgifter kring CSN lån?
Eller har bankmannen inte tillgång till rätt uppgifter?
Trodde det enda viktiga var att uppgifterna inte var för gamla.
https://www.imy.se/tillsyner/uc-ab/

Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Helt riktigt, men du ser inte ALLA blanco och krediter. Om jag har en kredit hos ett bolag som inte har något samarbete med UC, så syns det inte heller på en UC. Kan dock synas hos Bisnode, Sergel eller Creditsafe tex. Inte heller belåning av aktier syns

Vad är helt riktigt kring det som Vikinghit skrev?
Konstigt det man läser från IMY, verkar emotsäga att UC inte får förmedla information kring CSN lån.
Har du tillgång till rätt uppgifter?
Citera
2024-02-15, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Får dom inte lämna ut uppgifter kring CSN lån?
Av någon anledning har CSN-lån inte varit med tidigare. Men.
Citat:
Nu gör vi det enklare för dig som kreditgivare och adderar informationen om CSN-lån i våra kreditupplysningar. Det är vi det enda kreditupplysningsföretaget i Sverige som gör.
https://www.uc.se/blogg/gabriella-go...tupplysningar/
Citera
2024-02-15, 06:16
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Av någon anledning har CSN-lån inte varit med tidigare. Men. https://www.uc.se/blogg/gabriella-go...tupplysningar/

Följde vi min länk och laddade ner dokumentet från IMY?

Kan det bero på att det är lite jobbigt för UC?

"UC behandlar information om vilka lån som en individ har och som registreras hos CSN (annuitetslån, studielån och/eller studiemedelslån) (fortsättningsvis studielån) samt återstående betalningstid i antal år. UC samlar in informationen från årsbesked avseende individens kreditengagemang i förhållande till CSN. Information om eventuella bidrag behandlas inte. Insamlingen av uppgifterna om CSN-lån sker på såvis att CSN tillhandahåller informationen på fysiskt papper som UC sedan läser in i digitalt format."

Läste du min länk? IMY krävde alltså att informationen ska vara aktuell och inte årsvis.

"När uppgifter om studielån lämnas ut i en kreditupplysning ska uppgift om aktuellt studielån som uppdaterats under den senaste trettioendagarsperioden ingå."

Kanske UC har bättre koll så de kan lämna aktuell info, vad vet jag...

Min poäng var att de har rätt att ge upplysning om CSN så länge den är rätt i tid.
Citera
2024-02-15, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Följde vi min länk och laddade ner dokumentet från IMY?

Kan det bero på att det är lite jobbigt för UC?

"UC behandlar information om vilka lån som en individ har och som registreras hos CSN (annuitetslån, studielån och/eller studiemedelslån) (fortsättningsvis studielån) samt återstående betalningstid i antal år. UC samlar in informationen från årsbesked avseende individens kreditengagemang i förhållande till CSN. Information om eventuella bidrag behandlas inte. Insamlingen av uppgifterna om CSN-lån sker på såvis att CSN tillhandahåller informationen på fysiskt papper som UC sedan läser in i digitalt format."

Läste du min länk? IMY krävde alltså att informationen ska vara aktuell och inte årsvis.

"När uppgifter om studielån lämnas ut i en kreditupplysning ska uppgift om aktuellt studielån som uppdaterats under den senaste trettioendagarsperioden ingå."

Kanske UC har bättre koll så de kan lämna aktuell info, vad vet jag...

Min poäng var att de har rätt att ge upplysning om CSN så länge den är rätt i tid.
Förstår inte vad du vill ha sagt. UC lämnar upplysning om CSN-lån. Punkt. Vad mer finns att diskutera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in