Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-21, 19:47
  #2629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Intervjuet var i ro og fred etter at alle resultater for lengst var klare katw, så finnes ingen unnskyldning. Ikke en antydning om å hylle Jonna, da heller tilslørte små insinuasjoner som forringet Jonnas bragdløp. Og det å også ha mage til å si at det verste hun vet er at det ikke blir et rent race, etter at hun selv har tatt fra Jonna seieren i sprinten med ulovlige midler, var vel det drøyeste.

Ja den ene uttalelsen kan ha vært der og da, men det jeg reagerer på er egentlig totalinntrykket som forsøkes gies av Linn.
"Efter målgång gick Svahn i väg en stund för sig själv, innan hon mötte upp pressen för intervjuer.
– Inte så mycket. Jag hade ju gått ikapp (Victoria) Carl så jag hade fått en skitbra resa ner till varvningen om jag inte hade ramlat. Jag tänkte att jag skulle vinna det här om jag får den här ryggen. Jag var så pass pigg, säger hon."

"– Fasen alltså, vi hade ju till hundra procent tagit en trippel, og jag tror at jag hade varit med at utmana. Det är drygt att det är något sådant här som avgör. Att det inte blir ett rent race är det värsta jag vet, säger hon. "

Linn svarar ju på en direkt fråga, i en Viaplay-intervju, om hon trodde att hon skulle ha vunnit utan fallet och svaret var glasklart:
NEJ, men jag hade inte varit fyra.
Citera
2024-02-25, 10:31
  #2630
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Intressant det där. Hade Jonna ramlat hade du nog inte fällt den kommentaren

Linn halkade väl på en isfläck som jag förstod det.
Sant, även Jonna borde ha lärt sig det, men Jonna hade nog vunnit även med fall
Sen har ju Linn i alla fall tre välkända fall av fall sen tidigare (Planica, Ruka och Ulricehamn)
Citera
2024-02-25, 20:12
  #2631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Sant, även Jonna borde ha lärt sig det, men Jonna hade nog vunnit även med fall
Sen har ju Linn i alla fall tre välkända fall av fall sen tidigare (Planica, Ruka och Ulricehamn)
Men i åtminstone ett av dom fallen fick hon väl skidorna klippta av en medtävlare? Ja, i två om man räknar Lex Ebba? Och Jonna saknar ju inte direkt fall under sin karriär?
__________________
Senast redigerad av PynchonsApa 2024-02-25 kl. 20:14.
Citera
2024-02-26, 06:44
  #2632
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Men i åtminstone ett av dom fallen fick hon väl skidorna klippta av en medtävlare? Ja, i två om man räknar Lex Ebba? Och Jonna saknar ju inte direkt fall under sin karriär?
Du tror på myten om att det var Stina som klippte Linn?
Lex Ebba? Finns mig veterligt ingen film på fallet, bara olika åkares beskrivning.
Alla fallen är ”race incidents” vad jag vet.
Jonna har väl främst fallet i Gällivare, samt piruetterna i Ulricehamn.
Citera
2024-02-26, 06:52
  #2633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Du tror på myten om att det var Stina som klippte Linn?
Lex Ebba? Finns mig veterligt ingen film på fallet, bara olika åkares beskrivning.
Alla fallen är ”race incidents” vad jag vet.
Jonna har väl främst fallet i Gällivare, samt piruetterna i Ulricehamn.
Seefeld?
Citera
2024-02-26, 07:27
  #2634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Du tror på myten om att det var Stina som klippte Linn?
Lex Ebba? Finns mig veterligt ingen film på fallet, bara olika åkares beskrivning.
Alla fallen är ”race incidents” vad jag vet.
Jonna har väl främst fallet i Gällivare, samt piruetterna i Ulricehamn.
Poängen är att "shit happens", speciellt i sprint. Har svårt att se att man kan hävda att t ex Linn skulle vara mer fallbenägen än andra.
Inte med de vinstrader och pallplatser hon haft.
Citera
2024-02-26, 08:32
  #2635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Intervjuet var i ro og fred etter at alle resultater for lengst var klare katw, så finnes ingen unnskyldning. Ikke en antydning om å hylle Jonna, da heller tilslørte små insinuasjoner som forringet Jonnas bragdløp. Og det å også ha mage til å si at det verste hun vet er at det ikke blir et rent race, etter at hun selv har tatt fra Jonna seieren i sprinten med ulovlige midler, var vel det drøyeste.

Ja den ene uttalelsen kan ha vært der og da, men det jeg reagerer på er egentlig totalinntrykket som forsøkes gies av Linn.
"Efter målgång gick Svahn i väg en stund för sig själv, innan hon mötte upp pressen för intervjuer.
– Inte så mycket. Jag hade ju gått ikapp (Victoria) Carl så jag hade fått en skitbra resa ner till varvningen om jag inte hade ramlat. Jag tänkte att jag skulle vinna det här om jag får den här ryggen. Jag var så pass pigg, säger hon."

"– Fasen alltså, vi hade ju till hundra procent tagit en trippel, og jag tror at jag hade varit med at utmana. Det är drygt att det är något sådant här som avgör. Att det inte blir ett rent race är det värsta jag vet, säger hon. "

Är det inte en lite ovanlig position för dig det här att leta efter missunnsamhet och konflikter bland enskilda rader av citat efter ett lopp? Min position är alltid stor skepsis och en rejäl skopa ”benefit of doubt” eftersom 1. Media gör sitt allra bästa för att hitta konflikter ur minsta antydan 2. Vi har att göra med elitidrottare som sannolikt som grupp behöver lite större egofokus än vi andra. 3. Intervjuerna gjord precis efter ett lopp där de haft maximal urladdning efter lång förberedelse med allt vad det innebär av känslomässigt engagemang.

Att hon då kanske fokuserar mer på sin egen misslyckade chans än medtävlandes framgångar tycker jag är förlåtligt.
Citera
2024-02-26, 16:56
  #2636
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RecklessAbandon
Är det inte en lite ovanlig position för dig det här att leta efter missunnsamhet och konflikter bland enskilda rader av citat efter ett lopp? Min position är alltid stor skepsis och en rejäl skopa ”benefit of doubt” eftersom 1. Media gör sitt allra bästa för att hitta konflikter ur minsta antydan 2. Vi har att göra med elitidrottare som sannolikt som grupp behöver lite större egofokus än vi andra. 3. Intervjuerna gjord precis efter ett lopp där de haft maximal urladdning efter lång förberedelse med allt vad det innebär av känslomässigt engagemang.
Att hon då kanske fokuserar mer på sin egen misslyckade chans än medtävlandes framgångar tycker jag är förlåtligt.
Nu var vel det her en diskusjon mellom katw og meg som ble avsluttet i en balansert enighet om at vi så det litt ulikt, og ferdig med det. Men et så balansert innlegg som ditt, fortjener absolutt et svar. Får begynne litt ut på siden. Vi alle både sier og gjør saker iblant, som våre venner påpeker var litt dumt eller ugjennomtenkt, men da er det det spesifikke utsagnet og handlingen det går på. Ikke en nedvurdering av oss som mennesker.

Som tidligere sagt ved et par anledninger, liker jeg Linn, men det må gå an å påpeke at hendelsen med å ødelegge Jonnas løp i klassisk-sprinten, sammen med uttalelsen om at intervall-løpet ikke ble et rent race, ( og at urene race er det verste hun vet), ble litt for mye for min rettferdighets-sans.

Diskusjonene etter sprinten, hvor Jonna ble fratatt en sikker seier med ulovlige midler, var ikke-eksisterende, og fikk ingen oppmerksomhet på forumet. Linns fall i intervallen derimot, ble jo diskutert opp og ned. Mitt inntrykk består. Det at det var feil svenske jente som vant når Jonna virkelig bergtok oss, og det synes jeg er både urettferdig og utakknemlig mot en som har gitt både dere, og meg personlig så mange gleder.

For å ta bort hvordan personlige preferanser alltid farger ens åsikter, er det aldri dumt å skrive historien med ombytte roller, og kjenne på hvordan man ville ha reagert da:
Jonna hopper innpå Linns ski i sprinten og stjeler seieren der. Etter at Linn har gjort en overjordisk prestasjon i intervallen, og Jonna har falt helt på eget grep, klager hun på at det ikke ble et rent race, noe som er det verste hun vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback