Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-08, 18:46
Moderator
Hjv9s avatar
Världscupen är tillbaka efter en helgs uppehåll och nu blir det tävlingar i Kanada och USA närmaste två veckorna. I Kanada tävlade man senast 2019 medan USA är åter för första gången sedan för-OS 2001. Tre sprintar och tre distanslopp ska avverkas under vistelsen här.

Sverige sänder en trupp på 8+8 utövare där alla våra bästa är med. Genomgång nedan.

Notera att morgondagens distans har ändrats till masstart efter problem med tidtagarutrustningen.

Program

Canmore

Fredag 9 februari

18:40 15 km masstart fristil, damer
20:45 15 km masstart fristil, herrar

Lördag 10 februari

18:30 Sprint F, prolog
21:00 Sprint F, finaler

Söndag 11 februari

18:00 20 km masstart klassisk stil, damer
20:15 20 km masstart klassisk stil, herrar

Tisdag 13 februari

17:00 Sprint K, prolog
19:30 Sprint K, finaler

Minneapolis

Lördag 17 februari

17:00 Sprint K, prolog
19:30 Sprint K, finaler

Söndag 18 februari

17:30 10 km F intervall, herrar
19:45 10 km F intervall, damer

Startlistor och resultat:
Canmore: https://www.fis-ski.com/DB/general/e...easoncode=2024
Minneapolis: https://www.fis-ski.com/DB/general/e...easoncode=2024
Livetiming:
joows eminenta tjänst: https://fis-live.github.io/#/
FIS (inte fullt lika eminenta tjänst): https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/live.html
Arrangörernas hemsidor:
Canmore: https://www.albertaworldcup.com/
Minneapolis: https://loppetcup.com/

Banprofiler:
Canmore: https://www.albertaworldcup.com/course-maps-2024/
Minneapolis: distans, sprint

Tv-tider TV6 (ej studiosändningar):

Canmore

Fredag 9/2

18:40-19:45 15 km masstart fristil, damer
20:45-21:55 15 km masstart fristil, herrar

Lördag 10/2

18:30-19:40 Sprint F, prolog
21:00-22:40 Sprint F, finaler

Söndag 11/2

18:00-19:10 20 km masstart klassisk stil, damer
20:15-21:15 20 km masstart klassisk stil, herrar

Tisdag 13/2

17:00-18:10 Sprint K, prolog
19:30-21:10 Sprint K, finaler

Minneapolis

Lördag 17/2

17:00-18:10 Sprint K, prolog
19:30-21:10 Sprint K, finaler

Söndag 18/2

17:30-18:40 10 km F intervall, herrar
19:45-20:50 10 km F intervall, damer

Loppen kommenteras av Per Forsberg och Anna-Karin Strömstedt.

Svenska truppen
Citat:
DAMER
Ebba Andersson, Piteå Elit
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor
Emma Ribom, Piteå Elit
Jonna Sundling, Piteå Elit
Linn Svahn. Östersunds SK

HERRAR
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Jens Burman, Åsarna IK
Marcus Grate, IFK Umeå SK
Calle Halfvarsson, IFK Mora SK
Johan Häggström, Piteå Elit
William Poromaa, Åsarna IK
Oskar Svensson, Falun Borlänge SK

Canmore 2016

Ställning totalcupen

Ställning distanscupen

Ställning sprintcupen

Poängskala
Citera
2024-02-08, 18:46
Moderator
Hjv9s avatar
Övriga trupper:

Norge

Finland

Tyskland

Italien

Frankrike

USA

Kanada
Citera
2024-02-08, 18:47
Moderator
Hjv9s avatar
Ebba Andersson, Piteå Elit

..har inte varit sig själv efter sjukdomens innan TdS. Viss uppgång kunde ändå skönjas i Goms där hon blev fyra på masstarten. Nu med ett par veckors återhämtning finns det goda förhoppningar om en Ebba tillbaka på riktigt.

Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK

Efter en vinter med mycket motgång kom då första pallplatsen i sprinten i Goms. Återstår att se om det var en engångsföreteelse eller om det har vänt uppåt nu för Maja. Bra minnen från senaste Kanadasvängen även fast det var Quebec då. Har sitt distans-PB i VC därifrån.

Johanna Hagström, Ulricehamns IF

Johanna väntar fortfarande på den verkliga fullträffen denna säsong. Trots sjua i Goms senast var hon sjätte och sämsta svenska. Två finaler i TdS är det bästa hon åstadkommit. Nu får hon åtminstone en klassisk sprint att jobba med.

Moa Ilar, Falun Borlänge SK

Den superfina säsongsstarten har likt tidigare år succesivt avtagit med tiden. Dessutom en kort sjukdomsperiod efter touren. Ett välbehövligt uppehåll kanske kan göra gott. Distanserna på programmet ska annars passa henne.

Frida Karlsson, Sollefteå Skidor

Om Ilars form dalat nedåt pikar Fridas pil åt helt andra hållet. Både Oberhof & Goms efter touren har sett riktigt bra ut och Frida har som sämst varit fyra på de senaste sex lopp som körts. Bara hålla tummarna för att formen konserverats eller kanske spetsats till ytterligare.

Emma Ribom, Piteå Elit

Ribom lider lite av samma trend som Ilar där hon var väldigt bra i nov/dec men nu inte varit nära på ett tag. Behövde nog mest av alla ett tävlingsuppehåll efter att ha tävlat flitigast av alla i hela V-cupen. Nu kommer rapporter om skadat knä när jag skriver detta, ja då får vi inga svar denna helg.

Jonna Sundling, Piteå Elit

Som vanligt har Jonna dominerat sprintprologerna under säsongen men första segern har låtit vänta på sig. Kommer den nu? Motståndet i egna laget har visat sig vara något övermäktigt, eller kanske speciellt en tjej vid namn..

Linn Svahn, Östersunds SK

..som fick vänta länge innan segern äntligen kunde komma igen. Efter den har det av bara farten blivit fyra på raken och Linn ser lika oslagbar ut som hon gjorde 2021. Även på distans har en seger inkasserats och det kan vara intressant att se vad hon kan göra där i dessa tävlingar som kommer.

Herrar har vi också.

Edvin Anger, Åsarna IK

En första pallplats finns att ta med sig hittills men däremellan har det varit mycket besvikelser från Anger. Högsta nivån är hög men det är mycket som ska stämma då. Distansåkningen har inte varit toppen på sistone.

Gustaf Berglund, IFK Mora SK

Den minst meriterade i svenska truppen men var faktiskt bästa herråkare i senaste världscuploppet som kördes. Har gjort en okej säsong och är en av våra bättre distansåkare på herrsidan. I fristil främst.

Jens Burman, Åsarna IK

Hade en fin Tour de Ski där han var topp-10 totalt och därtill en fjärdeplats på en etapp. Senaste loppet i Goms var dock tungt och det är frågan om dessa distanser som nu ska köras i NA verkligen passar Jens. Troligen inte.

Marcus Grate, IFK Umeå SK

Säsongens olycksfågel nummer ett kan man säga. Förra sprinten slutade med ett dråpligt fall på upploppet i prologen. Kan lyckan vända nu eller förbrukade han den i Cogne 2019? Ja, Grate är snabb men orken kommer alltid vara en svaghet.

Calle Halfvarsson, IFK Mora SK

Ingen lycka heller för Calle detta år. Magproblemen återkom i Oberhof och han stod över tävlingarna i Goms. Vad står han nu undrar nog många, inklusive Calle själv.

Johan Häggström, Piteå Elit

Stabil säsong för Häggas. Rätt nära semi i sprint både i Oberhof och Goms. Var i sin första sprintfinal i världscupen senast det var tävlingar i Kanada, 2019.

William Poromaa, Åsarna IK

William körde mixen i Goms men reste sedan hem med förkylningssymptom. Mycket strul under säsongen men en pallplats från TdS har det blivit. Just den klassiska masstarten i Canmore är nog hans största chans denna gång.

Oskar Svensson, Falun Borlänge SK

Lyckades nå semi senast i Goms och bli tia. Klassisk sprint i Canmore ska väl ändå kunna passa Oskar. Ja kanske.
Citera
2024-02-08, 19:18
Medlem
Emma Ribom, Piteå Elit

Ribom lider lite av samma trend som Ilar där hon var väldigt bra i nov/dec men nu inte varit nära på ett tag. Behövde nog mest av alla ett tävlingsuppehåll efter att ha tävlat flitigast av alla i hela V-cupen. Nu kommer rapporter om skadat knä när jag skriver detta, ja då får vi inga svar denna helg.

[/quote]

Hon avstår loppet i morgon.
Citera
2024-02-08, 19:28
Medlem
slagskotts avatar
Stod precis och funderade på när och vilka hålltider det var inför helgen, bra jobbat!
Citera
2024-02-08, 20:58
Medlem
Ribom avstår alltså alla helgens lopp och är förhoppningsvis åter till tisdagens sprint. Enligt SVT ersätts hon inte till morgondagens lopp utan Sverige startar med fem damer. Märkligt, finns väl fullgoda ersättare på plats?
Citera
2024-02-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Ribom avstår alltså alla helgens lopp och är förhoppningsvis åter till tisdagens sprint. Enligt SVT ersätts hon inte till morgondagens lopp utan Sverige startar med fem damer. Märkligt, finns väl fullgoda ersättare på plats?

antar att Maja och Johanna vill spara sig till sprinten på förhand hade dom inte haft så mycket att hämta heller imorgon
Citera
2024-02-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
antar att Maja och Johanna vill spara sig till sprinten på förhand hade dom inte haft så mycket att hämta heller imorgon

Du har nog rätt. Trist att det inte blir fullt lag, men iallafall fyra av fem startande svenskor imorgon är väl pallaspiranter. Får trösta oss med det.
Citera
2024-02-08, 21:10
Avstängd
Kul att dom åker i amerika.
Dom borde vara där minst en gång per år tycker jag för nu har ju iaf usa även fått fram åkare på herrsidan, kanske inte bäst men ändå.

Hagenbuch blev trea i sprinten på jvm nyligt också samt en av tjejerna blev tvåa har jag för mig.

Helt ärligt så ser jag hällre att dom åker i canada som faktiskt har mycket snö istället för nåt ställe i europa där det är konstsnö och regnar.
Citera
2024-02-08, 21:55
Avstängd
Fan vad kul med skidor på Champions league tider. Riktigt kul. Mer av detta tack!!
Citera
2024-02-08, 22:15
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Kul att dom åker i amerika.
Dom borde vara där minst en gång per år tycker jag för nu har ju iaf usa även fått fram åkare på herrsidan, kanske inte bäst men ändå.

Hagenbuch blev trea i sprinten på jvm nyligt också samt en av tjejerna blev tvåa har jag för mig.

Helt ärligt så ser jag hällre att dom åker i canada som faktiskt har mycket snö istället för nåt ställe i europa där det är konstsnö och regnar.

Jag håller med! Tidigare säsonger när de varit i Nordamerika har varit bra, det ska blir kul! Plus att man saknat längdskidorna nu ett par veckor.
Men satan vad mycket masstarter, det gillar jag inte.
Citera
2024-02-09, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag håller med! Tidigare säsonger när de varit i Nordamerika har varit bra, det ska blir kul! Plus att man saknat längdskidorna nu ett par veckor.
Men satan vad mycket masstarter, det gillar jag inte.

De måste ha det i Nordamerika, de begriper inget annat där
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback