• 1
  • 2
2024-02-08, 09:20
Medlem
RadioGaGas avatar
Vad är bäst ur en ekonomisk synvinkel? Det kanske är lättare och går mycket snabbare att hyra ut lägenheten än att sälja. Hur snabbt kan man hyra ut den? 1 månad? Sälja tar väl minst 3-4 månader.
Citera
2024-02-08, 09:22
Medlem
Nu skriver jag av erfarenhet. Att hyra ut är en jävla massa problem och de extrapengar man kanske får ut är oftast inte värt dessa problem.
Citera
2024-02-08, 09:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Vad är bäst ur en ekonomisk synvinkel? Det kanske är lättare och går mycket snabbare att hyra ut lägenheten än att sälja. Hur snabbt kan man hyra ut den? 1 månad? Sälja tar väl minst 3-4 månader.

Det går inte att svara på din fråga med den minimala informationen du lämnar.
1. Vad är lägenhetens marknadsvärde?
2. Hur hög belåning finns det och vad är räntan på lånet?
3. Var ligger lägenheten? Hur attraktivt är läget, d.v.s hur lätt är det att hitta någon vettig person som vill hyra den? Rätt stor skillnad på Östermalm och Övertorneå..
4. Vilken hyra kan man förväntas få?
5. Tillåter föreningen att man hyr ut lägenheten, finns det legitimt skäl?
Citera
2024-02-08, 09:27
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Nu skriver jag av erfarenhet. Att hyra ut är en jävla massa problem och de extrapengar man kanske får ut är oftast inte värt dessa problem.

Kan tänka mig med. Kanske bättre att sälja när jag tänker efter.
Citera
2024-02-08, 09:28
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det går inte att svara på din fråga med den minimala informationen du lämnar.
1. Vad är lägenhetens marknadsvärde?
2. Hur hög belåning finns det och vad är räntan på lånet?
3. Var ligger lägenheten? Hur attraktivt är läget, d.v.s hur lätt är det att hitta någon vettig person som vill hyra den? Rätt stor skillnad på Östermalm och Övertorneå..
4. Vilken hyra kan man förväntas få?
5. Tillåter föreningen att man hyr ut lägenheten, finns det legitimt skäl?

Belåning och lån tänkte jag inte på. Om jag tar ut bara för hyra och el kommer jag gå back med några tusen i månaden.
Citera
2024-02-08, 09:53
Medlem
Q-s avatar
Sälj den och köp bitcoin för alla pengar
Citera
2024-02-08, 10:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Allt beror på vilken hyresgäst du lyckas hitta men har du otur så har du en raserad lägenhet där innehavaren har bytt lås och du inte ens kan få ut fanskapet som inte heller betalar sin hyra.
Säljer du så tar det några månader extra kanske men du har ett problem mindre och du behöver sen inte bry dig vad den nya ägaren gör med din lägenhet.

Jag skulle rösta för att sälja om du nu inte har en syster eller bror som behöver ett boende och du litar på denna till 100% plus att personen har ett ordnat liv.
Citera
2024-02-08, 10:15
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Allt beror på vilken hyresgäst du lyckas hitta men har du otur så har du en raserad lägenhet där innehavaren har bytt lås och du inte ens kan få ut fanskapet som inte heller betalar sin hyra.
Säljer du så tar det några månader extra kanske men du har ett problem mindre och du behöver sen inte bry dig vad den nya ägaren gör med din lägenhet.

Jag skulle rösta för att sälja om du nu inte har en syster eller bror som behöver ett boende och du litar på denna till 100% plus att personen har ett ordnat liv.

En sån hyresgäst är jag rädd att få. Helt sinnessjukt att det är lagligt att göra så.
Citera
2024-02-08, 10:16
Medlem
Hyra ut en bostadsrätt får man bara göra under vissa förutsättningar. Att man måste vistas på annan ort pg av jobb eller annan anledning.
Citera
2024-02-08, 10:18
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Du tjänar mer i längden om du hyr ut. Du kan alltid sälja det sen när du blir gammal och känner att du inte har många år kvar tatt leva.
Citera
2024-02-08, 10:18
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Hyra ut en bostadsrätt får man bara göra under vissa förutsättningar. Att man måste vistas på annan ort pg av jobb eller annan anledning.

Jag har en sån anledning.
Citera
2024-02-08, 10:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
En sån hyresgäst är jag rädd att få. Helt sinnessjukt att det är lagligt att göra så.

Jo, har väl läst om ett flertal skräckhistorier både här och i media om just detta så jag skulle hålla mig ifrån att hyra ut så länge jag inte känner personen väldigt väl. Många av dessa personer som utför denna typ av brott är väldigt manipulativa och slipade så de har inga problem att verka trevliga och ordningsamma när du träffar dem för att sen ändra allt när de väl får nyckeln i hand.

Så mitt tips, sälj, ta pengarna och slipp problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in