• 1
  • 2
2024-02-07, 17:07
Hej,
Min fru har tagit ett lån på Resurs Bank där hon betalar av 20 månader med skyhög ränta (inkluderat i fakturan).
Nu fick jag se hennes konto där och så lägger de till en massa extra belopp som de benämner "avdragsgill ränta".

Ringde dem såklart men bimbon i luren kunde inte förklara och sa det är samma belopp som i fakturan men det är det ju inte.

Kan någon förklara för en person som inte är bra på det här med ekonomi hur min fru kan betala ränta på fakturan och hur de har rätt att lägga till flera tusentals kronor också utöver det? Det är ju helt sinnessjukt!

Jag blev så rasande att jag klippte kortet.
Ja jag betalar hennes fakturor så tycker jag har rätt till det.
Senast redigerad av MajorGorm 2024-02-07 kl. 17:12.
Citera
2024-02-07, 17:17
Medlem
Du får förklara bättre.

Hon har ett konto och hon får en faktura?
Från kontot drar de ränta.

Då borde fakturan en given månad vara den månadens amorteringen + påförd ränta (detta belopp bör vara samma som det som påförts kontot)
Citera
2024-02-07, 17:56
Medlem
tantrs avatar
En del av fakturan är amortering(avbetalning av lånet).
En del av fakturan är ränta(kostnad för lånet). Denna ränta är avdragsgill.

Därefter kanske det tillkommer någon administrationsavgift eller likn.

All ränta som hon betalt under förgående år kommer stå som underskott vid kommande deklaration.
Hon kommer "få tillbaka" 30% av alla ränteutgifter som hon betalat under förra året vid skatteåterbäringen.
Citera
2024-02-08, 14:40
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
En del av fakturan är amortering(avbetalning av lånet).
En del av fakturan är ränta(kostnad för lånet). Denna ränta är avdragsgill.

Därefter kanske det tillkommer någon administrationsavgift eller likn.

All ränta som hon betalt under förgående år kommer stå som underskott vid kommande deklaration.
Hon kommer "få tillbaka" 30% av alla ränteutgifter som hon betalat under förra året vid skatteåterbäringen.

Så är det ju men räntekostnader över 100k får bara dras av till 21%
Citera
2024-02-09, 01:29
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Så är det ju men räntekostnader över 100k får bara dras av till 21%

ja, allt under 100 000 är 30% avdragshgill. Allt som hamnar över 100 000 är 21% avdragsgill.
Jag räknar dock med att Ts och flickvännen inte har mer lån, och lär inte passera 100k med tanke på att allt verkar nytt för dem.
Citera
2024-02-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Hej,
Min fru har tagit ett lån på Resurs Bank där hon betalar av 20 månader med skyhög ränta (inkluderat i fakturan).
Nu fick jag se hennes konto där och så lägger de till en massa extra belopp som de benämner "avdragsgill ränta".

Ringde dem såklart men bimbon i luren kunde inte förklara och sa det är samma belopp som i fakturan men det är det ju inte.

Kan någon förklara för en person som inte är bra på det här med ekonomi hur min fru kan betala ränta på fakturan och hur de har rätt att lägga till flera tusentals kronor också utöver det? Det är ju helt sinnessjukt!

Jag blev så rasande att jag klippte kortet.
Ja jag betalar hennes fakturor så tycker jag har rätt till det.

Det låter som att det på fakturan har separerats den del som utgör avdragsgill ränta. I totalbeloppet kan förutom amortering såväl ränta som aviavgift och liknande, den senare är inte avdragsgill, men ingår i den effektiva räntan för lånet ifråga.

Om posterna i fakturan summeras, tillkommer nämnda ränta eller ingår det i totala beloppet att betala?
Citera
2024-02-09, 14:15
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det låter som att det på fakturan har separerats den del som utgör avdragsgill ränta. I totalbeloppet kan förutom amortering såväl ränta som aviavgift och liknande, den senare är inte avdragsgill, men ingår i den effektiva räntan för lånet ifråga.

Om posterna i fakturan summeras, tillkommer nämnda ränta eller ingår det i totala beloppet att betala?
Så de får lov att ta ränta två gånger alltså? Helt Sinnesjukt alltså
Citera
2024-02-09, 14:16
Citat:

På varje faktura så väljer hon hur länge hon ska avbetala och ju längre tid desto högre ränta. Sen lägger dessa svinen till avdragsgill ränta på flera tusentals kronor på historiken alltså på de köp hon har gjort. Förstår inte va tusan det är som sker.
Citera
2024-02-09, 15:58
Medlem
Citat:
Så de får lov att ta ränta två gånger alltså? Helt Sinnesjukt alltså
Det var inte så jag skrev, de lär ha separerat den ränta som är avdragsgill från resten.

Du borde lägga upp vad som står rad för rad, misstänker att det rör sig om missförstånd på något sätt.

Är detta första fakturan? Är detta inte fallet, var uppställningen lika även tidigare?
Citera
2024-02-09, 15:59
Medlem
Citat:
På varje faktura så väljer hon hur länge hon ska avbetala och ju längre tid desto högre ränta. Sen lägger dessa svinen till avdragsgill ränta på flera tusentals kronor på historiken alltså på de köp hon har gjort. Förstår inte va tusan det är som sker.

Min fetning ovan. Det är väl fullt logiskt, totala räntan blir förstås högre vid längre kredittid. Däremot inte räntesatsen. Stämmer avtalad ränta med vad som påförts i fakturan?
Citera
2024-02-09, 16:49
Citat:
Min fetning ovan. Det är väl fullt logiskt, totala räntan blir förstås högre vid längre kredittid. Däremot inte räntesatsen. Stämmer avtalad ränta med vad som påförts i fakturan?
Men det är ju dubbla räntor. Det är ju en ränta på fakturan och sen har de lagt till en massa avgifter på köphistoriken
Citera
2024-02-09, 16:49
Citat:
Det var inte så jag skrev, de lär ha separerat den ränta som är avdragsgill från resten.

Du borde lägga upp vad som står rad för rad, misstänker att det rör sig om missförstånd på något sätt.

Är detta första fakturan? Är detta inte fallet, var uppställningen lika även tidigare?
Nej det har aldrig sett ut så tidigare. Klippte hennes kort nu, nu får det räcka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in