Citat:
Ursprungligen postat av
kaReri182
Att den här typen av brottslighet över huvud taget kan förekomma beror ju på att bankerna har tillåtits införa digitala "säkerhetsrutiner" som mobilt BankID. Inte så konstigt att äldre personer inte behärskar och förstår konsekvenserna av de appar som barn och barnbarn har installerat i deras mobiler och på deras datorer. Det var mycket säkrare när farmor Agda själv tvingades uppsöka banken för att komma åt sina besparingar.
Min mormor är ca 88 år gammal och när hon ska ha en läkartid så måste hon ringa mellan 08.00-08.15 och det är inte alltid hon ens kommer fram och jag förstår att hon blir irriterad. Hon har inget BankID eller ens en smartphone men hade hon haft det så hade hon haft det enklare att få en läkartid då hon hade kunnat boka tid via nätet.
Jag tror de som är mellan 70-80 idag, de som kommit in på teknikvågen sent men inte för sent, är de som kommer scammas rejält. De använder bankID för att köpa porto, beställa varor och som logg in på banken förstås. Svensken är ju naiv och godtrogen så när någon ringer för att se till att deras konto är skyddat så kan nog en och annan gå på det.
Glöm inte att det är de jävlarna som varit för massinvandringen som är de som har störst skuld i detta. Det är de som gjort det möjligt för våra äldre att bli lurade av blattarna. Glöm inte och förlåt inte.