2024-02-07, 08:29
Bannlyst
Även om SVT journalister skyddar brottslingarna med anonymersa rösten. Så kan man höra att det inte riktiga Svenska som ligger bakom den här typen av bedrägeri.

Ett sms som ser ut att komma från ett möbelföretag – så kan bedrägeriet starta. En svensk liga med telefonbedragare i Marbella visar i Uppdrag granskning hur de med skamlösa metoder lurar svenska pensionärer och tömmer deras konton.
– Vi säljer rädsla, säger bedragaren ”Erik”.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...rgaretas-konto

Här är avsnittet på Statliga SVT :

https://www.svtplay.se/video/jGVZ4z4...rar-din-mormor
Senast redigerad av 53280 2024-02-07 kl. 08:33.
Citera
2024-02-07, 09:05
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Det är ju det som är så viktigt för Diamant Salihu; att inte låta svenskarna veta att det är de stackars "flyktingarna" man hjälpt på alla sätt och vis som nu sitter i Spanien och lurar gamla svenskar på sina pensioner.

Fy fan för alla som hjälpt till att göra Sverige till ett jävla rasblandat rövhål.
Citera
2024-02-07, 09:25
Medlem
Att den här typen av brottslighet över huvud taget kan förekomma beror ju på att bankerna har tillåtits införa digitala "säkerhetsrutiner" som mobilt BankID. Inte så konstigt att äldre personer inte behärskar och förstår konsekvenserna av de appar som barn och barnbarn har installerat i deras mobiler och på deras datorer. Det var mycket säkrare när farmor Agda själv tvingades uppsöka banken för att komma åt sina besparingar.
Citera
2024-02-07, 09:30
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Det är ju det som är så viktigt för Diamant Salihu; att inte låta svenskarna veta att det är de stackars "flyktingarna" man hjälpt på alla sätt och vis som nu sitter i Spanien och lurar gamla svenskar på sina pensioner.

Fy fan för alla som hjälpt till att göra Sverige till ett jävla rasblandat rövhål.
Jo, men det är i varje fall bra att bevisen nu kommer upp till ytan. Alla dessa som har varnat för detta har hånats, förlöjligats, förklarats vara rasister och rätt igenom dumma i huvudet.

Detta kan vänstern knappast snacka bort. Men någon ursäkt kommer dom förstås inte att ge
Citera
2024-02-07, 09:40
Medlem
Så jävla äckligt utav SVT och blattekramande albanen Diamant Salihu att välja namnen "Erik" och "Oliver" på araberna och negrarna som utför denna typ utav brottslighet.

Det är ju det mest provocerande.
Citera
2024-02-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Så jävla äckligt utav SVT och blattekramande albanen Diamant Salihu att välja namnen "Erik" och "Oliver" på araberna och negrarna som utför denna typ utav brottslighet.

Kan man vara så säker på att det "kriminella gänget" inte driver med Diamant Salihu på samma sätt som när man fick honom att komma med nyheten att kurdiska räven var gripen i Iran?
Citera
2024-02-07, 09:55
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att den här typen av brottslighet över huvud taget kan förekomma beror ju på att bankerna har tillåtits införa digitala "säkerhetsrutiner" som mobilt BankID. Inte så konstigt att äldre personer inte behärskar och förstår konsekvenserna av de appar som barn och barnbarn har installerat i deras mobiler och på deras datorer. Det var mycket säkrare när farmor Agda själv tvingades uppsöka banken för att komma åt sina besparingar.

Min mormor är ca 88 år gammal och när hon ska ha en läkartid så måste hon ringa mellan 08.00-08.15 och det är inte alltid hon ens kommer fram och jag förstår att hon blir irriterad. Hon har inget BankID eller ens en smartphone men hade hon haft det så hade hon haft det enklare att få en läkartid då hon hade kunnat boka tid via nätet.

Jag tror de som är mellan 70-80 idag, de som kommit in på teknikvågen sent men inte för sent, är de som kommer scammas rejält. De använder bankID för att köpa porto, beställa varor och som logg in på banken förstås. Svensken är ju naiv och godtrogen så när någon ringer för att se till att deras konto är skyddat så kan nog en och annan gå på det.

Glöm inte att det är de jävlarna som varit för massinvandringen som är de som har störst skuld i detta. Det är de som gjort det möjligt för våra äldre att bli lurade av blattarna. Glöm inte och förlåt inte.
Citera
2024-02-07, 09:57
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987

Det är så förbannat jävla svinigt. Bara en annan version av vitpixlandet som Aftonbladet och Expressen körde med för att lura läsarna att det handlade om svenskar och inte kriminella invandrare.

Diamant Salihu är en jävla pissfitta.
Citera
2024-02-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Min mormor är ca 88 år gammal och när hon ska ha en läkartid så måste hon ringa mellan 08.00-08.15 och det är inte alltid hon ens kommer fram och jag förstår att hon blir irriterad. Hon har inget BankID eller ens en smartphone men hade hon haft det så hade hon haft det enklare att få en läkartid då hon hade kunnat boka tid via nätet.

Jag tror de som är mellan 70-80 idag, de som kommit in på teknikvågen sent men inte för sent, är de som kommer scammas rejält. De använder bankID för att köpa porto, beställa varor och som logg in på banken förstås. Svensken är ju naiv och godtrogen så när någon ringer för att se till att deras konto är skyddat så kan nog en och annan gå på det.

Glöm inte att det är de jävlarna som varit för massinvandringen som är de som har störst skuld i detta. Det är de som gjort det möjligt för våra äldre att bli lurade av blattarna. Glöm inte och förlåt inte.

Nu tror jag också att det är just "blattar" som står för majoriteten av dessa bedrägerier. Nu har dock den överdrivna digitaliseringen gjort det möjligt för kriminella som aldrig satt sin fot i Sverige att genomföra den här typen av brott så kopplingen till massinvandringen är inte svaret på problemet. Dock är massinvandringen roten till mycket annat oönskat i samhället.
Citera
2024-02-07, 10:15
Medlem
För ett tag sedan utsattes jag för ett relativt ”enkelt” försök till bedrägeri. Jag hade lagt ut en grej på Marketplace och fick ett svar på taskig svenska. Köparen, med ett udda utländskt namn, arabiskt eller rumänskt kanske, var synnerligen på. Han kunde inte hämta varan själv eftersom han jobbade (redan där blev jag lite misstänksam) utan skulle anlita ett känt transportföretag (varpå jag tänkte ”kanske egenföretagare”).
Sedan kom det! Varan, för ett par hundralappar, måste försäkras och jag(!) skulle betala försäkringen, varpå jag skulle få tillbaka de pengarna, en tusenlapp, och betalningen för köpet i ”kuvertet”. Där tog det stopp! Efter hot om gruvliga straff, som Polisen och transportföretaget skulle utdöma, försvann ”köparen” från Fb.
”Fakturan”, där anvisningar för inbetalningen fanns, var ett skämt både i layout och språk. Samtidigt förstår jag att det är lätt, om man ”tror alla om gott” (tillit som en del jurister kallar det), att trilla dit.
Det är möjligt att jag blev utvald(!) pga min höga ålder.
Citera
2024-02-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaraxacumVulgare
Sedan kom det! Varan, för ett par hundralappar, måste försäkras och jag(!) skulle betala försäkringen, varpå jag skulle få tillbaka de pengarna, en tusenlapp, och betalningen för köpet i ”kuvertet”. Där tog det stopp! Efter hot om gruvliga straff, som Polisen och transportföretaget skulle utdöma, försvann ”köparen” från Fb.

Så klart. Bra att du genomskådade det. Även om det kan tyckas väldigt efterblivet utfört av dom så räcker det ju ofta att någon enstaka idiot nappar för att dom ska tjäna på det.
Citera
2024-02-07, 10:24
Medlem
Roligt att vissa är argare över namngivningen än brottsligheten. De är avskum oavsett vad de eventuellt heter eller inte heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in