2024-02-07, 10:32
Medlem
MrBubss avatar
Fy Fan!

Det är chockerande att höra dessa svin och man blir både förbannad och jävligt sorgsen när man förstår vilket helvete de orsakar gamla människor.

Men detta är ett gigantiskt systemfel av naiva politiker, myndigheter och banker. Allt har gått så rasande fort där kontanter ska bort och allt ska skötas digitalt.

Många av dessa äldre människor hade ju redan slutat jobba när detta påbörjades och således fanns ju ej längre möjligheten att ta del av nya viktiga samhällsfrågor på arbetsplatsen genom att fråga och snacka med sina arbetskamrater.

Har man dessutom blivit änka/änkeman och barnen kanske bor långt bort, så blir ju många gamlingar ensamma och hänger inte alls med i den hypersnabba utvecklingen och har svårt att förstå den nya tidens faror och risker och inte heller har någon som har tid att förklara och hjälpa till.

Dessa empatilösa skitstövlar borde skämmas, men det gäller även politiker och makthavare som styrt utvecklingen, så att dessa kräk nästintill ostört kan förstöra de sista levnadsåren för många som byggde upp Sverige till en trygg plats på jorden och som tack för det skall tvingas till en otrygg ålderdom fylld av rädsla.

Fy Fan!!
Senast redigerad av MrBubs 2024-02-07 kl. 10:55.
Citera
2024-02-07, 10:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaraxacumVulgare
För ett tag sedan utsattes jag för ett relativt ”enkelt” försök till bedrägeri. Jag hade lagt ut en grej på Marketplace och fick ett svar på taskig svenska. Köparen, med ett udda utländskt namn, arabiskt eller rumänskt kanske, var synnerligen på. Han kunde inte hämta varan själv eftersom han jobbade (redan där blev jag lite misstänksam) utan skulle anlita ett känt transportföretag (varpå jag tänkte ”kanske egenföretagare”).
Sedan kom det! Varan, för ett par hundralappar, måste försäkras och jag(!) skulle betala försäkringen, varpå jag skulle få tillbaka de pengarna, en tusenlapp, och betalningen för köpet i ”kuvertet”. Där tog det stopp! Efter hot om gruvliga straff, som Polisen och transportföretaget skulle utdöma, försvann ”köparen” från Fb.
”Fakturan”, där anvisningar för inbetalningen fanns, var ett skämt både i layout och språk. Samtidigt förstår jag att det är lätt, om man ”tror alla om gott” (tillit som en del jurister kallar det), att trilla dit.
Det är möjligt att jag blev utvald(!) pga min höga ålder.
Handla aldrig med babbar eller negrer, köp inget (annat än möjligen ett mål på donken av en) sälj inget till dem! Skulle hellre skrota bilen än sälja till en Hassan.

Märkligt att dessa scams kan fortsätta i dag när det står i alla tidningar, det står på varje banks sida, det står när man loggar in med bank-id att man inte skall logga in på uppmaning av någon som kontaktat en. Helvete! står tom. på Temus hemsida att de aldrig kontaktar en för ytterligare avgifter via sms osv. HUR KAN FOLK FORTFARANDE GÅ PÅ DETTA? Fan jag bor under en sten och har hört det till leda att aldrig logga in på uppmaning av någon som kontaktar mig.

Mitt telenummer finns inte på Hitta, Eniro eller någon annan tattarsida. Har en slaskmobil med kontantkort liggande i en låda om jag måste rega mig på någon nätsida. Ringer någon jag inte känner mig är det något skumt på gång!

Men först och främst, ringer någon och bryter på "ortensvenska" säger man bara -Dra åt helvete, och lägger på. (Skulle man umgås med sådana förtjänar man allt ont som kan hända!)
Citera
2024-02-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Även om SVT journalister skyddar brottslingarna med anonymersa rösten. Så kan man höra att det inte riktiga Svenska som ligger bakom den här typen av bedrägeri.

Ett sms som ser ut att komma från ett möbelföretag – så kan bedrägeriet starta. En svensk liga med telefonbedragare i Marbella visar i Uppdrag granskning hur de med skamlösa metoder lurar svenska pensionärer och tömmer deras konton.
– Vi säljer rädsla, säger bedragaren ”Erik”.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...rgaretas-konto

Här är avsnittet på Statliga SVT :

https://www.svtplay.se/video/jGVZ4z4...rar-din-mormor

Ta mig fan bland det vidrigaste reportage jag någonsin sett. Att dom sedan kallas Erik o Oliwer o pratar blatte svenska gör det ju ännu mer vidrigt.
Så går det med vårt öppna samhälle där all information finns på nätet. Ett smörgåsbord för dessa kräk.
Min största fråga e hur Spanien inte kan gripa dessa då dom sitter o begår brotten där.
Citera
2024-02-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Handla aldrig med babbar eller negrer, köp inget (annat än möjligen ett mål på donken av en) sälj inget till dem! Skulle hellre skrota bilen än sälja till en Hassan.

Märkligt att dessa scams kan fortsätta i dag när det står i alla tidningar, det står på varje banks sida, det står när man loggar in med bank-id att man inte skall logga in på uppmaning av någon som kontaktat en. Helvete! står tom. på Temus hemsida att de aldrig kontaktar en för ytterligare avgifter via sms osv. HUR KAN FOLK FORTFARANDE GÅ PÅ DETTA? Fan jag bor under en sten och har hört det till leda att aldrig logga in på uppmaning av någon som kontaktar mig.

Mitt telenummer finns inte på Hitta, Eniro eller någon annan tattarsida. Har en slaskmobil med kontantkort liggande i en låda om jag måste rega mig på någon nätsida. Ringer någon jag inte känner mig är det något skumt på gång!

Men först och främst, ringer någon och bryter på "ortensvenska" säger man bara -Dra åt helvete, och lägger på. (Skulle man umgås med sådana förtjänar man allt ont som kan hända!)

Tror inte riktigt du förstår hur många gamla som sitter ensamma som finns i Sverige. Som på sin höjd använda det en mobil som e 20 år gammal.

Så här var Sverige en gång, man måste aldrig dörren, lät cykeln stå olåst OCH man litade på folk.
Lek med tanken ngn av dessa ringer o du i panik får höra dina pengar e på väg att försvinna o en vill hjälpa dig, du kanske inte har ngn nära anhörig.
Varför tror du det bara e äldre som fortfarande tar ut pengar? Jo för dom förstår inget av tekniken idag.. men det gör svartskallarna i Marbella

Finns ju en anledning att dessa svin bara ger sig på gamla människor. En 25-åring hade ju aldrig gått på detta
Senast redigerad av Rallyjonny 2024-02-07 kl. 11:13.
Citera
2024-02-07, 12:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny
Tror inte riktigt du förstår hur många gamla som sitter ensamma som finns i Sverige. Som på sin höjd använda det en mobil som e 20 år gammal.

Så här var Sverige en gång, man måste aldrig dörren, lät cykeln stå olåst OCH man litade på folk.
Lek med tanken ngn av dessa ringer o du i panik får höra dina pengar e på väg att försvinna o en vill hjälpa dig, du kanske inte har ngn nära anhörig.
Varför tror du det bara e äldre som fortfarande tar ut pengar? Jo för dom förstår inget av tekniken idag.. men det gör svartskallarna i Marbella

Finns ju en anledning att dessa svin bara ger sig på gamla människor. En 25-åring hade ju aldrig gått på detta
Kanske ingen bra representant för de äldre i Sverige men min mor är nästintill paranoid när det kommer till utlänningar, internet, bank-id och telefonsamtal. Hon är över 90år, jag fick tvinga henne skaffa bank-id för att kunna sköta hennes kontakter med sjukvård och betala hennes räkningar när hon legat på sjukhus. Om någon ringer fel så tjatar hon i veckor om det, hon låser balkongdörren med nyckel varje kväll fast hon bor på femte våningen med balkongen utemot en helt inbyggd gård.

Är egentligen glad över hennes misstänksamhet gentemot andra, särskilt utlänningar. Har ändå svårt att förstå att en äldre människa inte kan känna misstänksamhet när någon ringer från "polisen" banken" eller "försäkringsbolaget" bryter på rinkebysvenska och ber dem logga in på sitt konto med bank-id, eller säger de "skickar någon" som kommer och hämtar upp deras bankkort, smycken osv. för att säkra dem?

Det enda dessa äldre människor gör hela dagarna är ju att se på TV, läsa tidningarna om alla bedrägerier, rån och överfall som sker i deras närområden, hur svårt skall det vara att begripa?
Citera
2024-02-07, 12:05
Medlem
swebarbs avatar
Såg det också, vidriga kräk som ger sig på dom svagaste i samhället. Hur kan man leva med det på sitt samvete när man stulit allt kanske från äldre som inte visste bättre ?

Äldre måste förstå att dom ska aldrig logga in på uppmaning av någon annan. Ingen bank behöver göra detta då dom ser allt i sina system redan och detta är ju vad bedragare tyvärr utnyttjar dom äldre för.
Senast redigerad av swebarb 2024-02-07 kl. 12:11.
Citera
2024-02-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att den här typen av brottslighet över huvud taget kan förekomma beror ju på att bankerna har tillåtits införa digitala "säkerhetsrutiner" som mobilt BankID. Inte så konstigt att äldre personer inte behärskar och förstår konsekvenserna av de appar som barn och barnbarn har installerat i deras mobiler och på deras datorer. Det var mycket säkrare när farmor Agda själv tvingades uppsöka banken för att komma åt sina besparingar.
Håller med, bank-id borde vara villkorat t.ex att äldre personer kan skaffa bank-id endast genom personligt besök.
Problemet är att det knappast finns några fysiska bankkontor numer.
Men någon form av kontroll borde det finnas, kanske genom eget initiativ att ringa banken om man ansöker bank-id. ?
Problemet är kanske att vid sådan begäran krävs identifiering med bank-id....
Citera
2024-02-07, 12:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Att den här typen av brottslighet över huvud taget kan förekomma beror ju på att bankerna har tillåtits införa digitala "säkerhetsrutiner" som mobilt BankID. Inte så konstigt att äldre personer inte behärskar och förstår konsekvenserna av de appar som barn och barnbarn har installerat i deras mobiler och på deras datorer. Det var mycket säkrare när farmor Agda själv tvingades uppsöka banken för att komma åt sina besparingar.
Att den här brottsligheten överhuvudtaget förekommer beror på att våra regeringar har låtit avskum från tredje världen komma och bosätta sig i Sverige.
Citera
2024-02-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Att den här brottsligheten överhuvudtaget förekommer beror på att våra regeringar har låtit avskum från tredje världen komma och bosätta sig i Sverige.

Det är mer vanligt att den här typen av brottslighet bedrivs av kriminella som inte är bosatta i Sverige.
Citera
2024-02-07, 12:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det är mer vanligt att den här typen av brottslighet bedrivs av kriminella som inte är bosatta i Sverige.
Det vet jag inget om. Men eftersom de pratar om än bruten så dock svenska, så de har nog bott i Sverige under en period.
Citera
2024-02-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny

Att en 25-åring inte drabbas beror mest på att de inte har lika mycket bankbesparingar som de flesta 70 -80-åringar. Inte på att 25-åringen skulle vara smartare.
Citera
2024-02-07, 12:32
Medlem
sonicyouthzs avatar
borde kräva någon form av kurs för att hantera bankid och övriga relevanta tjänster. Sen borde pöbeln ta tag i resten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in