Citat:
Ursprungligen postat av
TaraxacumVulgare
För ett tag sedan utsattes jag för ett relativt ”enkelt” försök till bedrägeri. Jag hade lagt ut en grej på Marketplace och fick ett svar på taskig svenska. Köparen, med ett udda utländskt namn, arabiskt eller rumänskt kanske, var synnerligen på. Han kunde inte hämta varan själv eftersom han jobbade (redan där blev jag lite misstänksam) utan skulle anlita ett känt transportföretag (varpå jag tänkte ”kanske egenföretagare”).
Sedan kom det! Varan, för ett par hundralappar, måste försäkras och jag(!) skulle betala försäkringen, varpå jag skulle få tillbaka de pengarna, en tusenlapp, och betalningen för köpet i ”kuvertet”. Där tog det stopp! Efter hot om gruvliga straff, som Polisen och transportföretaget skulle utdöma, försvann ”köparen” från Fb.
”Fakturan”, där anvisningar för inbetalningen fanns, var ett skämt både i layout och språk. Samtidigt förstår jag att det är lätt, om man ”tror alla om gott” (tillit som en del jurister kallar det), att trilla dit.
Det är möjligt att jag blev utvald(!) pga min höga ålder.
Handla aldrig med babbar eller negrer, köp inget (annat än möjligen ett mål på donken av en) sälj inget till dem! Skulle hellre skrota bilen än sälja till en Hassan.
Märkligt att dessa scams kan fortsätta i dag när det står i alla tidningar, det står på varje banks sida, det står när man loggar in med bank-id att man inte skall logga in på uppmaning av någon som kontaktat en. Helvete! står tom. på Temus hemsida att de aldrig kontaktar en för ytterligare avgifter via sms osv.
HUR KAN FOLK FORTFARANDE GÅ PÅ DETTA? Fan jag bor under en sten och har hört det till leda att aldrig logga in på uppmaning av någon som kontaktar mig.
Mitt telenummer finns inte på Hitta, Eniro eller någon annan tattarsida. Har en slaskmobil med kontantkort liggande i en låda om jag måste rega mig på någon nätsida. Ringer någon jag inte känner mig är det något skumt på gång!
Men först och främst, ringer någon och bryter på "ortensvenska" säger man bara -Dra åt helvete, och lägger på. (Skulle man umgås med sådana förtjänar man allt ont som kan hända!)