• 1
  • 2
2024-02-06, 16:23
Medlem
Economicuss avatar
Misstänkt brott är bidragsbrott där beloppet är under 20 000 kr. Gäller a-kassa.

Jag blev topsad när ja gick till förhöret. Varför gjorde dem det?

Kommer jag få fängelse ? Vad är straffskalan.

Självklart neka ja men samtidigt erkände jag ifall då de kanske har varit omedvetet. Ett ärligt misstag. Detta handlar om en situation som skedde 3 år sen.
Senast redigerad av Economicus 2024-02-06 kl. 16:27.
Citera
2024-02-06, 16:28
Medlem
Topsad för 20 papp medan politikerna roffar åt sig miljoner. Horsverige i sitt esse. Varför ska de topsa en bidragstjuv förresten? Våldtäktsmänn och inbrottjuvar kan jag förstå men bidragstjuv?!

De vill åt DNA för att specialsy sjukdomar åt oss?
Citera
2024-02-06, 16:51
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Topsad för 20 papp medan politikerna roffar åt sig miljoner. Horsverige i sitt esse. Varför ska de topsa en bidragstjuv förresten? Våldtäktsmänn och inbrottjuvar kan jag förstå men bidragstjuv?!

De vill åt DNA för att specialsy sjukdomar åt oss?

Jag är inte tjuv. Utan det var a-kassan som gjorde fel de gav mig för mycket. Jag fick vänta i flera månader tills jag fick pengar från dem. Under tiden var ja tvungen ta ströjobb för uppehälle. Sen när ja fick a-kassa så kommer de efter flera år till mig och klagar.

I alla fall som jag förstod det kommer man inte få fängelse utan typ böter? Skulle uppskatta om någon kunde förtydliga mig i detta.

Tack.
Senast redigerad av Economicus 2024-02-06 kl. 16:53.
Citera
2024-02-06, 17:04
Moderator
Carlboms avatar
Varför frågade du inte varför de ville topsa dig? Jag hade inte gått med på det utan att få veta varför. Och jag hade även velat vara säker på de har rätt att göra det mot min vilja.

Men vill de passa på att köra ditt DNA genom nåt gammalt cold case-register kanske? Kanske plingar till nånstans och ditt DNA matchar en gammal våldtäkt du inte själv visste ägt rum.
Citera
2024-02-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Misstänkt brott är bidragsbrott där beloppet är under 20 000 kr. Gäller a-kassa.

Självklart neka ja men samtidigt erkände jag ifall då de kanske har varit omedvetet. Ett ärligt misstag. Detta handlar om en situation som skedde 3 år sen.

Aldrig att detta har hänt i sådana fall är du misstänkt för annat brott. Visa din kallelse till polisförhöret om du ska vara trovärdig.

Eller är detta också ett gymnasieprojekt?
Citera
2024-02-06, 17:10
Medlem
Citat:
Jag är inte tjuv. Utan det var a-kassan som gjorde fel de gav mig för mycket. Jag fick vänta i flera månader tills jag fick pengar från dem. Under tiden var ja tvungen ta ströjobb för uppehälle. Sen när ja fick a-kassa så kommer de efter flera år till mig och klagar.

I alla fall som jag förstod det kommer man inte få fängelse utan typ böter? Skulle uppskatta om någon kunde förtydliga mig i detta.

Tack.
I deras ögon är du bidragstjuv - du blev ju topsad av deras hantlangare. Vilka mer bevis behöver du?
Citera
2024-02-06, 17:15
Medlem
Neroxxs avatar
Detta låter väldigt skumt, måste funnits någon anledning rill topsandet som inte har med a-kassan att göra. Antingen så är det något som TS undanhåller, trollning eller att polisen agerat fel (polisen måste väl säga vilket brott som man topsar för?).
Citera
2024-02-06, 17:21
Medlem
Blev du först anhållen när du gick till förhör..sen topsades..förhördes och släpptes direkt fri efter?Det hände mig en gång..alla som blir anhållna även en kort stund blir topsade..annars vet jag inte orsaken.
Citera
2024-02-06, 17:25
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:

De topsade dig för att spara din DNA-profil i sitt register, de har stöd för detta i rättegångsbalken 28 kap. 12a §.

Nej, du kommer inte att få fängelse för ett bidragsbrott under 20 000kr. Straffskalan för bidragsbrott börjar vid böter (vid ringa brott) och når upp till fängelse i upp till två år vid bidragsbrott av normalgraden. Du kommer inte att få fängelse, troligt att det blir villkorlig dom och dagsböter.

Det är möjligt att dömas för vårdslöst bidragsbrott även om du inte haft uppsåt, och då är straffskalan upp till ett års fängelse.
Citera
2024-02-06, 17:32
Medlem
Många märkliga gissningar.

Du blev topsad för att man topsar i princip alla som är skäligen misstänkta för ett brott som kan ge fängelse. Topsningen är alltså ingen åtgärd för att styrka själva brottet eller för utredningen i sig utan det är för att våldtäktsmän, mördare, etc även begår andra sorters brott (ex så fuskar dom med bidrag). Man jämför ditt prov mot andra dnaprov från andra utredningar där ex gm är okänd.
Citera
2024-02-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
De topsade dig för att spara din DNA-profil i sitt register, de har stöd för detta i rättegångsbalken 28 kap. 12a §.

Nej, du kommer inte att få fängelse för ett bidragsbrott under 20 000kr. Straffskalan för bidragsbrott börjar vid böter (vid ringa brott) och når upp till fängelse i upp till två år vid bidragsbrott av normalgraden. Du kommer inte att få fängelse, troligt att det blir villkorlig dom och dagsböter.

Det är möjligt att dömas för vårdslöst bidragsbrott även om du inte haft uppsåt, och då är straffskalan upp till ett års fängelse.

Fyller på med lagtexten här så att alla svamlande dårar här slutar kräka ur sig diverse konspirationer:

Rättegångsbalken kap. 28
12 a § Kroppsbesiktning genom tagande av salivprov får göras på den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa, om syftet är att göra en dna-analys av provet och registrera dna-profilen i det dna-register eller det utredningsregister som förs enligt lagen (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område. Lag (2018:1700).
Citera
2024-02-06, 18:21
Medlem
Economicuss avatar
så nu kommer de ha mitt DNA för alltid ? Eller kan jag efter en tid kräva att de tar bort mig från deras databas.

Jag vill inte att någon annan ska lägga mig i en lista. Speciellt inte polisen. Dem är ju kända för att öronmärkta människor med rasistiska titlar etc.

Jag kommer ihåg att a-kassan under pandemin hade misskött sig ordentligt. De betalade inte folk på 6 mån. De borde anmälas också.
Men så fort man som vanlig individ gör ett fel ett ärligt misstag så klassas man som värsta boven.

Det är därför jag kommer göra allt och ja menar allt i min makt att sedermera skippa betala skatt i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in