• 1
  • 2
2024-02-05, 17:01
Medlem
Hegamons avatar
Vad är skillnaden på Avanza och Interactive Brokers?

Jag håller på att öppna ett konto i Interactive Brokers för jag ska hålla på med daytrading. Jag vet hur plattformen funkar och att alla aktier jag vill handla med finns där.

Då kommer en och säger att jag ska ha Avanza. JAG VILL INTE HA AVANZA för jag vet inte hur deras plattform fungerar eller om de aktier jag vill handla med finns där.

Eller????? Är plattformarna likvärdiga? Jag tror inte det!!

Interactive Brokers:
https://www.interactivebrokers.co.uk/en/home.php

Avanza:
https://www.avanza.se/start
Citera
2024-02-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Jag håller på att öppna ett konto i Interactive Brokers för jag ska hålla på med daytrading. Jag vet hur plattformen funkar och att alla aktier jag vill handla med finns där.

Då kommer en och säger att jag ska ha Avanza. JAG VILL INTE HA AVANZA för jag vet inte hur deras plattform fungerar eller om de aktier jag vill handla med finns där.

Eller????? Är plattformarna likvärdiga? Jag tror inte det!!

Interactive Brokers:
https://www.interactivebrokers.co.uk/en/home.php

Avanza:
https://www.avanza.se/start

Vad kostar det att handla från en uk-sajt vs en svensk?

Eller börjar man med att starta konto och ha alla medel i Pund?

För annars blir det väl jävligt dyrt med växlingskurser och fan och hans moster?
Citera
2024-02-05, 17:53
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

För annars blir det väl jävligt dyrt med växlingskurser och fan och hans moster?

Jag för över penar från Swedbank. Det registreras som dollar på plattformen.
Jag vill försäkra mig om att jag hittar alla aktier jag vill handla med. Jag använder Tradingview där jag hittar aktier genom att använda stock-screener.
Jag vill vara säker på att jag hittar alla aktier på exempelvis NASDAQ.

Det kanske är enklare att använda en svensk plattform som Avanza eller East Capital. Aktieinvest.
Men jag är tveksam till att dessa svenska plattformar har samtliga NASDAQ-aktier etc som jag söker på genom att använda Tradingview.

Utifrån kostnaden, så ska Interactive Brokers vara en kostnadseffektiv plattform för vi som ägnar oss åt daytrading.
Citera
2024-02-05, 18:10
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Citat:
Jag för över penar från Swedbank. Det registreras som dollar på plattformen.
Jag vill försäkra mig om att jag hittar alla aktier jag vill handla med. Jag använder Tradingview där jag hittar aktier genom att använda stock-screener.
Jag vill vara säker på att jag hittar alla aktier på exempelvis NASDAQ.

Det kanske är enklare att använda en svensk plattform som Avanza eller East Capital. Aktieinvest.
Men jag är tveksam till att dessa svenska plattformar har samtliga NASDAQ-aktier etc som jag söker på genom att använda Tradingview.

Utifrån kostnaden, så ska Interactive Brokers vara en kostnadseffektiv plattform för vi som ägnar oss åt daytrading.

Ni vet väl att Interactive Brokers har ett svenskt bankgiro?
Du kan ha kontot i SEK på IBKR.
Citera
2024-02-05, 18:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Okaj. Jag är van vid att hantera pengar i dollar, så därför föredrar jag den valutan. Tack ändå.
Citera
2024-02-05, 18:16
Medlem
Citat:

Frågar igen då.
Du har pengarna i SEK på IB säger vi då.
Men du köper väl inte Nasdaq-aktier i SEK utan i Dollar? (gissar jag)
Och då tillkommer väl växlingskurs + ev skillnader i värdet på $ och kr?

För annars kan man väl lika gärna handla på Avanza (om nu samtliga aktier skulle finnas där, vilket dom antagligen inte gör?)
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-02-05 kl. 18:19.
Citera
2024-02-05, 18:20
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Frågar igen då.
Men du köper väl inte Nasdaq-aktier i SEK utan i Dollar?

https://www.interactivebrokers.com/e...currencies.php

Längst ner.

For currency trades executed under the auto currency conversion service (for customers who opened their account through the IMPACT App), IB will typically add or subtract (at its discretion) 0.03% to the exchange rate that would otherwise apply. Please note that IB does not separately charge a commission on these auto-conversion trades.

Sen tror jag man växlar SPOT när man handlar USA aktier.
Allaflal, det är galet billigt.
Citera
2024-02-05, 18:32
Medlem
Citat:
https://www.interactivebrokers.com/e...currencies.php

Längst ner.

For currency trades executed under the auto currency conversion service (for customers who opened their account through the IMPACT App), IB will typically add or subtract (at its discretion) 0.03% to the exchange rate that would otherwise apply. Please note that IB does not separately charge a commission on these auto-conversion trades.

Sen tror jag man växlar SPOT när man handlar USA aktier.
Allaflal, det är galet billigt.

Vet inte vad SPOT är.

Jag tänker spontant att du får betala en avgift på växlingen (0.03% av summan du växlar) och sen torskar du troligen på att du får sämre kurs än vad valutorna eg ligger på, för att de själva inte ska torska något. Så gör väl de flesta banker.

Jag är alltid skeptisk tills man själv har full koll efter att ha spelat poker där man förlorar på allt som går att förlora på, förutom själva spelandet i sig då.
Valutakurser och växlingskurser av både spelbolag och banker eller elektroniska plånböcker som agerar mellanhand.
Sen finns det väl courtage kvar oxå och slår ihop allting så behöver man lassa in större mängder för att inte gå back direkt vid köpet.
Citera
2024-02-05, 18:35
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Vet inte vad SPOT är.

Jag tänker spontant att du får betala en avgift på växlingen (0.03% av summan du växlar) och sen torskar du troligen på att du får sämre kurs än vad valutorna ligger på, för att de själva inte ska torska något. Så gör väl de flesta banker.

Jag är alltid skeptisk tills man själv har full koll efter att ha spelat poker där man förlorar på allt som går att förlora på, förutom själva spelandet i dig då.
Valutakurser och växlingskurser av både spelbolag och banker eller elektroniska plånböcker som agerar mellanhand.
Sen finns det väl courtage kvar oxå och slår ihop allting så behöver man lassa in större mängder för att inte gå back direkt vid köpet.

Du växlar till vad den faktiska renodlade spot-kursen är.
Om USD/SEK står i 10.00 så kommer IBKR växla på 10.00 kr.
Citera
2024-02-05, 18:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Frågar igen då.
Men du köper väl inte Nasdaq-aktier i SEK utan i Dollar? (gissar jag)
Och då tillkommer väl växlingskurs + ev skillnader i värdet på $ och kr?

För annars kan man väl lika gärna handla på Avanza (om nu samtliga aktier skulle finnas där, vilket dom antagligen inte gör?)

Det blir överföring från Swedbank i SEK till USD, som sedan hamnar på IB.
Då blir handeln på hela IB med USD.
Så förstår jag att det fungerar iaf.
Citera
2024-02-05, 21:53
Medlem
Meh, på Avanza kan du öppna ISK eller kapitalförsäkring. Det tror jag inte de har på Interactive Brokers.
Citera
2024-02-05, 22:59
Medlem
Citat:
Alla aktier som finns listade i USA trejdas på samtliga officiella aktie-exchanger så egentligen räcker det att du bara har tillgång till en av dem. En aktie som är listad hos Nasdaq kan alltså trejdas lika mycket hos NYSE och vice versa.

Men om du vill se vilka ordrar som ligger i orderböckerna på de olika exchangerna så måste du betala för att se orderdjupet ("level 2") och prenumerera på en datafeed från varje exchange som du är intresserad av.

Detta gäller för samtliga mäklare men Interactive Brokers är en osedvanligt transparent och tradervänlig mäklare som låter dig att välja själv vad du vill betala för och som inte gör som Avanza ochbakar in allt i skyhöga avgifter för alla sina kunder.

Men testa först att handla i handelsterminalen och se om du verkligen saknar något. Vissa traders bryr ju sig inte alls om vad som finns i orderboken.

Som svensk bör du normalt inte göra insättningar i USD till Interactive Brokers.

För om du för över pengarna från en svensk bank så får du i regel en väldigt dålig växlingskurs och tvingas dessutom betala extra avgifter till banken.

Det är bättre att skicka dina pengar i SEK till IBKR via vårt svenska bankgiro och sedan växla från SEK till USD hos IBKR eftersom de inte har några växlingsavgifter. Kanske måste du först beviljas för valutahandel (Forex) men det är bara att kolla på IBKRs hemsida.

Om du enbart ska handla amerikanska aktier i USD så finns det ingen som helst anledning att ha SEK på ditt konto hos IBKR.

IBKR har en rätt bra forumsupport men oftast är det nog enklast att söka på den inofficiella gruppen för Interactive Brokers på Reddit.
Senast redigerad av godmannen 2024-02-05 kl. 23:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in