• 1
  • 2
2024-02-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Alla aktier som finns listade i USA trejdas på samtliga officiella aktie-exchanger så egentligen räcker det att du bara har tillgång till en av dem. En aktie som är listad hos Nasdaq kan alltså trejdas lika mycket hos NYSE och vice versa.

Men om du vill se vilka ordrar som ligger i orderböckerna på de olika exchangerna så måste du betala för att se orderdjupet ("level 2") och prenumerera på en datafeed från varje exchange som du är intresserad av.

Detta gäller för samtliga mäklare men Interactive Brokers är en osedvanligt transparent och tradervänlig mäklare som låter dig att välja själv vad du vill betala för och som inte gör som Avanza ochbakar in allt i skyhöga avgifter för alla sina kunder.

Men testa först att handla i handelsterminalen och se om du verkligen saknar något. Vissa traders bryr ju sig inte alls om vad som finns i orderboken.

Som svensk bör du normalt inte göra insättningar i USD till Interactive Brokers.

För om du för över pengarna från en svensk bank så får du i regel en väldigt dålig växlingskurs och tvingas dessutom betala extra avgifter till banken.

Det är bättre att skicka dina pengar i SEK till IBKR via vårt svenska bankgiro och sedan växla från SEK till USD hos IBKR eftersom de inte har några växlingsavgifter. Kanske måste du först beviljas för valutahandel (Forex) men det är bara att kolla på IBKRs hemsida.

Om du enbart ska handla amerikanska aktier i USD så finns det ingen som helst anledning att ha SEK på ditt konto hos IBKR.

IBKR har en rätt bra forumsupport men oftast är det nog enklast att söka på den inofficiella gruppen för Interactive Brokers på Reddit.

Intressant!

Vet du vart nånstans som deras avgifter tas in?
För avgifter har de väl, precis som Avanza och alla andra ”gratis-banker”?
Citera
2024-03-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Intressant!

Vet du vart nånstans som deras avgifter tas in?
För avgifter har de väl, precis som Avanza och alla andra ”gratis-banker”?

https://www.interactivebrokers.ie/en...sions-home.php

Skälet till att IB har låga priser är att de är enormt stora och kan pga stor volym.
https://www.interactivebrokers.com/e...bout/about.php
Citera
2024-03-20, 18:38
Medlem
Det är mycket snack om Avanza på Flashback, men jag har Nordnet som de flesta vet är Svenskt också.
Är helt nöjd med det.

Det enda jag inte gillar med varken Avanza eller Nordnet är Courtage avgifter på i alla fall amerikanska aktier medans man slipper det på många andra plattformar. Så ska man daytrada amerikanska aktier så ska man inte vara på någon av de svenska plattformarna kan jag tycka

Men som någon annan nämnde så kan man ha ISK eller kapitalförsäkringskonto på de svenska plattformarna och det är kanske inte säkert att det går på utländska? I så fall blir det en helvetes deklaration kan jag tänka mig och massa skatt på kapitalvinster?

Gjorde den missen när jag började med aktier. Började handla från en klassiskt aktiekonto och fick lägga mycket tid på deklarationen. Någon direkt vinst gjorde jag inte i början, men hade jag gjort det så hade det blivit dyr skatt på den vinsten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in