2024-02-10, 12:11
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, utifrån dagens västerländska perspektiv kanske 1000-årig historia bara är trams. Men är det så för Ryssland och dess befolkning? Här måste jag erkänna att mina kunskaper inte är tillräckliga, men jag börjar misstänka att det är ganska stora skillnader mellan Väst och Ryssland vad det gäller synen på
landets historia, kultur och folkgemenskap. Vilket samhällsystem som kommer "vinna" ska jag låta vara osagt, men helt säker på Västs slutgiltiga victoria är jag inte.
Det ryska skolsystemet är gammaldags, en pluggskola med årtal, och skolbarnen i Ryssland läser stora mängder historia gärna om Ryssland och alla ryssar är därför mer insatta i historia än vi i Väst. Hade vi i Sverige fortfarande fokuserat skolan på att räkna upp svenska kungarna och vilka årtal de satt så skulle även svenska samhället se lite annorlunda ut. Bättre eller sämre, det vet jag inte, men våra politiker skulle t.ex tala om Andra världskriget oftare. Men sådana ämnen existerar inte i media i Sverige, vi ser bara framåt.

Om vi liksom ryssarna i skolan ständigt matades med Det stora fosterländska kriget och fakta om Hitler så skulle vi antagligen vara rädda för Tyskland och EU. Men i Sverige är det Tiktok som gäller.

Egentligen inkompetent av Putin att försöka med Historia i en intervju. Ingen i Väst vet något eller bryr sig. Han borde pratat om saker som vi bryr oss om, om han vill nå oss.

Ingen jämförelse, men Hitler och nazismen var fascinerade av (påhittad) historia t.ex om arier eller förlusten i Första världskriget, och motiverade nästan allt inklusive judeutrotningen med historia.
Senast redigerad av Barents 2024-02-10 kl. 12:20.
Citera
2024-02-10, 12:11
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Ok..
Hur klassar du Sverige där det näst största demokratiskt valda partiet förvägras sitta i regeringsställning?
Skillnaden är att det som sker i Sverige sker efter regelboken, medan Ryssland inte har en regelbok alls.
Därför kan Putin låta mörda alla som går honom emot.
Än så länge lever alla i SD eller hur?

Om man verkligen är intresserad av demokrati då står man upp för principer och därmed Ukrainas folk att få bestämma själva över sitt land.
Det borde intervjun handla om inte Putins rövarhistorier.
De intervjuas i media och vi har fria medier i form av alternativ media.

Det finns inte i Ryssland där journalister som skriver fel sak också mördas.

Putin önskar inte demokrati för Väst.
Citera
2024-02-10, 12:14
Medlem
Har Tucker peruk?
Citera
2024-02-10, 12:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Här är den officiella ryska översättningen till engelska:

http://en.kremlin.ru/events/president/news/73411
Citera
2024-02-10, 12:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, utifrån dagens västerländska perspektiv kanske 1000-årig historia bara är trams. Men är det så för Ryssland och dess befolkning? Här måste jag erkänna att mina kunskaper inte är tillräckliga, men jag börjar misstänka att det är ganska stora skillnader mellan Väst och Ryssland vad det gäller synen på
landets historia, kultur och folkgemenskap. Vilket samhällsystem som kommer "vinna" ska jag låta vara osagt, men helt säker på Västs slutgiltiga victoria är jag inte.

Självklart vill Putin måla upp en historisk bild som legitimerar Rysslands invasion av Ukraina. Detta har alla krigsherrar i historien sysslat med. Och det finns egentligen ingen anledning för mig att håna denna historieskrivning. Alla länder har en tillrättalagd historieskrivning som går att ifrågasätta.

Men problemet för oss i Europa är inte Putins historieskrivning. Problemet är att han beordrade en invasion av Ukraina. Det kan vi självfallet inte acceptera.
Citera
2024-02-10, 12:17
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Har Tucker peruk?
Jobbar du för SVT/SR?
Det enda som svensk media talat om är Tuckers utseende, ingenting om innehållet i intervjun.
Har du sett intervjun?
Citera
2024-02-10, 12:24
Medlem
Knügens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
De intervjuas i media och vi har fria medier i form av alternativ media.

Det finns inte i Ryssland där journalister som skriver fel sak också mördas.

Det är ingen lek att vara grävande journalist eller visselblåsare i väst heller. Inte omöjligt att det "fredliga, fria, demokratiska väst" kommer att göra livet till ett helvete för Tucker efter den här intervjun, precis som med Edward Snowden och Julian Assange m.fl.
Citera
2024-02-10, 12:27
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det är tveksamt om du har rätt.

https://www.ruleoflaw.org.au/country-international-law/

En stat som inte kan skydda sin befolkning mot korruption/kriminalitet elller yttre hot är inte att betrakta som en stat.
Kanske intressant är att Sverige var nära att bli ett "fritt byte" då Göran Persson utropade den "1000-åriga freden" och avvecklade vårt försvar.

Så, en svårt korrumperad stat vilken inte kan skydda sina medborgare förlorar sin legitimitet.

Ukraina har erkänts som stat efter 1991 både av Ryssland och världssamfundet. Landet är korrumperat men nog har de försökt skydda sin befolkning mot yttre hot. Ukraina är en brud som slitits itu av två friare som ville utnyttja henne för sina egna syften. Kriget har medfört "etnisk rensning" på båda sidor om fronten så det finns ingen återvändo. Landet måste därför delas i väst-Ukraina och Novorossia för att det ska bli fred. Låt EU/USA och Ryssland bekosta återuppbyggnaden av dessa delar istället för att pumpa in vapen som bara leder till ännu mer förstörelse och död.
Citera
2024-02-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, ryska ledare har en tradition att vrida sanningen som de behagar. Ja, man får tala ryska i Ukraina men de rysktalande ukrainarna får inte använda sitt språk på universiteten, rysk litteratur är bannlyst och ryskspråkiga tidningar är enbart tillåtna om tidningen även ges ut på ukrainska. Dessa tvångslagar att använda ukrainska är väldigt diskriminerande för befolkningen i de östra delarna av Ukraina och på Krim där ryska under hundratals år varit majoritets-språk.

https://www.hrw.org/news/2022/01/19/new-language-requirement-raises-concerns-ukraine
https://www.dn.se/nyheter/varlden/anna-lena-lauren-tala-ukrainska-eller-betala-boter/
https://www.svd.se/a/34lozL/rysk-litteratur-stoppas-i-ukrainska-skolor
https://www.svt.se/kultur/ukraina-forbjuder-rysk-musik-och-ryska-bocker-ny-lag-forbud-rysk-kultur

Ja efter kriget 2022 så måste de såklart få bort det ryska ur landet. Ryssland är ju nu en invasionsmakt som bombar städerna.

Före kriget så pratade de flesta ryska i storstäderna i centrala och östra Ukraina. Även på universitet etc.

Bara i västra ukraina de undvek ryska - men det gick fint att prata ryska med de allra flesta där också. Det var trevligare att prata ryska i Lviv än att prata danska i Stockholm(!!).
Citera
2024-02-10, 12:28
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knügen
Det är ingen lek att vara grävande journalist eller visselblåsare i väst heller. Inte omöjligt att det "fredliga, fria, demokratiska väst" kommer att göra livet till ett helvete för Tucker efter den här intervjun, precis som med Edward Snowden och Julian Assange m.fl.

Tror inte Tucker kommer få ett helvete efter detta, en harmlös "intervju" eller monolog med Putin.
Snowden läckte ju uppgifter från sin arbetsgivare NSA, Assange var ju hacker.
Citera
2024-02-10, 12:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Ska man skratta? såg SVT programmet, det är ju inte klokt vad starkt det falska narrativet är ...
Visst det var knasigt, fast man sätter skrattet i halsen. Du har nu gjort fem inlägg i tråden och utropat "narrativ", "patetiskt", "hjärntvätt", "befängt", "idiot", "propaganda" men inte sagt något egentligen. Kärnan i svt-klippet är att Ryssland toklobbat för att få Carlson till Ryssland som pusselbit i deras narrativ. Den överdrivna entusiasmen nämns också här 6:10-07:00 in i detta klipp på SR P1. Bara en sån sak som att ett land har en favoritreporter man larvar sig för är ju i sig en indikation på att nåt inte stämmer.
Citera
2024-02-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jobbar du för SVT/SR?
Det enda som svensk media talat om är Tuckers utseende, ingenting om innehållet i intervjun.
Har du sett intervjun?

Nej, inte än. Är den sevärd? Varför ställer inte Putin upp på en intervju med en demokratisk journalist?
Ja det var dumt av mig att undra om peruken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in