Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Ja, utifrån dagens västerländska perspektiv kanske 1000-årig historia bara är trams. Men är det så för Ryssland och dess befolkning? Här måste jag erkänna att mina kunskaper inte är tillräckliga, men jag börjar misstänka att det är ganska stora skillnader mellan Väst och Ryssland vad det gäller synen på
landets historia, kultur och folkgemenskap. Vilket samhällsystem som kommer "vinna" ska jag låta vara osagt, men helt säker på Västs slutgiltiga victoria är jag inte.
Det ryska skolsystemet är gammaldags, en pluggskola med årtal, och skolbarnen i Ryssland läser stora mängder historia gärna om Ryssland och alla ryssar är därför mer insatta i historia än vi i Väst. Hade vi i Sverige fortfarande fokuserat skolan på att räkna upp svenska kungarna och vilka årtal de satt så skulle även svenska samhället se lite annorlunda ut. Bättre eller sämre, det vet jag inte, men våra politiker skulle t.ex tala om Andra världskriget oftare. Men sådana ämnen existerar inte i media i Sverige, vi ser bara framåt.
Om vi liksom ryssarna i skolan ständigt matades med Det stora fosterländska kriget och fakta om Hitler så skulle vi antagligen vara rädda för Tyskland och EU. Men i Sverige är det Tiktok som gäller.
Egentligen inkompetent av Putin att försöka med Historia i en intervju. Ingen i Väst vet något eller bryr sig. Han borde pratat om saker som vi bryr oss om, om han vill nå oss.
Ingen jämförelse, men Hitler och nazismen var fascinerade av (påhittad) historia t.ex om arier eller förlusten i Första världskriget, och motiverade nästan allt inklusive judeutrotningen med historia.