2024-02-10, 12:44
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ukraina har erkänts som stat efter 1991 både av Ryssland och världssamfundet. Landet är korrumperat men nog har de försökt skydda sin befolkning mot yttre hot. Ukraina är en brud som slitits itu av två friare som ville utnyttja henne för sina egna syften. Kriget har medfört "etnisk rensning" på båda sidor om fronten så det finns ingen återvändo. Landet måste därför delas i väst-Ukraina och Novorossia för att det ska bli fred. Låt EU/USA och Ryssland bekosta återuppbyggnaden av dessa delar istället för att pumpa in vapen som bara leder till ännu mer förstörelse och död.
Du verkar insatt.

Tack för ditt svar, du kan ha rätt.
Citera
2024-02-10, 12:46
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Nej, inte än. Är den sevärd? Varför ställer inte Putin upp på en intervju med en demokratisk journalist?
Ja det var dumt av mig att undra om peruken.
Det är den första intervjun jag sett av Putin.
Ja, den är sevärd. Lång och seg ... sätt av tid till den.

Jag lärde mig en hel del av den, trots att jag rest mycket i regionen och har vänner (hade, en del döda nu)

Saklighet är att föredra när det handlar om stora och komplicerade saker
Citera
2024-02-10, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Verkligen inte, det var Kremls beslut att angripa Ukraina och antagligen finns det en krigshets mot Ukraina i Ryssland, med propagandapåverkade ryssar som vill utplåna Ukraina.

Men den politiskt korrekta krigshetsen i USA och Europa, så väl känd på Flashback, handlar om mobiliseringen mot Ryssland. Patriot är man när man värnar om det egna landet, inte när man underordnar sig starka allierade och deras behov av nationell säkerhet.

Intervjun är betydelsefull, inte bara för att den visar hur Kreml tänker, utan också för att den visar vilken stark krigspsykos som finns i Europa.

Och på Reddit News ratas länkar som

https://www.activenews.ro/english/ENGLISH.-Putin-Carlson-interview-Full-transcript.-Interviul-lui-Tucker-Carlson-cu-Vladimir-Putin-Tra nscrierea-in-Engleza-plus-VIDEO-187411

automatiskt.

Jag har fortfarande svårt att förstå dina argument.

Men håller med om intervjun ger en inblick i Kremls tankebanor.

Det är då det blir skrämmande, rena falsarier historiska lögner och hänvisningar till sagor.

Men intressant inblick.
Citera
2024-02-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det är den första intervjun jag sett av Putin.
Ja, den är sevärd. Lång och seg ... sätt av tid till den.

Jag lärde mig en hel del av den, trots att jag rest mycket i regionen och har vänner (hade, en del döda nu)

Saklighet är att föredra när det handlar om stora och komplicerade saker

Du kan få ett historiskt perspektiv om kontinuitet om du ser intervjuerna med putin som oliver stone och charlie rose gjorde

https://www.youtube.com/watch?v=6l69tRETnlo (charlie rose) ca en timme

https://www.youtube.com/watch?v=RBh-ivZ5C-w (oliver stone 4 delar en timme styck)
Citera
2024-02-10, 13:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
problemet här kommer väl att ingen bemöter frågorna, det finns ingen ensidig historia som är rätt.
Detta är rysslands och putins sida. Som sällan tillåts komma fram, tillförmån för västs sida av sanningen.

det finns inget som säger att väst version är sanningen, eller att rysslands sida är falsk, det är tolkningar och så länge man inte har ett öppet sinne och åtminstone försöker förstå vad den andra säger och var det kommer ifrån så kommer man aldrig att förstå.

då man börjar säga att allt är lögn som inte stödjer ens egna förutfattade meningar så är det inte längre information/fakta utan propaganda. De får vägas mot varandra att det kan finnas sanning i båda.

krigsherrarna i väst verkar inte ha något problem med att framställa sin egen bild som den enda sanningen.

En historieskrivning är självklart ingen självklar sanning utan något man kan diskutera. Det gör tex historiker varje dag året om på alla universitet i hela världen. Att diskutera och prata med varandra får oss som personer och mänskligheten att växa.

Att kriga är däremot det rakt motsatta. Det är det absolut värsta man som människa kan göra och det är odiskutabelt. Rysslands krig är alltså fel. Punkt.
Citera
2024-02-10, 13:19
Medlem
Bombolenats avatar
Tucker: varför invaderade du Ukraina?

Putin: Kan jag berätta lite om historien bakom?

Tucker: Absolut, gärna!

Putin: allt började år 862, när Rurik förflyttade sig söderut och anlände i Ukraina.....(30 minuter amatörhistoria följer, bla att det är Polens fel att 2:a världskriget hände).

Hahahahahaaaaaa!!

Hade han inte plågat ukrainarna som han gör så hade det här varit extremt roligt. Man behöver inte ens göra om det till en meme, men det finns en massa roliga memes om det här nu.

Det här är nog min favorit:

Tucker:Why did Russia invade Ukraine.

Putin: Let me take a few minutes to explain the history.

Tucker: Please do.

Putin: It was a stormy day in Ukraine back in the year 4753 BC. Czar Batahklan was dismounting his horse at the marketplace to purchase some firs and provisions for his long journey ahead...

Tucker: 0_0

https://twitter.com/iCesiumZz/status/1755995393551217051/photo/1

Loooooool
Citera
2024-02-10, 13:24
Avslutad
Hade ingen aning om att det var en svensk viking som var med och skapade Ryssland! Tack för infon Putin ^^
Citera
2024-02-10, 13:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Skillnaden är att det som sker i Sverige sker efter regelboken, medan Ryssland inte har en regelbok alls.
Därför kan Putin låta mörda alla som går honom emot.
Än så länge lever alla i SD eller hur?

Om man verkligen är intresserad av demokrati då står man upp för principer och därmed Ukrainas folk att få bestämma själva över sitt land.
Det borde intervjun handla om inte Putins rövarhistorier.
De intervjuas i media och vi har fria medier i form av alternativ media.

Det finns inte i Ryssland där journalister som skriver fel sak också mördas.

Putin önskar inte demokrati för Väst.
Vilken "regelbok"??
Utveckla.
Citera
2024-02-10, 13:32
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Förstår du inte att ditt inlägg är ett klockrent bevis på att väst också är fullständigt duperade i sitt globalistiska "narrativ" (populärt uttryck..) ?

Är man av den uppfattningen att man ex.vis vill se konflikten i Ukraina på fakta, historik och verklighet, blir du genast bombarderad av de lågintelligenta, opålästa och barnsliga dumsvensksrna som fullständigt infiltrerat FB med sina patetiska, hjärntvättade tomma argument de ständigt matats med.

Vi får gratulera USA som med globalistisk media bedrivit en sådan storskalig propaganda som till den milda grad fått Finland och Sverige att darra "ryssen kommer" vilket fått dem att skyndsamt bli medlemmar i Nato, vilket USA tackar för så de än mer stärker gränsen och fortsatt kan provocera...

Vad har ex.vis CNN, BBC, TV4 för politisk agenda????

Idag måste man filtrera media och så långt möjligt hitta trovärdig info.

Är du så otroligt trångsynt så du inte fattar det?? eller är det så att du i din politiska kompass inte VILL se det?

Ena länken är tagen från din "kompis" den globalistiska statsmedian.
Men även den "ljuger" då den inte passar in i din kompass??

Ni klagar på intervjun med Putin..

Men hur var intervjuverna om vi jämför Biden / Trump i ex.vis CNN???

Jag ifrågasatte aldrig att Putin är populär. Jag förklarade varför. Ditt inlägg är snömos.
Citera
2024-02-10, 13:41
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Ja efter kriget 2022 så måste de såklart få bort det ryska ur landet. Ryssland är ju nu en invasionsmakt som bombar städerna.

Före kriget så pratade de flesta ryska i storstäderna i centrala och östra Ukraina. Även på universitet etc.

Bara i västra Ukraina de undvek ryska - men det gick fint att prata ryska med de allra flesta där också. Det var trevligare att prata ryska i Lviv än att prata danska i Stockholm(!!).

Ja, det stämmer men förslaget 23 februari 2014 om att riva upp den gamla språklagen som gav ryska status som officiellt språk var den utlösande faktorn till både Krim-krisen och inbördeskriget 2014. Sedan genomfördes lagändringen 2019 och därefter har förtrycket mot de ryskspråkiga ukrainarna bara eskalerat.
Citera
2024-02-10, 13:45
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Nu när intervjun finns tillgänglig så undrar jag om det finns någon timeline där man kan snabbspola till följande frågor samt Putins svar? Jag har förstått att Tucker C är en fantastisk journalist så någon av dessa frågor, eller variationer på dem, måste väl ändå ha ställts under en två timmar lång intervju?

1. Ryssland sitter i säkerhetsrådet och har haft alla möjligheter att presentera bevis för Ukrainas påstådda folkmord i öster. Man hade kunnat få världen med sig. Detta tillfälle togs inte tillvara, och istället invaderades Ukraina. Varför? (Vänligen whatabouta inte USAs krig mot Irak, det är en annan diskussion.)

2. Under oräkneliga tillfällen har direkta eller indirekta kärnvapenhot yttrats av höga politiska tjänstemän och representanter för ryska statliga medier. Ni (Putin) har själv hotat med ”aldrig skådade konsekvenser” för länder som ställer sig i vägen för Rysslands angrepp. Anser ni att sådana hot är påkallade och rimliga?

3. Ni utövar total kontroll över medielandskapet i Ryssland, och trots detta släpper ni fram personer som Vladimir Soloviev, som i nationell TV föreslagit att Tyskland ska brinna. Hur resonerar ni här?

4. Ryssland har ytterst hårda påföljder för kritik mot krigsmakten. Dissidenten Aleksandra Skotjilenko dömdes nyligen till sju års fängelse för att ha lagt ut lappar med information om Rysslands krigsförbrytelser i ett snabbköp. Tankarna går närmast till Sophie Scholl och ”Vita rosens” motstånd mot nazityskland. Hur kan ni motivera sådana groteska påföljder?

5. Ert anfallskrig och de påföljande sanktionerna har resulterat i oerhörda påfrestningar för den ryska ekonomin, där rubeln trots stödköp av riksbanken har sjunkit till rekordlåga nivåer. I jämförelse med invånare i väst har den genomsnittliga ryssen en avsevärt lägre köpkraft. Hade ni inte kunnat lägga resurserna på att förbättra för era medborgare, istället för att ge er ut på geopolitiska äventyr?

6. Ni har inte minst under denna intervju påtalat vikten av historiska aspekter. Hur ser ni på det faktum att mongolerna en gång styrde över Ryssland? Att Finland kan göra anspråk på Karelen? Att Moskva var blott ett skogsbryn med två hyddor när Kiev styrde över det som idag är europeiska Ryssland?

7. Var är förresten Gerasimov?

Tack på förhand

Bra inlägg. Det är alla frågor som en riktig journalist borde ha ställt i en riktig intervju, där inte alla frågor är godkända sen tidigare.

Nu svarar ju såklart Putin på många av frågorna som en riktig politiker, med tramssvar, som inte säger någonting.

Det var dock lite kul när Tucker försökte få in Putin på den ursprungliga frågan om varför han invaderade, efter 30 minuters historieföreläsning, Putin ser irriterad ut och fortsätter med att pressa in tio minuter till av historia, från Rurik (lol) och framåt.

Kul i alla fall att enligt Putin så har vi svenskar "historisk rätt" till delar av Ryssland. Vi får börja bygga upp förvaret (anfallet) snarast, så vi kan återta det Putin menar är vårt.
Citera
2024-02-10, 13:50
Medlem
ncr04s avatar
Alla rysstroll på hela internet just nu: Historia är så intressant! Ni måste se HELA intervjun för att förstå Putins synvinkel!

Jag: den här sammanfattningen på 1 minut räcker nog https://www.youtube.com/watch?v=31X1p39yXlg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in