Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
Det är typiskt ryskt att ofta använda historiska referenser och det är ungefär likadant i alla de f.d. kommunistländerna. De anser att de historiska rötterna är extremt viktiga eftersom dessa länder flyttat gränser, har/haft etniska konflikter etc och under kommunismen skulle all nationalism baserad på gammal historia och religion undertryckas (ungefär som vi haft det i Sverige). Nu har det istället gått åt andra hållet i länder som Ryssland, Polen, Ungern och Ukraina.
De ukrainska nationalisterna tolkar den gemensamma slaviska historien annorlunda än Putin och därför tror jag att hans tal riktade sig mer till det ukrainska folket än det ryska folket.
Ville hålla mina kommentarer neutrala och inte politiska, men jag måste vara dum som inte förstår kopplingen mellan dagens konflikt och den där historielektionen som sträckte sig århundraden tillbaka.
Jag tog mig nästan för pannan när han började prata om att Ukraina är en ny stat och när han pratade om hur de Sovjetiska gränserna hade rört sig. Blev besviken eftersom det gynnade inte hans case och fick honom att låta som en ledare med imperialistiska drömmar. Samtidigt som han drog fram helt andra orsaker till kriget ju längre intervjun pågick.
Saker jag hörde för första gången:
Ryssland var intresserade av att gå med i nato.
USA stöttade den ryska oppositionen.
Händelserna med de ukrainska presidenterna.
År 2008 började man prata om att Ukraina och Georgien kan gå med i NATO.
Hur Rysslands ledning tänkte innan de annekterade Krim.
Att Ukrainas inträde i EU hade medfört problem för Ryssland.
Att Tucker ville jobba för CIA.
En sak är säker och det är att väst lurade Putin mer än en gång.