2024-02-10, 11:56
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det är sant att Putins attack mot Ukraina var ett flagrant brott mot folkrätten. Samtidigt påpekar Putin att kriget kunde ha undvikits om EU/USA satt press på Ukraina att fullfölja Minsk-avtalet och att låta de ryskspråkiga delarna fått behålla ryska som officiellt språk. Väst borde förstått att det intetsägande US-Ukraine charter och operation Sea Breeze inte ökade Ukrainas säkerhet utan blev den utlösande faktorn som fick Putin att anfalla. Hur hade USA reagerat Hugo Chavez anordnat en rysk flottövning utanför Venezuelas kust och skrivit på ett avsiktsavtal att bilda militärpakt med Ryssland?
Det är tveksamt om du har rätt.

https://www.ruleoflaw.org.au/country-international-law/

En stat som inte kan skydda sin befolkning mot korruption/kriminalitet elller yttre hot är inte att betrakta som en stat.
Kanske intressant är att Sverige var nära att bli ett "fritt byte" då Göran Persson utropade den "1000-åriga freden" och avvecklade vårt försvar.

Så, en svårt korrumperad stat vilken inte kan skydda sina medborgare förlorar sin legitimitet.
Senast redigerad av flipflap 2024-02-10 kl. 12:00.
Citera
2024-02-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det är typiskt ryskt att ofta använda historiska referenser och det är ungefär likadant i alla de f.d. kommunistländerna. De anser att de historiska rötterna är extremt viktiga eftersom dessa länder flyttat gränser, har/haft etniska konflikter etc och under kommunismen skulle all nationalism baserad på gammal historia och religion undertryckas (ungefär som vi haft det i Sverige). Nu har det istället gått åt andra hållet i länder som Ryssland, Polen, Ungern och Ukraina.
De ukrainska nationalisterna tolkar den gemensamma slaviska historien annorlunda än Putin och därför tror jag att hans tal riktade sig mer till det ukrainska folket än det ryska folket.
Ville hålla mina kommentarer neutrala och inte politiska, men jag måste vara dum som inte förstår kopplingen mellan dagens konflikt och den där historielektionen som sträckte sig århundraden tillbaka.

Jag tog mig nästan för pannan när han började prata om att Ukraina är en ny stat och när han pratade om hur de Sovjetiska gränserna hade rört sig. Blev besviken eftersom det gynnade inte hans case och fick honom att låta som en ledare med imperialistiska drömmar. Samtidigt som han drog fram helt andra orsaker till kriget ju längre intervjun pågick.

Saker jag hörde för första gången:

Ryssland var intresserade av att gå med i nato.
USA stöttade den ryska oppositionen.
Händelserna med de ukrainska presidenterna.
År 2008 började man prata om att Ukraina och Georgien kan gå med i NATO.
Hur Rysslands ledning tänkte innan de annekterade Krim.
Att Ukrainas inträde i EU hade medfört problem för Ryssland.
Att Tucker ville jobba för CIA.

En sak är säker och det är att väst lurade Putin mer än en gång.
Citera
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nåja, att ha krav på en journalist att han "kan hela Rysslands historia" är lite väl krävande. Problemet är ju tvärtom att Putin alltid drar upp detta trams fast det inte tillför saken något alls, och att ingen i Väst tycker det är rimligt med en 400 år gammal beviskedja för att starta ett krig. Hitler gjorde likadant när han tågade in i Polen.
Jag håller med såklart, men det blev ju så att Putin typ "ägde" Tucker Carlson. Det är ju också en journalists uppgift att styra diskussionen bort från det som inte är relevant. Men många intervjuer går till på det här sättet. Normalt sett så klipper man i så fall i intervjun, men då kan det såklart komma anklagelser att man döljer och klipper bort saker och vinklar. Så sammanfattningsvis, det var en två timmar lång och oklippt intervju som ger lyssnaren möjlighet att bilda sin egen uppfattning, men i stort sett inget nytt tillkom som inte redan var känt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Äntligen en kondenserad förklaring till hur Tucker Carlson kom in i värmen, en felöversättning. Hela historien via svt (om hur ryssarna älskar Astrid Lindgrens Karlsson på taket, och Tucker Carlson råkar ha rätt efternamn ... nej det är inte långsökt, de har spunnit det så).

Ska man skratta? såg SVT programmet, det är ju inte klokt vad starkt det falska narrativet är i Väst, man målar upp bilder av det hela som.....vet inte vad jag ska skriva...de fattar ju ingenting....de försöker hela tiden vrida det till deras fördel.

Man har fått nog av detta, hela väst är kört i botten.
Citera
2024-02-10, 11:58
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du skrev ju att du inte bryr dig om ryssar och Ryssland.
Glömde du bort det?
Jag bryr mig om Tucker Carlson och andra journalisters avslöjanden av despoter som Putin och Biden. Tråden handlar om detta. Inte om Ryssland.
Citera
2024-02-10, 12:00
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag håller med såklart, men det blev ju så att Putin typ "ägde" Tucker Carlson. Det är ju också en journalists uppgift att styra diskussionen bort från det som inte är relevant. Men många intervjuer går till på det här sättet. Normalt sett så klipper man i så fall i intervjun, men då kan det såklart komma anklagelser att man döljer och klipper bort saker och vinklar. Så sammanfattningsvis, det var en två timmar lång och oklippt intervju som ger lyssnaren möjlighet att bilda sin egen uppfattning, men i stort sett inget nytt tillkom som inte redan var känt
Så är det, en hel del av kritiken beror på att ingen klippte ner intervjun till 30 minuter. Vilket inte heller hade varit bra, då hade ryssälskarna i tråden insisterat på att Putin blivit saboterad och förvrängd. Nu avslöjar han sig själv.
Citera
2024-02-10, 12:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag bryr mig om Tucker Carlson och andra journalisters avslöjanden av despoter som Putin och Biden. Tråden handlar om detta. Inte om Ryssland.

...jaha, du tänker så..
Citera
2024-02-10, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
En intressant observation utav dig.

Själv har jag resonerat som Agata Christie, follow the money ... det finns en export-terminal för naturgas i Cove point, vilka behöver öka sin export då Biden vill minska USA´s nyttjande av kol och olja (dit hör naturgas)

Så de fick ett stort uppsving eftersom numera så köper Tyskland största delan av sin gas från "owerseas"

Men detta kanske behöver en egen tråd?

https://www.energy.gov/sites/default/files/2022-03/FERC%2C%20N.%20American%20LNG%20export%20terminals _0.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Dominion_Cove_Point_LNG

Wow, det där var riktigt tänkvärt! Att dra paralleller till Agatha Christie och "följa pengarna" är ju klockrent i sammanhanget. Din pekning mot Cove Point och hur USA's sväng mot mindre kol och olja (inklusive naturgas) påverkar globala marknaden är superintressant.

Det är ju så sant att när USA försöker minska sitt beroende av fossila bränslen och boosta sin naturgasexport, skapas det helt nya spelplaner. Och nu när Tyskland köper mer gas "overseas", ja, då snurrar ju världen lite snabbare. Det är fascinerande och lite skrämmande samtidigt hur en förändring här kan kicka igång en kedjereaktion över hela klotet.

Och om att dra det här till en egen tråd? Jo, jag håller med till en del. Det är ju en hel vetenskap för sig att dyka ner i energipolitik och ekonomiska intriger. Skulle vara grymt att få gräva djupare i det utan att blanda ihop allt för mycket.

Att försöka greppa Putins strategier utan att se det större ekonomiska spelet är som att försöka lösa ett pussel med halva bitarna saknade.

Det finns ju så mycket mer att utforska och förstå om hur det spelar ihop med det geopolitiska schackspelet. Vi ses kanske i en annan tråd kring detta i framtiden..
Citera
2024-02-10, 12:05
Medlem
RadioGaGas avatar
Tucker var inte beredd på att Putin skulle ta upp att Tucker ansökte till CIA när han var yngre. Putin gjorde slarvsylta av Tucker.
Citera
2024-02-10, 12:06
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas237
Då är det ju bara att flytta till Ryssland om allt är så mycket bättre än här.
Nja, tanken är väl mer att vi i Väst, precis som Putin, har ett narrativ om Ukraina som inte håller sig till hela sanningen. På så sätt är vi inte mycket bättre i väst. Carlsons intervju hade kunnat ge Putins syn på allt, men tyvärr talar inte Putin rakt som han borde göra och hans synpunkter kom därför inte fram annat än som historie-förfalskning. Man kan t.ex inte dra nazist-kortet så här 70 år senare, vi i väst är inte intresserade, det finns ingen nazism i Ukraina att utplåna.
Senast redigerad av Barents 2024-02-10 kl. 12:08.
Citera
2024-02-10, 12:08
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Det är väldigt konstigt det många påstår om språket. De flesta ukrainarna i storstäderna pratade alltid ryska. Även i början av 2022. All skrift brukade också vara på ryska. Zelensky pratade ju fan också ryska till 2022!

Nu efter invasionen 2022 så hatar många såklart Ryssland och vill sluta prata ryska.

Det är så otroligt mkt lögner från Ryssland alltid. Det är ju en del av det kommunistiska arvet att konstant ljuga. De kan typ stå brevid en grön bil och intala folk att den är blå. Och skulle det upptäckas att det är lögn så är den blå blandad med gul - och sen hånas du tills du håller med.

"Blå och gul. Det var ju det de sa från början - ditt jävla hjon."

Ja, ryska ledare har en tradition att vrida sanningen som de behagar. Ja, man får tala ryska i Ukraina men de rysktalande ukrainarna får inte använda sitt språk på universiteten, rysk litteratur är bannlyst och ryskspråkiga tidningar är enbart tillåtna om tidningen även ges ut på ukrainska. Dessa tvångslagar att använda ukrainska är väldigt diskriminerande för befolkningen i de östra delarna av Ukraina och på Krim där ryska under hundratals år varit majoritets-språk.

https://www.hrw.org/news/2022/01/19/new-language-requirement-raises-concerns-ukraine
https://www.dn.se/nyheter/varlden/anna-lena-lauren-tala-ukrainska-eller-betala-boter/
https://www.svd.se/a/34lozL/rysk-litteratur-stoppas-i-ukrainska-skolor
https://www.svt.se/kultur/ukraina-forbjuder-rysk-musik-och-ryska-bocker-ny-lag-forbud-rysk-kultur
Citera
2024-02-10, 12:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Stenansikte” var en flört med tidigare Sovjetledare. Putin är en grå byråkrat som skulle vara en mardröm att sitta bredvid på en fest. Att tala oavbrutet i 30 min är inte ett mänskligt beteende.

Jag har inget emot att politiker eller andra pratar om historisk förankring så länge det är relevant i sammanhanget. Dock så försöker Putin lura på sitt folk och oss i väst att saker som hände för 1000 år sen har koppling till Rysslands invasion av Ukraina 2022 och det är såklart bara trams. Med det argumentet kan ju Sverige lika gärna invadera Norge, Finland, Polen, Ryssland osv.
Ja, utifrån dagens västerländska perspektiv kanske 1000-årig historia bara är trams. Men är det så för Ryssland och dess befolkning? Här måste jag erkänna att mina kunskaper inte är tillräckliga, men jag börjar misstänka att det är ganska stora skillnader mellan Väst och Ryssland vad det gäller synen på
landets historia, kultur och folkgemenskap. Vilket samhällsystem som kommer "vinna" ska jag låta vara osagt, men helt säker på Västs slutgiltiga victoria är jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in