Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-02-03, 16:08
Medlem
Man skriver ner en lista på alla man känner och som har barn mellan 0 och 8 år och sen försöka samla så många bilder och information och anteckningar om dessa föräldrar och hur dem lever nu osv och sen efter 20 år börja leta efter barnen och sälja sådan information till dem. Jag tror att alla barn skulle vara intresserade av sådan information. Man kan lätt sälja informationen för 15.000 kronor/barn. 200 barn ger 3 miljoner.

Är detta det enklaste sättet att bli rik om 20 år?
Citera
2024-02-03, 16:12
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Man skriver ner en lista på alla man känner och som har barn mellan 0 och 8 år och sen försöka samla så många bilder och information och anteckningar om dessa föräldrar och hur dem lever nu osv och sen efter 20 år börja leta efter barnen och sälja sådan information till dem. Jag tror att alla barn skulle vara intresserade av sådan information. Man kan lätt sälja informationen för 15.000 kronor/barn. 200 barn ger 3 miljoner.

Du tjänar nog mer pengar och tid på att bara månadsvis investera i indexfonder och låta pengarna ligga där i 20år.
Citera
2024-02-03, 16:12
Citat:

Det tror jag inte funkar.
Citera
2024-02-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Du tjänar nog mer pengar och tid på att bara månadsvis investera i indexfonder och låta pengarna ligga där i 20år.
Nja knappast. Detta kommer ju inte kosta så mycket pengar utan mest lite tid. En del pengar också men inte alls mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Det tror jag inte funkar.
Varför inte då?
Citera
2024-02-03, 16:53
Medlem
Mia-Rovys avatar
Creepy. Jag har svårt att se hur någon skulle uppskatta det där om du gör det utan tillåtelse, såväl barn som föräldrar.

Jag hade i alla fall blivit förbannad. Att du gått runt och spionerat/förföljt och på annat sätt samlat personlig data om mina föräldrar hade jag inte gillat för fem öre.

Och begär du pengar för det så hade jag lätt kunnat uppfatta det som någon slags utpressning.

Jag hade köpt bevismaterialet och sedan stämt dig, fått tillbaka pengarna, mina föräldrar får skadestånd av dig och du kommer att få böter eller fängelse för arbetet du lade ner.

Det är olagligt att samla in data och sälja data på detta sätt

Och om lagarna skulle ha ändrats så att det hade varit lagligt om 20 år så hade jag visat hur jag känner inför att du gör detta mot mina föräldrar på något annat sätt.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-02-03 kl. 17:13.
Citera
2024-02-03, 16:56
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Spännande.
ge mig ett exempel på sådant jag vill betala 15.000 kr för så får vi se om det håller
a. bilder
b. anteckningar
c. information
---------
Citera
2024-02-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Creepy. Jag har svårt att se hur någon skulle uppskatta det där om du gör det utan tillåtelse, såväl barn som föräldrar.

Jag hade i alla fall blivit förbannad. Att du gått runt och spionerat/förföljt och på annat sätt samlat personlig data om mina föräldrar hade jag inte gillat för fem öre.

Och begär du pengar för det så hade jag lätt kunnat uppfatta det som någon slags utpressning.

Jag hade köpt bevismaterialet och sedan stämt dig, fått tillbaka pengarna, mina föräldrar får skadestånd av dig och du kommer att få böter eller fängelse för arbetet du lade ner.

Det är olagligt att samla in data och sälja data på detta sätt

Och om lagarna skulle ha ändrats så att det hade varit lagligt om 20 år så hade jag visat hur jag känner inför att du gör detta mot mina föräldrar på något annat sätt.
Vart får du allt detta ifrån? Det är saker dem vet om såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Spännande.
ge mig ett exempel på sådant jag vill betala 15.000 kr för så får vi se om det håller
a. bilder
b. anteckningar
c. information
---------
Nu känner jag iofs inte DINA föräldrar men det skulle isf omfatta alla bilder som jag har tillsammans med dem plus andra bilder som jag får tag på där jag inte är med.
Information kan vara t.ex "i mars 1999 åkte dina föräldrar till Spanien och på den tiden såg världen ut såhär. Din mammam berättade för mig då när dem var tillbaka att dem diskuterade ifall dem skulle skaffa ett till barn men att fin far till slut landade i att det bäst var att låta bli" etc.
Citera
2024-02-03, 17:53
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vart får du allt detta ifrån? Det är saker dem vet om såklart.

Nu känner jag iofs inte DINA föräldrar men det skulle isf omfatta alla bilder som jag har tillsammans med dem plus andra bilder som jag får tag på där jag inte är med.
Information kan vara t.ex "i mars 1999 åkte dina föräldrar till Spanien och på den tiden såg världen ut såhär. Din mammam berättade för mig då när dem var tillbaka att dem diskuterade ifall dem skulle skaffa ett till barn men att fin far till slut landade i att det bäst var att låta bli" etc.
Att du skulle få reda på hemlisar på detta sätt är en utopi.
Bara i ytterst enstaka fall hemlisar som sedan inte blir kända för mig.
Det kan man inte få 15.000 kr för.
Och att samla in intressanta foton?
Tror inte du skulle kunna ta foton jag skulle vara intresserade av som jag inte redan kan ha min ägo/tillgång till.
Ungefär liknande foton alltså.
-------------
Skulle du erbjuda ngt som var värt 15.000 kr skulle det bara kunna att gå att tillämpa på ett ytterst litet antal människor och det skulle kräva otroligt mycket arbete och disciplin under lång tid. Dessutom skulle det märkas om du gjorde denna Wallraff-insats å då skulle folk fråga ganska snart.
Lätt att bli miljonär?
Nä, men skitsvårt för att inte säga näst intill omöjligt
Citera
2024-02-03, 17:54
Medlem
Det är betydligt kortare än 20 år tills internet, om det ens existerar i sin någorlunda nuvarande form, ser helt annorlunda ut. Även när det gäller förhållningsregler och lagar. I annat fall ser jag en viss potential i vad du säger.
Citera
2024-02-03, 18:08
Sämsta affärsidén jag hört om tror jag. På 20 år hade du tjänat mer på att panta burkar.

För det första kommer ingen att köpa ”tjänsterna”. För det andra, om du mot för modan skulle lyckas sälja helt värdelös information för 15000 till 200 stk så är du definitivt inte rik om du har 3 miljoner om 20 år.
Citera
2024-02-03, 22:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Haha det var den sämsta idén jag läst.
Om barnen är 0 till 8 år är ju deras föräldrar typ 40-60 år om 20 år och alltså med största sannolikhet i livet. Under antagandet att barnen har en relation till sina föräldrar, vad får dig att tro att du skulle kunna få reda på mer om föräldrarna än vad barnen vet och dessutom sådant som de skulle vara beredd att betala för?
Citera
2024-02-04, 01:47
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:

Ja det låter som det enklaste sättet att få ihop några miljoner på. Lägg alla andra planer åt sidan som utbildning, arbete, investeringar osv och gör detta! Fan vad folk är dumma som inte har tänkt på detta innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in