Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Du förstår fortfarande inte. Jag tror inte AI ”kommer ta över och börja kriga mot människan”
Det kan du bråka om i konspirationsteoritrådarna.
Jag pratar om programmering och kodning, som helt garanterat 100% kommer göras många gånger effektivare av datorer än människor, vilket i sin tur leder till betydligt mindre behov av programmerare. Det är bara utveckling.
Hur kan det ens vara så svårt att förstå.
Med programmering startar man t.ex internetföretag. Så om AI kan programmera kan det även starta företag. Steget därefter är att AI kan programmera program som kan programmera. Därefter behövs inte människan längre på nätet och inte heller AI. Så vad fattar jag inte?
Jag är IT-konsult och har jobbat med programmering sedan 1980-talet. Nej, AI kan inte programmera program som behövs i framtiden. AI kan programmera något som redan programmerats t.ex chatgpt som programmerar olika varianter av Snake. Men program som redan finns har liten del av världens programmeringsuppdrag.
Däremot behövs mängder med civilingenjörer i framtiden för att reda ut den röra som AI orsakar. Och förbättra AI.