2024-02-03, 18:22
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Du förstår fortfarande inte. Jag tror inte AI ”kommer ta över och börja kriga mot människan”

Det kan du bråka om i konspirationsteoritrådarna.

Jag pratar om programmering och kodning, som helt garanterat 100% kommer göras många gånger effektivare av datorer än människor, vilket i sin tur leder till betydligt mindre behov av programmerare. Det är bara utveckling.

Hur kan det ens vara så svårt att förstå.
Ja på sikt kommer det bli så att AI helt kommer att ta över den typen av uppgifter. Den som tror något annat har ingen susning om hur utvecklingen ser ut och vart den är på väg.
Citera
2024-02-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorup
Vad vi har här är uppenbarligen inte någon högutbildad teknolog som brottas med en omöjlig arbetsmarknad utan en person med något slags allvarligt offerkomplex som söker empati hos allmänheten. Om man söker på Google efter hans namn så är det tredje resultatet hans Instagram-konto där han i inlägg efter inlägg skriver om hur dåligt han mår och att han går hos psykologer och tar lyckopiller och är sjukskriven för psykisk ohälsa. Att han inte får några jobberbjudanden då är väl ungefär lika konstigt som om han inte fått några om han hade sökt jobb på dagis och presenterat sig som dömd pedofil.

Han verkar inte vara intellektuellt nedsatt och troligtvis är han helt införstådd med att han aldrig kommer att få något jobb med dessa förutsättningar. Annars hade det väl tagit ungefär tio sekunder att gå in och sätta sin Instagram till privat eller städa bort alla snyfthistorier från den. Detta rör sig om en person som inte vill ha något jobb utan som trivs med sin sjukskrivning och fiskar efter sympati. Den enda frågan är egentligen varför SVT skriver en artikel om honom, är journalisterna så usla att de inte ser något så uppenbart eller ägnar de sig medvetet åt lyteskomik?

Jag gissar att det är SVT som själva sökt upp denna uppenbart sköra själ och bett att få skriva om honom. Ganska taskigt skulle jag säga då den här uppmärksamheten inte kan vara rolig för någon

Kan ha fel såklart och att det är han som kontaktat media, isf får han skylla sig själv.
Citera
2024-02-03, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja på sikt kommer det bli så att AI helt kommer att ta över den typen av uppgifter. Den som tror något annat har ingen susning om hur utvecklingen ser ut och vart den är på väg.

Det är naturligtvis inte rationellt tänkande baserat på kunskap, utan enbart önsketänkande. Förmodligen från programmerare själva eller de som studerar det.

Fiskare hade reagerat likadant om fiske blev automatiserat av maskiner.
Citera
2024-02-03, 18:33
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Du förstår fortfarande inte. Jag tror inte AI ”kommer ta över och börja kriga mot människan”

Jag pratar om programmering och kodning, som helt garanterat 100% kommer göras många gånger effektivare av datorer än människor, vilket i sin tur leder till betydligt mindre behov av programmerare. Det är bara utveckling.

Jo, när man kommer ner på detaljnivå så kommer kodantet att göras bättre av AI, det har vi ju redan sett.

Men fortfarande så kommer det att finnas stort behov av systemarkitekter. Skillnaden blir att han tar AI till hjälp istället för att ha programmerare under sig som idag
Citera
2024-02-03, 18:36
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det skulle kunna vara att han är 32 år och nyexaminerad i ett yrke där han förmodligen inte är som klippt och skuren, med tanke på sin bakgrund som estet (enligt instagram).

Annat som kan bidra är att han fyllt sin instagram med sådant som nog många tycker är för privat. Sorgsna selfies och långa texter om hur han länge varit sjukskriven och deprimerad och ännu i 30-årsåldern ältar sin tonårskärlek, sitt brustna hjärta, och hur han blev ett offer för en elak flickvän.

Något som säkert ses som positivt är att han skrivit fantasyböcker, är begåvad. Det gäller nog för honom att övertyga arbetsgivaren att han kommer klara det dagliga arbetet med att skriva enkel funktionell kod 8 timmar per dag, i en miljö där han mest troligt inte kommer få utlopp för sin estetiska begåvning, utan kommer att behöva relativt stor disciplin.
Hahaha va fan. Vuxna män som gråter på sociala medier måste ju vara det äckligaste som finns.

Jag hatar mig själv för det här, för jag avskyr egentligen när anonyma personer hatar på internet. Men karln måste rycka upp sig och träna upp vad han förmedlar med sitt sätt att vara och prata.
Citera
2024-02-03, 18:37
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Vi inom IT är ett tight gäng, och jag kan säga att anledningen till att han inte fått ett jobb är för att han som person inte är önskad på en arbetsplats. När han sökt ett jobb så har HR pratat med grabbarna och dom ser att det är Alexander Tarler och ber HR att inte anställa honom. Bara att han går ut i media är bevis på hur avskyvärd han är som person.
Vet du vem han är irl?
Citera
2024-02-03, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo, när man kommer ner på detaljnivå så kommer kodantet att göras bättre av AI, det har vi ju redan sett.

Men fortfarande så kommer det att finnas stort behov av systemarkitekter. Skillnaden blir att han tar AI till hjälp istället för att ha programmerare under sig som idag

Så med utvecklingen av att AI kommer bli effektivare på det människor gör idag inom programmering och kodning, som även du skriver, så tror du alltså ändå att behovet av programmerare kommer finnas kvar i framtiden, eller t.o.m öka?
Citera
2024-02-03, 18:51
Medlem
Barentss avatar
Citat:

Med programmering startar man t.ex internetföretag. Så om AI kan programmera kan det även starta företag. Steget därefter är att AI kan programmera program som kan programmera. Därefter behövs inte människan längre på nätet och inte heller AI. Så vad fattar jag inte?

Jag är IT-konsult och har jobbat med programmering sedan 1980-talet. Nej, AI kan inte programmera program som behövs i framtiden. AI kan programmera något som redan programmerats t.ex chatgpt som programmerar olika varianter av Snake. Men program som redan finns har liten del av världens programmeringsuppdrag.

Däremot behövs mängder med civilingenjörer i framtiden för att reda ut den röra som AI orsakar. Och förbättra AI.
Senast redigerad av Barents 2024-02-03 kl. 18:55.
Citera
2024-02-03, 19:34
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Med programmering startar man t.ex internetföretag. Så om AI kan programmera kan det även starta företag. Steget därefter är att AI kan programmera program som kan programmera. Därefter behövs inte människan längre på nätet och inte heller AI. Så vad fattar jag inte?

Jag är IT-konsult och har jobbat med programmering sedan 1980-talet. Nej, AI kan inte programmera program som behövs i framtiden. AI kan programmera något som redan programmerats t.ex chatgpt som programmerar olika varianter av Snake. Men program som redan finns har liten del av världens programmeringsuppdrag.

Däremot behövs mängder med civilingenjörer i framtiden för att reda ut den röra som AI orsakar. Och förbättra AI.
Chatgpt gör ju fel mer eller mindre hela tiden. Det funkar som smidigt uppslagsverk om man glömt något väldigt grundläggande, men som problemlösare inom programmering är det värdelöst. För vissa saker får man rätta chatgpt redan på en låg nivå.
Citera
2024-02-03, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Så vad fattar jag inte?

Att människor inte kommer kunna utföra programmering och kodning i närheten så bra som datorer. Det är något du måste börja inse och acceptera.

Jag hoppas verkligen inte du får ansvara över beslut om hur programmering kommer genomföras.

Din tid som datakonsult är på refrängen.
Citera
2024-02-03, 20:03
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så när nyheterna skall förmedla att "Arbetslösheten fortsätter att öka i Sverige", för närvarande 459 000 arbetslösa, och han ställer upp på en intervju ja då ska han hängas ut i en egen tråd på Flashback? Fräsch approach.

Det är risken man tar när man går med på en intervju i tidningen. Folk kommer läsa och prata om det. Något annat hade varit konstigt.
Citera
2024-02-03, 20:07
Medlem
Kupsans avatar
Dom här dyker upp då och då, det konstiga är i varje fall så förutsätter alla att den arbetssökande skickar in prima cv´s till arbetsgivarna. När jag rekryterade folk så fick jag in en del CV´n som gjorde att jag undrade om dom har en god man för att överleva i vardagslivet.
Om man inte ens har orkat läsa igenom det man skrivit (för att fixa stavfel etc. som man borde inte ens gjort till en början) hur kan man göra sitt jobb med kvalitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in