Citat:
Ursprungligen postat av
remysthlm
Tack för ditt svar! För att förtydliga. Från min sida blev det medvetet fel. Detta har leverantören upptäckt, och vill att jag rättar mina deklarationer, men att allt ska rättas i AB:t, just för att jag tror att dom insett att det finns en risk för att de måste betala arbetsgivaravgifter, då det inte finns f-skatt i föreningen.
Har pratat med deras revisor ovh han står på sig att jag ska korrigera allt i AB-t, annars måste han göra en polisanmälan.
Så, gör jag rätt som rättar mina skattedeklarationer i båda mina org.nr? Sen får leverantören göra vad fan han vill i sina böcker, då vi inte samarbetar längre
Frågan är om någon deklaration är felaktig och därmed behöver rättas egentligen? I så fall gör man en rättning genom att lämna in en korrekt deklaration.
Det som får mig att undra är att om du t.ex. kör fakturametoden i din bokföring så har du ju bokfört den fakturan och bort haft med den i din momsdeklaration ändå eftersom det är faktureringen i sig som är det som leder till momsskyldighet. Samma sak gäller vad det lider även om bolagsskatten.
Att bg-numret är felaktigt bör inte ha så stor betydelse heller kan jag tycka då det ju bara är en fråga om hur betalningen löstes, isht om man kör fakturametoden då betalningen bara är något som gör kunden skuldfri, inget annat. Och det står ju ABt fritt att godta betalning till "fel" bg som erlagd betalning, isht om det står så på fakturan.
Låter lite mer som en bokföringsmässig rockad behöver göras, men det är inget som skall behöva påverka deklarationen. Den görs så att föreningen bokför inbetalningen mot skuld mot bolaget, sedan när föreningen överför apengarna till bolaget så bokar man detta mot samma skuld som släcks. i bolaget gör man motsvarande, att man bokar upp en fordran på föreningen som man sedan släcker när man bokför inbetalningen till bolaget från föreningen.