• 1
  • 2
2024-02-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Oj, vilken röra.

När du skriver privat, menar du typ på ditt personliga lönekonto typ? Den där föreningen, hur länge stannade pengarna där? Mellan deklarationsperioder? Eller gick pengarna vidare under samma period?

Ja det är en jävla soppa. Yes, till mitt konto.
Pengarna skyfflades över direkt.
Citera
2024-02-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remysthlm
Ja det är en jävla soppa. Yes, till mitt konto.
Pengarna skyfflades över direkt.

Den dåliga nyheten då är nog att det då är att betrakta som löneutbetalning från AB:ts sida, jag hoppas att du har pengar att betala skatten. Det betyder också att föreningen inte bör ha något att deklarera, men ditt bolag har.
Citera
2024-02-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Den dåliga nyheten då är nog att det då är att betrakta som löneutbetalning från AB:ts sida, jag hoppas att du har pengar att betala skatten. Det betyder också att föreningen inte bör ha något att deklarera, men ditt bolag har.

Men AB-t har inte betalat ut något till föreningen. Det är leverantören som har betalat fakturorna dit.
Citera
2024-02-02, 08:19
Medlem
Citat:
Men AB-t har inte betalat ut något till föreningen. Det är leverantören som har betalat fakturorna dit.

Ja, men man skall se till lite realiteter. De har på uppmaning betalat dit för att erlägga betalning för fakturan. Därför kan man betrakta det som att det är företagets pengar. De har slutligen hamnat i din personliga besittning vilket innebär att det kan bli att betrakta som lön från företaget.

Jag tror inte att alternativet är speciellt fördelaktigt att hävda. För dig personligen är det nog svårt att framgångsrikt hävda att det är något annat än lön. Sen blir ju frågan om vem som skall betala in övriga skatter och med tanke på att köparen har förletts att tro annat så ligger det ju i farans riktning att det blir du oavsett i slutändan. Plus att det riskerar att betraktas som brottsligt.
Citera
2024-02-02, 10:07
Medlem
Citat:

Hur har det bokförts i AB? När "leverantören" betalat fakturan kan det ju inte ha blivit en tillgång på AB:s konto utan en fordran gentemot den som tog emot betalningen?

Det låter nästan som ett förbjudet lån till dig från AB.
Citera
2024-02-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hur har det bokförts i AB? När "leverantören" betalat fakturan kan det ju inte ha blivit en tillgång på AB:s konto utan en fordran gentemot den som tog emot betalningen?

Det låter nästan som ett förbjudet lån till dig från AB.

Det har inte bokförts i AB’t överhuvudtaget. Eller föreningen. Betalning har skett in på föreningens konto. På fakturan står AB’s namn och orgnr men föreningens bankgiro. I samband med detta ”upplägget” informerades leverantören om nytt bankgiro. Hade han haft fungerande kontrollrutiner borde han väl ha anmärkt på att det inte stämmer?

Grundfrågan är alltså: jag ska rätta upp allt gentemot skatteverket, ska jag rätta så som transaktionerna har skett i respektive org.nr?
Senast redigerad av remysthlm 2024-02-02 kl. 10:33.
Citera
2024-02-02, 21:51
Medlem
Citat:
Det har inte bokförts i AB’t överhuvudtaget. Eller föreningen. Betalning har skett in på föreningens konto. På fakturan står AB’s namn och orgnr men föreningens bankgiro. I samband med detta ”upplägget” informerades leverantören om nytt bankgiro. Hade han haft fungerande kontrollrutiner borde han väl ha anmärkt på att det inte stämmer?
Obs! Jag har inte koll på reglerna till 100% så ta den här kommentaren med det i beaktande.

När jag har varit involverad med att utfärda och betala fakturor har det aldrig varit betalarens ansvar att kolla att bankgironummer el dylikt på fakturan är rätt. Om den som sökt ut fakturan vill ha betalt till nummer X så okej. Att kontrollera att det numret faktiskt tillhör den man skrivit avtal med har inte varit på tapeten; det har ju endast att göra med hur mottagaren hanterar sina pengar, och det ska inte utbetalaren kontrollera. Jag menar, jag kontrollerar ju inte att till exempel bankgirot för en faktura jag får från en hantverkare faktiskt går till hantverkarens aktiebolag.

Sen kan jag tänka mig att om det handlar om finansiella organisationer så kan mer behövs för att undvika tvätt av svarta pengar, såklart.
Citera
2024-02-02, 22:39
Medlem
Citat:

Grundfrågan är alltså: jag ska rätta upp allt gentemot skatteverket, ska jag rätta så som transaktionerna har skett i respektive org.nr?

Hela din bokföring i AB med sammanhängande årsredovisningar synes ju vara helt falsk så jag vet inte hur du ska rätta till det här. Fråga en advokat för det behöver du.
Citera
2024-02-02, 22:51
Medlem
Du ska dra av 30% skatt från ersättningen för arbete (exklusive moms) om betalningsmottagaren är en juridisk person, till exempel ett aktie-, handels- eller kommanditbolag som inte är godkänd för F-skatt . Om betalningsmottagaren har enskild näringsverksamhet och inte är godkänd för F-skatt, ska du också dra av 30% skatt från ersättningen för arbete (exklusive moms) och betala arbetsgivaravgifter .

Eftersom bankgirot går till en förening utan f-skatt och momsredovisning, kan det vara lämpligt att göra skatterättelser i föreningen där transaktionerna har skett.

Det är du som sitter i klistret, se till att reda ut denna soppa!
Senast redigerad av piiluu 2024-02-02 kl. 22:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in