Citat:
Ursprungligen postat av
remysthlm
Det har inte bokförts i AB’t överhuvudtaget. Eller föreningen. Betalning har skett in på föreningens konto. På fakturan står AB’s namn och orgnr men föreningens bankgiro. I samband med detta ”upplägget” informerades leverantören om nytt bankgiro. Hade han haft fungerande kontrollrutiner borde han väl ha anmärkt på att det inte stämmer?
Obs! Jag har inte koll på reglerna till 100% så ta den här kommentaren med det i beaktande.
När jag har varit involverad med att utfärda och betala fakturor har det aldrig varit betalarens ansvar att kolla att bankgironummer el dylikt på fakturan är rätt. Om den som sökt ut fakturan vill ha betalt till nummer X så okej. Att kontrollera att det numret faktiskt tillhör den man skrivit avtal med har inte varit på tapeten; det har ju endast att göra med hur mottagaren hanterar sina pengar, och det ska inte utbetalaren kontrollera. Jag menar, jag kontrollerar ju inte att till exempel bankgirot för en faktura jag får från en hantverkare faktiskt går till hantverkarens aktiebolag.
Sen kan jag tänka mig att om det handlar om finansiella organisationer så kan mer behövs för att undvika tvätt av svarta pengar, såklart.