2025-11-24, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMemberNewName
Stämmer inte.
Jo. Jag själv använder 5 mg i veckan och har 15 mg penna och jag får ut 3 st doser 5 mg av GD.
Jag klarar mig i 15 veckor med en 15 mg penna.

Så med 3 mg så klarar man ca 25 veckor med 15 mg.
Senast redigerad av FuckingDuck 2025-11-24 kl. 12:00.
Citera
2025-11-24, 18:20
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Jo. En GD är lite drygt en normaldos. 15 mg, delat på 3 (för önskad dos) blir 5.

Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Jo. Jag själv använder 5 mg i veckan och har 15 mg penna och jag får ut 3 st doser 5 mg av GD.
Jag klarar mig i 15 veckor med en 15 mg penna.

Så med 3 mg så klarar man ca 25 veckor med 15 mg.

Restvolym när man kommer till att bara GD är kvar är 0,6 ml.
(det är den överfyllnad som blir kvar oavsett styrka på er penna)

Om man delar denna volym i 5 lika stora delar alltså 0,6 ml ÷ 5 = 0,12 ml per gång.
Citera
2025-11-24, 22:00
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Restvolym när man kommer till att bara GD är kvar är 0,6 ml.
(det är den överfyllnad som blir kvar oavsett styrka på er penna)

Om man delar denna volym i 5 lika stora delar alltså 0,6 ml ÷ 5 = 0,12 ml per gång.

Ah, dom har infört dom nya pennorna nu alltså?
Citera
2025-11-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Nej inte ännu vad jag vet?

Men restvolymen som är GD är lika stora i alla pennor men är mer koncentrerad i starkare pennor.
Typ en 15 mg penna har lika mycket volym i ml som en 2.5 mg penna men är starkare i koncentratet

Ungefär som att hälla ut hälften av spriten i en vodka flaska på 40% alkohol och sen fylla tillbaka samma mängd med vatten så att det blir 20% alkohol istället.
Senast redigerad av FuckingDuck 2025-11-25 kl. 00:41.
Citera
2025-11-25, 10:08
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:

Nix, än så länge är det som det alltid varit. 0.6 i mängd när alla 4 doser är använda. Eller om man vill dela upp doserna på mindre doser. När det kommer till GD har den alltid varit 0.6.

Jag har hört rykten att Eli Lilly ska minska ner på mängden i den så kallade GD, men inte inför än. Vad jag känner till.
Jag tror att det bara är ett rykte skapat av de som är emot att GD.n används.
Citera
2025-11-26, 13:20
Medlem
Nu har jag höjt till 3.33. Trodde jag skulle må illa men än så länge känns det bra faktiskt.

Men halsbrännan håller sig närvarande mest hela tiden. 😑

Jag klickar för övrigt med och det hade ärligt talat blivit lite svårt ekonomiskt att inte göra det…
Citera
2025-11-26, 13:54
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Nix, än så länge är det som det alltid varit. 0.6 i mängd när alla 4 doser är använda. Eller om man vill dela upp doserna på mindre doser. När det kommer till GD har den alltid varit 0.6.

Jag har hört rykten att Eli Lilly ska minska ner på mängden i den så kallade GD, men inte inför än. Vad jag känner till.
Jag tror att det bara är ett rykte skapat av de som är emot att GD.n används.

Sedär. Anledningen till min fråga var att en av mina bekanta berättade att i dennes spruta var det kring 1ml kvar efter ordinerade doser. Det kanske blev något missförstånd från min sida, det var ett tag sedan nu och jag har ingen aning vilken tillverkare det var på den pennan.
Citera
2025-11-26, 16:07
Medlem
Citat:
Sedär. Anledningen till min fråga var att en av mina bekanta berättade att i dennes spruta var det kring 1ml kvar efter ordinerade doser. Det kanske blev något missförstånd från min sida, det var ett tag sedan nu och jag har ingen aning vilken tillverkare det var på den pennan.

Det finns bara en tillverkare av Mounjaro.
Citera
2025-11-26, 18:39
Medlem
Är det bara jag som verkligen fryser och är iskall dygnet runt?

Sover med värmefilt, pyjamas, strumpor och två täcken men känner mig ändå kall.

Händerna är som isbitar även inomhus och jag måste typ spola dom under varmt vatten för att dom ska värmas upp lite.

Har bara gått ner drygt 3 kg så det beror inte på något viktras precis…
Citera
2025-11-27, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar
Är det bara jag som verkligen fryser och är iskall dygnet runt?

Sover med värmefilt, pyjamas, strumpor och två täcken men känner mig ändå kall.

Händerna är som isbitar även inomhus och jag måste typ spola dom under varmt vatten för att dom ska värmas upp lite.

Har bara gått ner drygt 3 kg så det beror inte på något viktras precis…
Nejdå, det är precis samma här. Jag sover med flanellpyjamas och raggsockor 😅
Och nu har jag även börjat med värmedyna.

Var på halvårskontroll idag och har tappat totalt 12 kilo. Inte så mycket på ett halvår men min läkare på vårdcentralen är nöjd och tycker det är bättre att det går stabilt nedåt. Han räknar med att det kommer att ta ytterligare sex månader att nå min målvikt på 72 kg. Helst 68 kg, tycker han. Men pga min ålder (68år) är det bättre med lite att ta av om man blir allvarligt sjuk på äldre dagar.
Citera
2025-11-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Nejdå, det är precis samma här. Jag sover med flanellpyjamas och raggsockor 😅
Och nu har jag även börjat med värmedyna.

Var på halvårskontroll idag och har tappat totalt 12 kilo. Inte så mycket på ett halvår men min läkare på vårdcentralen är nöjd och tycker det är bättre att det går stabilt nedåt. Han räknar med att det kommer att ta ytterligare sex månader att nå min målvikt på 72 kg. Helst 68 kg, tycker han. Men pga min ålder (68år) är det bättre med lite att ta av om man blir allvarligt sjuk på äldre dagar.

Var frusen redan innan men nu är det galet. 😅😬

Ja det är ju bra att det är hållbart. Hellre lite i taget och att man kan hålla det än att typ rasa och det blir ohållbart i längden.

Den här veckan har jag inte orkat räkna kalorier alls. Så ska bli spännande att se om jag kan hålla mig på banan utan att räkna.

Har ju inget sötsug eller egentlig hunger så det borde ju gå bra tycker jag. Men man vet aldrig. 😅

Svårt att hitta vad en ”lagom” portion är. Känns som jag äter antingen för mycket eller för lite. 😅
Citera
2025-11-27, 16:09
Medlem
slemfjants avatar
Nu har den senaste veckan varit väldigt knasig för mig, fick göra en akut operation i fredags och får sen dess röra mig minimalt och inte lyfta tyngre än ett äpple ungefär, så har inte kunnat ta mina sedvanliga promenader.

Tycker matsuget har börjat smyga sig på lite igen, de första veckorna gick jag ner trots att jag inte brydde mig alls om kalorier. Nu har jag istället denna 3e vecka gått upp ett halvt kilo trots att jag ligger på kaloriunderskott?

Spelar menscykel osv in för er?
Kör 4e sprutan på 5 mg ikväll, sen blir det väl en golden dose nästa vecka innan jag höjer till 7,5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in