• 1
  • 2
2024-01-29, 09:02
Medlem
Vad händer om man lyfter in en hyrelsparkcykel (Voi, Tier etc) i bagaget på en bil och kör iväg och ställer elsparkcykeln på en annan plats?

Jag är inte ute efter att stjäla den. Men jag behöver fixa att en sådan elsparkcykel står på en viss plats vid en viss tidpunkt. Innanför geostaketet, så den kommer att vara parkerad enligt reglerna även efter flytten.
Citera
2024-01-29, 09:10
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Det som händer är att du begår ett brott, precis som om du skulle bogsera bort någons bil utan lov. Hyr cykeln och kör den till den andra platsen, och lås den till det aktuella klockslaget.
Citera
2024-01-29, 09:43
Bannlyst
Du gör dig skyldig till två brott. Stöld samt egenmäktigt förfarande.

Förslagsvis bör du hyra den.och köra den dit du vill ha den.
Senast redigerad av TredjeDiket 2024-01-29 kl. 09:45.
Citera
2024-01-29, 10:40
Medlem
Haajibs avatar
Så jag kan se är det stöld, och problemet är att du registrerars som tjuv i systemet med både namn och datum.
Citera
2024-01-29, 13:59
Medlem
Hur mycket väger en?
Citera
2024-01-29, 14:25
Medlem
Jag undrar vad som händer rent tekniskt. Kommer cykeln att larma bolaget? Kommer cykeln att låsa sig och inte gå att använda förrän den återställts av någon tekniker? Eller kommer den helt enkelt att stå på den nya platsen och gå att låsa upp precis som alla andra cyklar?

(Jag förstår att jag begår ett eller flera brott när jag flyttar cykeln, det bryr jag mig inte om. Risken att bli anmäld och fälld är mikroskopisk.)
Citera
2024-01-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Så jag kan se är det stöld, och problemet är att du registrerars som tjuv i systemet med både namn och datum.

Hur skulle det gå till? Bortsett från om ett vittne, som känner igen mig, eller ett vittne som antecknar registreringsnummer på min bil, hjälper cykelföretaget att identifiera mig, har de ingen aning om vem som flyttade på cykeln.
Citera
2024-01-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verysol
Hur mycket väger en?

En hyrcykel? 15-20 kg typ. Men det har ingen betydelse. De går att lyfta in i en bil utan problem.
Citera
2024-01-29, 14:41
Medlem
musttomtes avatar
Undra om den spårar resan i bilen och rapporterar till exempel Voi.

Bor lite bakom gatan eller vad man ska säga och det har hänt att det ståt elcyklar här och då har ägaren inom en tid hämtat dom. Han gick omkring med en lite större platta och kolla på den och där står hojen.
Citera
2024-01-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Undra om den spårar resan i bilen och rapporterar till exempel Voi.

Bor lite bakom gatan eller vad man ska säga och det har hänt att det ståt elcyklar här och då har ägaren inom en tid hämtat dom. Han gick omkring med en lite större platta och kolla på den och där står hojen.

Ja, de har ju koll på var varje cykel är, men om de sparar informationen bakåt i tiden är kanske mer oklart.

Det borde finnas larmsystem som anger om en icke-uthyrd cykel rör sig. Jag skulle bli förvånad om det inte gör det. Men frågan är om cykeln då låser sig och måste hanteras av en tekniker från Voi eller motsvarande innan den går att använda igen.
Citera
2024-01-29, 17:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Vad händer om man lyfter in en hyrelsparkcykel (Voi, Tier etc) i bagaget på en bil och kör iväg och ställer elsparkcykeln på en annan plats?

Jag är inte ute efter att stjäla den. Men jag behöver fixa att en sådan elsparkcykel står på en viss plats vid en viss tidpunkt. Innanför geostaketet, så den kommer att vara parkerad enligt reglerna även efter flytten.
Jag har flyttat såna flera gånger, men då bara några meter, eller kanske max 10-20 meter, men då för att någon idiot lämnat av den på ett dumt ställe. Det som händer är att de piper som satan men sen när den väl är färdigflyttad så blir den tyst. Tror säkert bolagen får någon form av larm när de flyttas mer än ett mindre avstånd. De lär knappast bry sig om att en sparkcykel flyttas 10-20 meter då de säkert vet att folk parkerar fel och som idioter. Men det lär gå någon signal om flyttar den långt och i hög hastighet, som typ en bil.
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Hur ska han kunna kopplas till elsparken om han inte hyr den själv? Då krävs det ju att han blir tagen på bar gärning.
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag undrar vad som händer rent tekniskt. Kommer cykeln att larma bolaget? Kommer cykeln att låsa sig och inte gå att använda förrän den återställts av någon tekniker? Eller kommer den helt enkelt att stå på den nya platsen och gå att låsa upp precis som alla andra cyklar?

(Jag förstår att jag begår ett eller flera brott när jag flyttar cykeln, det bryr jag mig inte om. Risken att bli anmäld och fälld är mikroskopisk.)
Den kommer uppdatera platsen, och det är nog som sagt gå en signal till bolaget att den rör på sig utan att vara uthyrd. För ett antal år sen var det någon tjomme i Skåne som snodde ett tiotal VOI i Lund och slängde in i sin bil och körde hem dem till sig, där skulle han göra om dem och sälja. Men idioten hade inte fattat att han måste plocka ut GPS enheten.
Citera
2024-01-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har flyttat såna flera gånger, men då bara några meter, eller kanske max 10-20 meter, men då för att någon idiot lämnat av den på ett dumt ställe. Det som händer är att de piper som satan men sen när den väl är färdigflyttad så blir den tyst. Tror säkert bolagen får någon form av larm när de flyttas mer än ett mindre avstånd. De lär knappast bry sig om att en sparkcykel flyttas 10-20 meter då de säkert vet att folk parkerar fel och som idioter. Men det lär gå någon signal om flyttar den långt och i hög hastighet, som typ en bil.

Ok, då får jag vara beredd på ett ljudande larm.

Jag testade en gång att ta en elsparkcykel utan att hyra den, eftersom den stod högst upp i en lång backe och jag tänkte rulla med den ned för backen, och sen ställa ifrån mig den. Det funkade bra i ungefär 5 meter, sedan tvärnitade cykeln och jag hade kunnat krasha på riktigt, eftersom jag var helt oförberedd.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
För ett antal år sen var det någon tjomme i Skåne som snodde ett tiotal VOI i Lund och slängde in i sin bil och körde hem dem till sig, där skulle han göra om dem och sälja. Men idioten hade inte fattat att han måste plocka ut GPS enheten.

Vilken jävla idiot!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in