Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Vad händer om man lyfter in en hyrelsparkcykel (Voi, Tier etc) i bagaget på en bil och kör iväg och ställer elsparkcykeln på en annan plats?
Jag är inte ute efter att stjäla den. Men jag behöver fixa att en sådan elsparkcykel står på en viss plats vid en viss tidpunkt. Innanför geostaketet, så den kommer att vara parkerad enligt reglerna även efter flytten.
Jag har flyttat såna flera gånger, men då bara några meter, eller kanske max 10-20 meter, men då för att någon idiot lämnat av den på ett dumt ställe. Det som händer är att de piper som satan men sen när den väl är färdigflyttad så blir den tyst. Tror säkert bolagen får någon form av larm när de flyttas mer än ett mindre avstånd. De lär knappast bry sig om att en sparkcykel flyttas 10-20 meter då de säkert vet att folk parkerar fel och som idioter. Men det lär gå någon signal om flyttar den långt och i hög hastighet, som typ en bil.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haajib
Så jag kan se är det stöld, och problemet är att du registrerars som tjuv i systemet med både namn och datum.
Hur ska han kunna kopplas till elsparken om han inte hyr den själv? Då krävs det ju att han blir tagen på bar gärning.
Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Jag undrar vad som händer rent tekniskt. Kommer cykeln att larma bolaget? Kommer cykeln att låsa sig och inte gå att använda förrän den återställts av någon tekniker? Eller kommer den helt enkelt att stå på den nya platsen och gå att låsa upp precis som alla andra cyklar?
(Jag förstår att jag begår ett eller flera brott när jag flyttar cykeln, det bryr jag mig inte om. Risken att bli anmäld och fälld är mikroskopisk.)
Den kommer uppdatera platsen, och det är nog som sagt gå en signal till bolaget att den rör på sig utan att vara uthyrd. För ett antal år sen var det någon tjomme i Skåne som snodde ett tiotal VOI i Lund och slängde in i sin bil och körde hem dem till sig, där skulle han göra om dem och sälja. Men idioten hade inte fattat att han måste plocka ut GPS enheten.