2006-08-20, 14:48
Medlem
Strifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Hur är maten i boden?
Kall?
Citera
2006-08-20, 14:57
Medlem
pjtrs avatar
Frystorkade maten ute i fält är sämst. Det frystorkade är okej, iallfall när man här hungrig. Men tre mål frystorkat på en dag blir bara ungefär 1500kcal och de 2500kcal till som man ska få i sig enligt soldF är socker i olika utblandade former. Vem skulle äta en chokladkaka om dagen i det civila livet? Varje gång jag äter får jag ångest över att kommer få hål i tänderna om jag glömmer att borsta en endaste gång.

Isokärl och matsalen är himmelriket i jämnförelse.
Citera
2006-08-20, 15:00
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
Kall?

Haha men alltså innan den kallnar? :P
Det är väl ganska likvärdigt över hela sverige?
På mönstringen så var det helt okej, bättre än skolmaten men det var ju fortfarande storkök.
Citera
2006-08-20, 15:00
Medlem
Strifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Maten ute i fält är sämst. Det frystorkade är okej, iallfall när man här hungrig. Men tre mål frystorkat på en dag blir bara ungefär 1500kcal och de 2500kcal till som man ska få i sig enligt soldF är socker i olika utblandade former. Vem skulle äta en chokladkaka om dagen i det civila livet? Varje gång jag äter får jag ångest över att kommer få hål i tänderna om jag glömmer att borsta en endaste gång.
Fel. Åt alltid hamburgare, lasange, gratäng, varmkorv eller något annat smaskigt till lunch. Detta brukade sköljas ner med en cola eller fanta. Brukade alltid finnas någon god efterrätt med. Annars så fanns det maraboukakor att frossa i.

Aaah just det, jag var i koket. :smart:
Citera
2006-08-20, 15:11
Bannlyst
Citat:
Frystorkade maten ute i fält är sämst. Det frystorkade är okej, iallfall när man här hungrig. Men tre mål frystorkat på en dag blir bara ungefär 1500kcal och de 2500kcal till som man ska få i sig enligt soldF är socker i olika utblandade former. Vem skulle äta en chokladkaka om dagen i det civila livet? Varje gång jag äter får jag ångest över att kommer få hål i tänderna om jag glömmer att borsta en endaste gång.

Jägarstaten innehåller väl runt 4300-4500 kcal om man nu äter allting i den vill säga, alla kex, russin, chokladen. Och behöver man energin så äter man den ju, även om det tar emot... I början tyckte jag staten var god, schysst med choklad och kex, kaffe, buljong och så när man hade tid att dricka det. Rätterna smakade också bra, lappsgojsen riktigt god, torsken och sejen var väl inga höjdare. Mot slutet dock hade man ju tröttnat så enormt och jag kunde inte få i mig en halv lappsgojs ens.
Citera
2006-08-21, 18:37
Moderator
Tystnads avatar
Frukosten??

En fråga från en som aldrig fick göra lumpen

Vad serveras det till frukost?
Citera
2006-08-21, 18:43
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
En fråga från en som aldrig fick göra lumpen

Vad serveras det till frukost?

I fält: Gröt, skogaholmslimpa och pulverkaffe.
I matsal: Gröt eller filmjölk med flingor, skogaholmslimpa och riktigt kaffe.

Sen varierar det förstås mellan olika regementen hur snälla de är med saker som pålägg och dricka. Någon lyxig hotellfrukost är det inte tal om.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Matsalen på I5 renoverades 98 och det var precis i den svängen som det skulle komma ett nytt försvarsbeslut. Som tur var så stog det mellan I13 och I5, så när vi smiskade dalmasarna på övningarna så blev det I13 som lades ner.

Där ser man, jag visste att det var något lurt med I5s matsal.
Citera
2006-08-21, 20:10
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egalmannen
Det är nu 2 år sedan nu jag gjorde lumpen. Fortfarande vattnas det i munnen på mig när jag tänker krigsminnen. Aldrig har jag ätit så bra som då o inte det verkar som átt jag kommer att göra det igen

Mitt hopp står till er kära flashbackare!
Är det ngn som vet vad det var för vit sås vi fick till den panerade torsken och potatisen?
Är det ngn som vet vad den där orange såsen med avlånga bitar skinka i heter?, den vi fick till ris.
Och köttfärssåsen, snälla Gud låt mig smaka sån köttfärssås igen en dag.
Jag skulle bli jätteglad för recept lr tips om vilka som tillverkade läckerheter.

Vet inte vad för sorts finmat ni har i Sverige men i Dragsvik lyckades dom sabba ärtsoppa.
Citera
2006-08-23, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Vet inte vad för sorts finmat ni har i Sverige men i Dragsvik lyckades dom sabba ärtsoppa.

I Dragsvik skulle de kunna sabba kranvatten om det var vad som serverades.
Citera
2006-08-23, 09:51
Medlem
MajorToms avatar
Jag tyckte inte maten var så otroligt bra eg. Rekordet var en vecka då man på måndag serverade en gryta, "jägargryta", på tisdag hette samma (i stort sett) mat "färgglad gryta" och på onsdag "grågrön gryta". Just det var väl ett extremfall men i vart fall ett roligt minne.

/MT
Citera
2006-08-23, 11:20
Medlem
Citat:

därför laddade man upp med torrkött å knäckebröd för att inte avlida i sockeröverdos.plus att det är lite fibrer som dämpar den värsta rännskitan av de där jävla påsmaten.
Citera
2006-08-23, 11:42
Medlem
Braggs avatar
Minns med skrack kvaliteten paa maten nar man gjorde hogvakten vid slottet naagon gaang i borjan paa 90-talet...vill minnas att maten paa hemregementet Ing 1 var ok men inte mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in