2006-08-11, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RDX*
Ingen har nämnt veckans höjdpunkt torsdagen! Ärtsoppa och pannkakor, det är grejor det.
Med tanke på hur lyriskt miljontals svenska män uttalat sig om ärtsoppan vi fick i lumpen, så är det förvånande att det rätta receptet inte står att finna någon annanstans än i kokets reglemente.

Köper man ett paket gula ärter och följer receptet på kartongen (eller något recept i valfri kokbok), så är det alltid samma sak:

- Blötlägg ärterna i rikligt med vatten under natten.
- Häll av blötläggningsvattnet och fyll på med nytt vatten av rätt mängd.
- Koka upp och skumma av alla uppflytande skal.
- Lägg i köttet och skumma av ytterligare.
- Lägg i den hackade löken.
- Låt koka ett par timmar.
- Ta upp köttet (skållhett och nerkletat av ärtsoppa) och skär det i fina små bitar.
- Lägg tillbaka köttet i soppan.
- Servera med massor av timjan (eftersom soppan annars inte smakar någonting).

Nu frågar jag, hur många tror att de lata malajerna i koktrossen...

... står och byter ut blötläggningsvattnet i ett 100-literskärl och sedan häller på nytt vatten? Hint: de får hämta allt vatten själva, ofta i mjölkspänner.

... står en halvtimme eller mer och skummar bort uppflytande skal (för det tar det om man vill göra det ordentligt)?

... plockar upp en massa kladdigt, skållhett kött ur soppan, skär upp det och sedan lägger tillbaka det?

Nä, just det. Hemligheten bakom en riktig ärtsoppa á là lumpen är helt enkelt KISS (Keep It Simple, Stupid!). Släng ner alla ingredienserna, inklusive det färdigskurna köttet, i en stor kastrull redan kvällen innan. Under blötläggningen drar nu ärterna i sig inte bara vatten utan alla smakämnena från kött och lök.

Koka sedan alltihop i två timmar. Fyll på mera vatten efter behov. Klart!

Fördelar: Smakar gudomligt!
Nackdelar: Man pruttar som en bryggarhäst ungefär 12 timmar efteråt.

PS. Samma teknik gäller bruna bönor. Tisdag, remember?
Citera
2006-08-11, 02:13
Medlem
Strifes avatar
Jag var i koket och jag kommer inte ihåg nåt av det du beskriver. Tänkte bara säga det.

Editade lite
Citera
2006-08-11, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Skugge
hej jag är full, så du måste förlåta mig..
Ajdå. Gissa om du kommer att ångra dig i morgon.

Ett par kompisar och jag har spånat lite om en uppfinning: ett tangentbord med alkolås. Vad tror du om det?
Citera
2006-08-11, 02:38
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribytaren
Ett par kompisar och jag har spånat lite om en uppfinning: ett tangentbord med alkolås. Vad tror du om det?

Iaf jag tycker det låter som en alldeles förträfflig idé!!

/Mod
Citera
2006-08-11, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Iaf jag tycker det låter som en alldeles förträfflig idé!!
Jamendåså, då tar vi patent på den idén då. Hmm... Nävisst nej, jag är ju piratpartist, så det kan jag inte.

Vad gäller den där vita såsen (för att nu bli On Topic igen), så misstänker jag att det helt enkelt är en vanlig vit sås (bechamel). I så fall gör man så här:

- Släng i en rejäl klick smör i en kastrull, och låt det puttra tills det tystnar.
- Lägg i ungefär lika mycket vetemjöl och låt det "klistra". Det vill säga steka -- inte så länge att det bränns, men tillräckligt för att bli gyllenbrunt.
- Häll i tre-fyra deciliter mjölk under kraftig omrörning.
- Krydda. Fullständigt valfritt här. Curry är trevligt. Enbart salt och peppar förmodligen vanligast. En buljongtärning fungerar bra. Likaså riven ost. Ketchup ger pikant smak. Endast fantasin sätter gränserna.

Glöm aldrig, det är såsen som är viktigast, det är där man tillsätter alla smaker.
Citera
2006-08-12, 15:11
Medlem
Jag har legat inne i 2 veckor nu. Och maten är super! Men den bästa kryddan är ju ioförsej hunger.
Citera
2006-08-12, 15:21
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JkpgLarsBanan
Jag har legat inne i 2 veckor nu. Och maten är super! Men den bästa kryddan är ju ioförsej hunger.
PÅ vilket förband ligger du?
Citera
2006-08-15, 01:16
Medlem
Bästa käket hade dom ute på Kungsholmen (utanför Karlskronas marinbas). Käket på AMF1 var också helt okej. Mår riktigt dåligt när jag tänker på Jägarpåsarna man fick i fält
Citera
2006-08-20, 13:38
Medlem
mm maten på Muskö var en riktig höjdare.
Citera
2006-08-20, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egalmannen
Det är nu 2 år sedan nu jag gjorde lumpen. Fortfarande vattnas det i munnen på mig när jag tänker krigsminnen. Aldrig har jag ätit så bra som då o inte det verkar som átt jag kommer att göra det igen

Mitt hopp står till er kära flashbackare!
Är det ngn som vet vad det var för vit sås vi fick till den panerade torsken och potatisen?
Är det ngn som vet vad den där orange såsen med avlånga bitar skinka i heter?, den vi fick till ris.
Och köttfärssåsen, snälla Gud låt mig smaka sån köttfärssås igen en dag.
Jag skulle bli jätteglad för recept lr tips om vilka som tillverkade läckerheter.

Vad är det för jävla bajsmat du äter i det civila egentligen? Makaroner och köttbullar med ketchup utan köttbullarna? Kanske var det så att maten på Amf1 var den sämsta i försvaret, för inte fan tycker jag den är något att sakna. Lagar extremt mycket godare mat själv. För att inte tala om den förbannade jägarstaten, sista gången jag satte tänderna i den spydde jag.
Citera
2006-08-20, 14:15
Medlem
KalleXs avatar
Men nog tyckte jag att det blev mest potatis och kladd när man var i fält, så att man bara måste diska snuskburken i varmvattnet, även fast man använde dom där tunna vita plastpåsarna.

Matsalen på I5 renoverades 98 och det var precis i den svängen som det skulle komma ett nytt försvarsbeslut. Som tur var så stog det mellan I13 och I5, så när vi smiskade dalmasarna på övningarna så blev det I13 som lades ner.
Citera
2006-08-20, 14:48
Medlem
stRs avatar
Hur är maten i boden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in