2006-08-23, 14:16
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bragg
Minns med skrack kvaliteten paa maten nar man gjorde hogvakten vid slottet naagon gaang i borjan paa 90-talet...vill minnas att maten paa hemregementet Ing 1 var ok men inte mer

Utländsk kock som inte klarade av annat än uppkokt inlagd potatis, köttbullar och brunsås (eller annat i den stilen). Bra mat var det inte, men bättre än i fält i alla fall. Att sen dagpatrullen åt upp allt kvällsfika innan vi som gick natten klev upp gjorde ju inte saken bättre
Citera
2006-08-23, 18:01
Medlem
FreshCheeses avatar
Minns "the good old days" på S1 i Enköping när man som vaktsoldat låg inne över helgen. Då fanns det resurser med taco-buffé och efterrätter bland annat. Minns även lördags-brunchen med stekt ägg och bacon med glädje. Tyvärr blev det sämre och sämre ju längre tiden gick...
Citera
2006-10-29, 15:59
Medlem
Fedoras avatar
Det står mycket om att det är "bra mat". Men vad är det för mat egentligen?
Citera
2006-10-29, 16:02
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fedora
Det står mycket om att det är "bra mat". Men vad är det för mat egentligen?
Tänk dig skolmaten fast lite högra standard. Det kan vara allt ifrån köttfärsbiffar till risgrynsgröt, ärtsoppa, kött och potatis, carbonara, spaghetti och köttfärssås, kyckling, ris och currysås osv. I allmänhet god och fullt ätbar mat med bra näringsinnehåll.
Citera
2006-10-29, 16:24
Medlem
När jag låg inne var maten riktigt bra första månaderna, visst inte restaurangklass men bättre än det jag slängde ihop själv hemma på den tiden. Sedan hände dock något, efter cirka sex månader om jag inte minns fel fick dock mattanterna slut på pengar. Vet inte riktigt vad som hände, men förmodligen fick de väl ett sparkrav och fick plötsligt klara sig med en obefintlig mängd pengar resten av året.

Detta resulterade i att det serverades värmd guldburksmat i matsalen, från guldburkar av ekonomistorlek (femkilos tror jag). Aldrig ätit sämre mat. Både värnpliktiga och officerare (som betalade för sin mat) klagade så till den grad att mattanterna skickades på matlagningskurs av någon märklig anledning (det var ju råvarorna som var enda felet!). När de var på kurs fick alla var sin guldburk utdelad som skulle värmas med det egna spritköket som kompensation för middagen. Gissa om stadens restauranger och pizzerior var fulla av grönklädda beväringar då
Citera
2006-10-29, 17:07
Medlem
Venators avatar
K3 i mitten på 80-talet hade mycket bra mat. Minns hur husmor bad om ursäkt för att vi inte fick stekta ägg till pyttipannan utan bara hårdkokta en gång, för det var för många från köket sjuka den dagen. Minns också med särskild glädje den gången vi precis fick tid att äta lunch precis före avmarch på en längre övning, och i matsalen serverades rågade portioner av rökt makrill!
Man fick alltid äta så mycket man ville dessutom, inget snack om man ville ha mer. Jägare behöver mat när dom är på kasern.

Annars hade väl I16 rykte om sig att ha mycket bra mat på grund av en donation som någon f.d. värnpliktig gjort när han med åren blev mångmiljonär. Men jag vet inte om det är en skröna.
Citera
2006-10-29, 17:11
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
I fält: Gröt, skogaholmslimpa och pulverkaffe.
I matsal: Gröt eller filmjölk med flingor, skogaholmslimpa och riktigt kaffe.

Sen varierar det förstås mellan olika regementen hur snälla de är med saker som pålägg och dricka. Någon lyxig hotellfrukost är det inte tal om.

På min lumpartid (80-tal) fick vi äta i offficersmatsalen på helgerna
där var det "hotellfrukost" bacon/ägg, färska frallor.

Enda fördelen med beredskapen
Citera
2006-10-29, 17:12
Medlem
Verkar variera från regemente till regemente dessutom. Bäst mat har jag ätit på "K1" (vet inte vad stället egentligen heter) på Lidingövägen i Stockholm. Skulle tro att den goda standarden på maten där har att göra med att det ligger granne med Högkvarteret, och det är väl inte helt otänkbart att de samordnar inköp av råvaror etc.
Citera
2006-10-30, 02:31
Medlem
tyrolerhattens avatar
Tåme skjutfält som sagt, jävlar vad gott!

Hela Tåme var ju hur bra som helst. Roliga veckor med pang-pang hela dagarna, varma stugor, varma sängar.. och den otroligt fina maten.

I källaren nedanför matsalen fanns det dessutom en kaffeautomat (med helt okej kaffe) där man kunde fylla termosen innan man drog iväg på morgonen.

Nu börjar jag drömma om en repövning i Tåme..
Citera
2006-10-30, 18:35
Medlem
Blå Rutas avatar
Som det sagts tidigare så var maten på Muskö riktigt bra. Eftersom det är många civilanställda i varvet där så håller det riktigt bra nivå, ungefär som vilket lunchställe som helst på stan. Minns att befälen var griniga över att vi fick käka där varje dag eftersom portionskostnaden var mycket högre där än vad som vanligvis läggs på mat till lumpare. Varje måltid fanns det läsk, juice, mjölk och vatten att välja mellan som dryck. På helgerna var det alltid bättre käk, dessutom var det efterrätt till middagarna då.

Berga måste vara ett av dom sämsta ställena. Små troll till mattanter som alla är runt 1.20 långa med stora vårtiga hakor och näsor samt nån skrämd praktikant från gymnasiet som fick stå och portionera ut maten till oss.
Var fan kalops varje dag. Hette olika, kunde vara "indisk köttgryta" nån dag, nästa dag hade dom kommit på nytt namn eller något annat, men det var fan kalops varje gång ändå.
Citera
2006-10-31, 02:39
Medlem
AAAriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
K3 i mitten på 80-talet hade mycket bra mat. Minns hur husmor bad om ursäkt för att vi inte fick stekta ägg till pyttipannan utan bara hårdkokta en gång, för det var för många från köket sjuka den dagen. Minns också med särskild glädje den gången vi precis fick tid att äta lunch precis före avmarch på en längre övning, och i matsalen serverades rågade portioner av rökt makrill!
Man fick alltid äta så mycket man ville dessutom, inget snack om man ville ha mer. Jägare behöver mat när dom är på kasern.

Annars hade väl I16 rykte om sig att ha mycket bra mat på grund av en donation som någon f.d. värnpliktig gjort när han med åren blev mångmiljonär. Men jag vet inte om det är en skröna.

det är inte vad ja hört idag! de ska tydligen vara skitdålig mat idag! jägarna får knappt någon mat alls tydligen! ute i fält lever dom på näringspåsar eller vad det nu heter!
Citera
2006-10-31, 09:28
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAArik
det är inte vad ja hört idag! de ska tydligen vara skitdålig mat idag! jägarna får knappt någon mat alls tydligen! ute i fält lever dom på näringspåsar eller vad det nu heter!

Nä, i fält var det ju VA-mat för det mesta, frystorkat alltså, och sällan tid att koka den länge nog. När man kom tillbaka på luckan var alla så hårda i magen att det var som att sk-a puttekulor.

Fast jag minns också den gången i fält som trossen lagat chokladpudding till hela skvadronen, men 3:e pluton hade tvingats omgruppera i hast och ingen kunde få iväg puddingen till dom, så stabspluton fick order om att äta upp den, annars skulle f-n ta oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in