2006-08-08, 21:59
Medlem
Egalmannens avatar
Det är nu 2 år sedan nu jag gjorde lumpen. Fortfarande vattnas det i munnen på mig när jag tänker krigsminnen. Aldrig har jag ätit så bra som då o inte det verkar som átt jag kommer att göra det igen

Mitt hopp står till er kära flashbackare!
Är det ngn som vet vad det var för vit sås vi fick till den panerade torsken och potatisen?
Är det ngn som vet vad den där orange såsen med avlånga bitar skinka i heter?, den vi fick till ris.
Och köttfärssåsen, snälla Gud låt mig smaka sån köttfärssås igen en dag.
Jag skulle bli jätteglad för recept lr tips om vilka som tillverkade läckerheter.
Citera
2006-08-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egalmannen
Är det ngn som vet vad den där orange såsen med avlånga bitar skinka i heter?, den vi fick till ris.
[/b]

Kan det vara korvstroganoff?
Citera
2006-08-08, 22:35
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Det är nu 2 år sedan nu jag gjorde lumpen. Fortfarande vattnas det i munnen på mig när jag tänker krigsminnen. Aldrig har jag ätit så bra som då o inte det verkar som átt jag kommer att göra det igen

Mitt hopp står till er kära flashbackare!
Är det ngn som vet vad det var för vit sås vi fick till den panerade torsken och potatisen?
Och köttfärssåsen, snälla Gud låt mig smaka sån köttfärssås igen en dag.
Jag skulle bli jätteglad för recept lr tips om vilka som tillverkade läckerheter.

Visst fan vore väl det lämpligare att ställa frågan i matforumet?
Mitt matintresse har till stor del utvecklats för att kunna konkurrera hemma med de godsaker som proffskockar kan anrätta i sina bättre stunder.
Lumparrecepten måste väl finnas i någon fil här ute på nätet om det nu inte var så att ni hade en suverän kökschef där du gjorde lumpen?
Citera
2006-08-09, 03:24
Medlem
Farmlips avatar
Citat:

Jag vet att vi här uppe (typ norrland) kallar det skarpsås, god som faan.
Citera
2006-08-09, 12:36
Medlem
skinner5000s avatar
Maten i lumpen höll en hög klass tyckte jag. PÅ I19 fick vi alltid bra mat när vi låg i kasern och guldburkarna/torrfodret som vi fick ute i fält var inte så jävla dåligt det heller.
Å förfan vad det vattnas i munnen när jag tänker på en lång hård dag i skogen med mycket pangpang och att då göra ett hål i guldburken och ställa den på motorn på Strf90 sedan vänta några minuter och sist ta guldburken och kröpa ner i sovsäcken någonstans (i tält, vindskydd osv) sedan åt man upp innehållet i guldburken. Tror fan aldrig mat har varigt så god som dom stunderna.
Citera
2006-08-09, 20:32
Medlem
Hans Castorps avatar
Jag vill också minnas käket på regementet var alldeles utmärkt. Men det inverkar väl att man dels var hungrig som fan efter dagarnas slit samt att det var dagens höjdpunkt att få käka, inte minst i fält. Till och med JP (pulver i påse (nej, inte knark)) var gott, tyckte man då i alla fall.

På kvällarna fick vi choklad och bullar, när vi låg på luckan och hade kvällstjänst. Skulle nog bli rejält nostalgisk om jag fick dricka den där vattniga chokladen igen. Fick ni också kvällsfika under lumpen?
Citera
2006-08-09, 20:43
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag låg inne på ett transportförband, så jag har kuskat runt mellan de flesta regementen från Boden i norr till Kvarn i söder, inklusive ett gäng skjutfält, och testat deras mat.

Bästa maten har Tåme skjutfälts (mellan Skellefteå och Piteå) matsal. Antagligen kan de lägga ned en rejäl budget på maten eftersom det inte serveras så många potioner där. Älvdalen hade också bra mat av samma anledning. Bästa regementsmatsalen jag testade var nog Strängnäs, god mat, fräsch och ovanligt hög andel kvinnfolk att spana på

Min egen hemmamatsal på I5 i Östersund hade kanonbra mat när det bara var KB och GB inryckta, sen när slasksoldaterna kom så sjönk väl budgeten per potion och det blev kokt korv med mos flera gånger i veckan Kvällsfikat var astrist. Limpmackor med mjukost eller kaviar och oboy eller pulverkaffe till.

Sen finns det en skröna om att när ett regemente får en ny matsal dröjer det inte länge innan det blir nedlagt. På rak arm kan jag bara komma på I21/T3 (Sollefteå) och A4 (Östersund) som styrker tesen, men ett av mina befäl rabblade upp ett helt gäng regementen som drabbats av denna förbannelse.
Citera
2006-08-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Jag låg inne på ett transportförband, så jag har kuskat runt mellan de flesta regementen från Boden i norr till Kvarn i söder, inklusive ett gäng skjutfält, och testat deras mat.

Bästa maten har Tåme skjutfälts (mellan Skellefteå och Piteå) matsal. Antagligen kan de lägga ned en rejäl budget på maten eftersom det inte serveras så många potioner där. Älvdalen hade också bra mat av samma anledning. Bästa regementsmatsalen jag testade var nog Strängnäs, god mat, fräsch och ovanligt hög andel kvinnfolk att spana på

Min egen hemmamatsal på I5 i Östersund hade kanonbra mat när det bara var KB och GB inryckta, sen när slasksoldaterna kom så sjönk väl budgeten per potion och det blev kokt korv med mos flera gånger i veckan Kvällsfikat var astrist. Limpmackor med mjukost eller kaviar och oboy eller pulverkaffe till.

Sen finns det en skröna om att när ett regemente får en ny matsal dröjer det inte länge innan det blir nedlagt. På rak arm kan jag bara komma på I21/T3 (Sollefteå) och A4 (Östersund) som styrker tesen, men ett av mina befäl rabblade upp ett helt gäng regementen som drabbats av denna förbannelse.
Kan inte annat än hålla med, Tåme! Var där på KSP-utbildning för ett par månader sedan, så serverades det fläskfile´ med potatis och svampstuvning
Citera
2006-08-09, 21:33
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz

1999 renoverades och byggdes matsalen på I20 ut kraftigt. Den gick igenom en jätteförändring. Året senare lades hela regementet ner förutom SkyddsC ochh hemvärnsgruppen.

På I22 renoverades också matsalen och byggdes om kraftigt något år innan nerläggningen.
Citera
2006-08-10, 09:29
Medlem
plis avatar
Var runt på många regementen under min värnplikt. Klart godast mat fick vi när vi kom hem till FRA på Lovön. Om man då bortser från restaurangmaten då vi inte var i närheten av något regemente...
Citera
2006-08-10, 09:38
Medlem
Lassemans avatar
Tror det bästa regementet jag har ätit på var på Muskö. Dock var det bättre när man låg till sjöss, pga våran relativt schyssta budget hade man ganska stor frihet på vad man gjorde för inköp.
Citera
2006-08-11, 00:26
Medlem
RDX*s avatar
Ingen har nämnt veckans höjdpunkt torsdagen! Ärtsoppa och pannkakor, det är grejor det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in