Jag låg inne på ett transportförband, så jag har kuskat runt mellan de flesta regementen från Boden i norr till Kvarn i söder, inklusive ett gäng skjutfält, och testat deras mat.
Bästa maten har Tåme skjutfälts (mellan Skellefteå och Piteå) matsal. Antagligen kan de lägga ned en rejäl budget på maten eftersom det inte serveras så många potioner där. Älvdalen hade också bra mat av samma anledning. Bästa regementsmatsalen jag testade var nog Strängnäs, god mat, fräsch och ovanligt hög andel kvinnfolk att spana på
Min egen hemmamatsal på I5 i Östersund hade kanonbra mat när det bara var KB och GB inryckta, sen när slasksoldaterna kom så sjönk väl budgeten per potion och det blev kokt korv med mos flera gånger i veckan

Kvällsfikat var astrist. Limpmackor med mjukost eller kaviar och oboy eller pulverkaffe till.
Sen finns det en skröna om att när ett regemente får en ny matsal dröjer det inte länge innan det blir nedlagt. På rak arm kan jag bara komma på I21/T3 (Sollefteå) och A4 (Östersund) som styrker tesen, men ett av mina befäl rabblade upp ett helt gäng regementen som drabbats av denna förbannelse.