2024-01-26, 20:55
Medlem
Folketstempels avatar
Jag läste ett inlägg av mig själv som jag skrev för ett tag sedan.
Det är min egen återvändsgränd och jag är så klart kritisk mot allt, även mig själv.

Hjälp mig, vad är filosofi efter den perioden jag beskriver i citerade texten.
Om vi bara finner "Semantik" kvar, så blir det tunt för att falla under vetenskapen "Filosofi" kanske, och då finns det andra termer man kan använda istället.

Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Bertrand Russell - Filosofins problem 1912. Den första populärfilosofiska boken som gick genom all filosofi så att alla skulle kunna begripa det.
Jag läste den i somras och jag blev överraskad av hur korkade alla filosoferna var, då han krossade samtliga filosofer men lämnade just denna fråga öppen.

Filosofin är död och ingen har skrivit bättre än den boken. Vi har andra vetenskapsområden som tagit över problemet som detta, men det var intressant att se när brytpunkten skedde och var tillsammans med den Speciella relativitetsteorin av Einstein som städade bort etern 1905, slutet på metafysikens tidsålder. Och därmed även slutet på filosofin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eter_(fysik))

(FB) Rättfärdiga induktion?
Citera
2024-01-26, 21:47
Medlem
Nickeess avatar
Ett glatt svar skulle vara att "filosofin är död" är ett filosofiskt påstående, inte ett empiriskt.

Den filosofiska verksamheten idag är dock precis vad som håller alla andra områden vid liv. Filosofin arbetar idag med att säkerställa att ramverket för verklighetens "likviditet" fortsätter så att områden som vetenskap och teknik kan gå vidare. Filosofin är inte död, den sker bara under marken som vi bygger allt annat över.

Vetenskap och filosofi, tillsammans som en tvillingdrake, föddes samtidigt, under Pythagoras flagga. Idag står filosofin inför en invecklad riktning som har svällt upp i postmodernismen medan vetenskapen står inför en skum riktningsförskjutning.

Fysik kan inte ens berätta för oss vad gravitationen är, knallar på om mörk materia som det inte finns några empiriska bevis för, kan inte förena generell relativitetsteori med kvantmekanik... det är användbart men i slutändan bristfälligt och förmodligen ganska inexakt redogörelse för verkligheten.

Så länge de etablerade fysiska förklaringsmodellerna är fulla av luckor, är metafysiken mycket levande och nödvändig.

Bra försök, Hegel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in