Jag ska försöka förklara vad jag menar:
p - solen går upp i morgon
(1) Man kan börja med att konstatera att det inte innebär någon logisk motsägelse i att hävda att icke
p är fallet.
(2) Det går alltså inte att deduktivt rättfärdiga
p.
(3) Det enda sättet att rättfärdiga
p är genom induktion. (Man kan mena att solen följer de fysiska lagarna och att dessa inte kan ändras, poängen är dock att det inte finns några som helst skäl till att de fysiska lagarna kommer gälla imorgon).
(4) Antag att man påstår att de fysiska lagarna gäller även i morgon. Eftersom man inte kan observera morgondagen, utan bara nutiden, måste man göra ett antagande som säger: bara för att de fysiska lagarna gäller idag (och gällde igår, förrgår etc.) kommer de även att gälla imorgon. Detta är ju ett induktivt antagande (från det enskilda till det allmänna).
(5) Om man visar att induktion inte har någon grund, finns det heller inga skäl att anta att de fysiska lagarna gäller i framtiden eller att
p är fallet.
(6) Det är meningslöst att rättfärdiga induktion med induktion (cirkelargument).
(7) Finns det något annat sätt att rättfärdiga induktionen, jag kan inte komma på något. Jag har inga argument för att induktion kan användas och borde därför stoppa den (tillsammans med alla fysikaliska lagar) i samma papperskorg som tex. tro på astrologi.
Citat:
Ursprungligen postat av Spegelboll
Men måste induktionen vara perfekt för att den ska ses som användbar?
Om induktionen är helt irrationell blir ju även allt den leder fram till helt irrationellt, och det är inte den bilden jag haft av vetenskaper som fysik och kemi, då kan vi lika gärna skicka raketer till månen med hjälp av spågummor.