Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-16, 21:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix
Man anser att framtiden inte kommer bli bättre och smärtan man bär på överstiger den potentiella möjligheten för smärtlindring och en bättre framtid.

Well, ungefär så. Addera olycklig kärlek, missbruk, arbetslöshet, sjukdomar samt en satans ångest.

Tror även många hoppas på reinkarnation.

Man återuppstår som en ny bättre människa efter liemannen gjort sitt.
Citera
2024-07-16, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är ju som ett hyperrealistiskt filter över verkligheten. Väldigt otäckt i efterhand. Som att man ser världen genom detta filter och inte förstår att det inte är på riktigt utan en depression.

Jag kände att alla skulle må bättre om jag dog, hade svårt att se logiskt att det inte var så. Det var för psykiskt smärtsamt bara att behöva vara vaken, och jag kunde aldrig sova på den tiden. Allt var tråkigt, allt var meningslöst, det fanns inget hopp om något. I min hjärna alltså.

Bortsett från att du skriver "alla skulle må bättre om jag dog" så är det ju inget "filter" utan när du är deprimerad känner du precis hur jävlig tillvaron egentligen är. Det är "psykiskt friska" människor som lever med livslögner.
Citera
2024-07-17, 06:13
Avstängd
Pungsvings avatar
Det är lätt tänkt.
Citera
2024-07-17, 08:42
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Bortsett från att du skriver "alla skulle må bättre om jag dog" så är det ju inget "filter" utan när du är deprimerad känner du precis hur jävlig tillvaron egentligen är. Det är "psykiskt friska" människor som lever med livslögner.

Nja, jag tycker nog att min nuvarande verklighet känns bättre. Visst finns det många stunder då livet känns jobbigt, men jag har hopp och energi trots detta och kan känna glädje, det är jag tacksam och glad över. Det blir lättare att hantera svårigheter så.
Citera
2024-07-19, 08:59
Medlem
Du har skrivit att hjälp finns att få osv.
Det är inte alltid så enkelt.
Jag exempelvis lever varje dag med en personlighetsstörning som aldrig kommer försvinna då det är en förändring i hjärnan.
Varje dag kritiserar min hjärna mig. Jag hör varje dag hur dålig jag är, hur jag inte är värd nått, att det är rätt åt mig att jag mår som jag gör osv.
Leva på existensminimum, inte ha någon vän, ingen familj.

Sökte hjälp igår, det tog inte mig seriöst för att jag inte på riktigt försökt ta mitt liv på 10 år. Trots att jag idag mår sämre nu än jag gjorde den dagen. Han tyckte jag skulle prata med någon igen om 3 veckor.
Det är nog inte bara jag som blir mött så här av vården när vi skriker efter hjälp
Citera
2024-07-20, 11:40
Medlem
BananaSkidrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja det finns ju hjälp att få.

Helt beroende på var du bor, att du träffar en bra läkare och hittar bra behandling.
Brist på psykologer och psykoterapeuter, så många som inte erbjuds hjälp..

Citat:
Är man deprimerad finns det medicin som hjälper.

Det finns komplexa syndrom och multisjukdom som gör att behandling är svår. Om din depression beror på ptsd så hjälper inte nödvändigtvis antidepressiva.
Om du har bipolär så får du fortfarande depressioner men kan inte ta SSRI.

Citat:
Men är inte en dålig upplevelse bättre än ingen alls?

Nej. Hellre död än våldtagen eller utsatt för relationsvåld..

Citat:
Ursprungligen postat av Knasibas
Det är inte självklart att mediciner hjälper.

Precis..

Citat:
Ursprungligen postat av Saunamies9999
Det kan säkert vara olika. För mig är det rädslan för att leva. Döden är skrämmande på ett sätt och den kommer ändå att inträffa i framtiden och på vilket sätt är oroande.

Döden skrämmer absolut (främst reinkarnation och att behöva leva ett vidrigt liv igen)..
Döden är en trygghet för mig
Citera
2024-08-19, 00:10
Medlem
Rolig tråd.

Självmord handlar inte enbart om att man är deprimerad. Jag vill ta mitt liv för att det känns som att jag har gjort allting jag redan vill göra i livet. Det enda jag saknar är en familj och jag hoppas det kan ge mig ett djupare syfte.

Om inte, så känns det som att det är väldigt långt kvar tills man dör av naturliga orsaker. Och vad ska man göra under tiden? Man kan göra roliga saker och hitta på nya äventyr. Jobba på annan ort, hitta en flickvän, ta upp en ny hobby. Men det är allting väldigt ytligt enligt mig.

Jag önskar att jag kunde få ett par smällar i huvudet så att jag kunde finna ro genom att utföra vardagliga saker. Ignorance is bliss.

Jag ser hur mitt liv kommer vara, och det intresserar mig inte. Även om jag väljer att göra det spännande så återfinner jag mig i samma bana efter en stund. Ytligt.

Om du finner att konceptet av att leva är spännande och nog för att hålla dig motiverad så är jag glad för dig. Personligen räcker inte det. Därför jag starkt överväger att ta mitt eget liv. Inte för att jag är deprimerad eller ett misslyckande. Bara att jag inte ser någon alltför stor poäng med existensen. Att prata med en psykolog och genomgå kbt kommer inte förändra det.
Citera
2024-08-19, 08:17
Medlem
Läste någonstans att självmord är en permanent lösning på ett temporärt problem. Med tanke på att jag själv haft väldigt djupa tankar om självmord och även djupa tankar kring döden så förstår man tanken bakom detta.

Är väl ofta något som sker i stunden av all hetta, tyvärr. Man vill leva men man vill bli av med smärtan som psykisk ohälsa ger utlopp av. Tror inte man tänker så mycket på omgivningen då när man står där på hustaket.
Citera
2024-08-30, 17:31
Citat:
Jag har aldrig fattat hur man ens kan vara självmordsbenägen hur tänker man ens om man vill ta livet av sig?
Det förstod inte jag heller förut, tyckte dom var egoister. Men nu vet jag bättre.
Citera
2024-09-01, 23:15
Medlem
För att ensamhet driver oss till vansinne. Har en sådan jävla lust att hänga mig i taket just nu. Mänskligheten är värdelös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in