Citat:
Ursprungligen postat av
WelcomToSveden
Hej flashback! Som rubriken lyder, kan det anses utgöra ett bedrägeri om man spelar på någon annans spelkonto med bonus på sig? Jag har sökt en hel del på just detta, men jag lyckas inte få ett entydigt svar. Självklart kommer svaret att innehålla en viss del av osäkerhet, och av det skälet har jag kontaktat en advokat. Men i väntan på svar från advokaten tänkte jag att detta är något som flashback kanske skulle kunna diskutera.
För att ett bedrägeribrott ska anses ha skett måste dessa 4 rekvisit vara uppfyllda. ”Den som medelst vilseledande (1) förmår någon till handling eller underlåtenhet (2), som innebär vinning för gärningsmannen (3) och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är (4), dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.”.
Har man uppfyllt alla dessa rekvisit om personen vars bonusar man spelar på har ”claimat” dessa på egen hand och det enda man själv gör är att spela för insättning + bonus och sedan tar ut eventuella vinster? Det finns alltså en risk att insättning + bonus förloras.
Självklart är personen man gör detta på med på det hela och får betalt för sin insats.
Hoppas detta inte var alltför luddigt skrivet och att ni kan ge mig lite insikt!
1)
Vilseledande - Ja du spelar ju i någon annans namn och därmed vilseleds spelbolaget.
2)
förmår någon till handling eller underlåtenhet - Ja, du får en bonus du inte har rätt till. Hade du spelat på ett eget konto hade du inte fått den bonusen. Spelbolaget har alltså pga ditt vilseladande förmåtts ge dig en bonus.
3)
Vinning - Ja du får en bonus du inte har rätt till och den har ett pengavärde, alltså ger det dig en vinning.
4)
Skada - Ja du får en bonus du inte har rätt till, antingen i form av pengar eller i form av fria spel som har ett monetärt värde. Spelbolaget ger dig alltså något av värde du inte har rätt till vilket utgör en skada.
I min bedömning är de objektiva rekvisiten för bedrägeri uppfyllda.
Har dock aldrig hört att någon anmälts för detta utan bara att de nekar betala vinster och låser konton om det avslöjas.