• 1
  • 2
2024-01-26, 16:50
Medlem
Hej flashback! Som rubriken lyder, kan det anses utgöra ett bedrägeri mot ett spelbolag om man spelar på någon annans spelkonto med insättningsbonus på sig? Jag har sökt en hel del på just detta, men jag lyckas inte få ett entydigt svar. Självklart kommer svaret att innehålla en viss del av osäkerhet, och av det skälet har jag kontaktat en advokat. Men i väntan på svar från advokaten tänkte jag att detta är något som flashback kanske skulle kunna diskutera.

För att ett bedrägeribrott ska anses ha skett måste dessa 4 rekvisit vara uppfyllda. ”Den som medelst vilseledande (1) förmår någon till handling eller underlåtenhet (2), som innebär vinning för gärningsmannen (3) och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är (4), dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.”.

Har man uppfyllt alla dessa rekvisit om personen vars bonusar man spelar på har ”claimat” dessa på egen hand och det enda man själv gör är att spela för insättning + bonus och sedan tar ut eventuella vinster? Det finns alltså en risk att insättning + bonus förloras.

Självklart är personen man gör detta på med på det hela och får betalt för sin insats.
Hoppas detta inte var alltför luddigt skrivet och att ni kan ge mig lite insikt!
Senast redigerad av WelcomToSveden 2024-01-26 kl. 16:53. Anledning: Förtydligande
Citera
2024-01-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WelcomToSveden
Hej flashback! Som rubriken lyder, kan det anses utgöra ett bedrägeri om man spelar på någon annans spelkonto med bonus på sig? Jag har sökt en hel del på just detta, men jag lyckas inte få ett entydigt svar. Självklart kommer svaret att innehålla en viss del av osäkerhet, och av det skälet har jag kontaktat en advokat. Men i väntan på svar från advokaten tänkte jag att detta är något som flashback kanske skulle kunna diskutera.

För att ett bedrägeribrott ska anses ha skett måste dessa 4 rekvisit vara uppfyllda. ”Den som medelst vilseledande (1) förmår någon till handling eller underlåtenhet (2), som innebär vinning för gärningsmannen (3) och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är (4), dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.”.

Har man uppfyllt alla dessa rekvisit om personen vars bonusar man spelar på har ”claimat” dessa på egen hand och det enda man själv gör är att spela för insättning + bonus och sedan tar ut eventuella vinster? Det finns alltså en risk att insättning + bonus förloras.

Självklart är personen man gör detta på med på det hela och får betalt för sin insats.
Hoppas detta inte var alltför luddigt skrivet och att ni kan ge mig lite insikt!

1)Vilseledande - Ja du spelar ju i någon annans namn och därmed vilseleds spelbolaget.
2)förmår någon till handling eller underlåtenhet - Ja, du får en bonus du inte har rätt till. Hade du spelat på ett eget konto hade du inte fått den bonusen. Spelbolaget har alltså pga ditt vilseladande förmåtts ge dig en bonus.
3) Vinning - Ja du får en bonus du inte har rätt till och den har ett pengavärde, alltså ger det dig en vinning.
4) Skada - Ja du får en bonus du inte har rätt till, antingen i form av pengar eller i form av fria spel som har ett monetärt värde. Spelbolaget ger dig alltså något av värde du inte har rätt till vilket utgör en skada.

I min bedömning är de objektiva rekvisiten för bedrägeri uppfyllda.
Har dock aldrig hört att någon anmälts för detta utan bara att de nekar betala vinster och låser konton om det avslöjas.
Senast redigerad av Aramir2 2024-01-26 kl. 17:07.
Citera
2024-01-26, 17:10
Medlem
I detta fall har väl jag inte fått något? Det är ju personen som genom sitt handlande tidigare fick bonusen? Att det är jag som efter att bonusen har getts spelar påverkar väl inte detta? Eller menar du att man kontinuerligt anses förmå spelbolaget att ge en bonusen när man har den? En annan punkt. Låt säga att de insatta medlen går förlorade, anses ett bedrägeribrott ändå ha begåtts enligt dig?
Citera
2024-01-26, 17:20
Medlem
Citat:
I detta fall har väl jag inte fått något? Det är ju personen som genom sitt handlande tidigare fick bonusen? Att det är jag som efter att bonusen har getts spelar påverkar väl inte detta? Eller menar du att man kontinuerligt anses förmå spelbolaget att ge en bonusen när man har den? En annan punkt. Låt säga att de insatta medlen går förlorade, anses ett bedrägeribrott ändå ha begåtts enligt dig?

Du använder ju bonusen, du kan argumentera för att den inte gavs till dig utan du bara använder den och det stämmer, men då hamnar man i att om spelbolaget visste att det var någon annan som spelade så hade den bonusen stoppats/dragits in vilket då innebär att ditt vilseledande inneburit att spelbolaget underlåtit att hindra dig från att använda bonusen.

Ja det spelar ingen roll om du vinner eller inte. Använder du bonus i form av pengar eller fria spel så har de drabbats av en skada eftersom de spel du spelar med bonus istället för att betala för är en ekonomisk skada för spelbolaget.
T.ex. Kontot har 200kr i fria spel som bonus och du spelar för dessa. Då har du alltså orsakat 200kr i ekonomisk skada eftersom du borde ha betalat för de spelen då du inte har rätt till bonusen.
Citera
2024-01-26, 17:57
Medlem
Ok, men att bara spela på andras konton då? Har man genomfört brottet bedrägeri om man är begränsad att spela på sina egna konton och istället spelar på andras konton? Om spelbolaget visste att det var någon begränsad person som spelade hade de ju begränsat/tagit bort dennes förmåga att lägga spel?

Hur menar du förresten att det innebär en ekonomisk skada för företaget om jag spelar med en bonus? Om jag förlorar både insättningen + bonusen har spelbolaget vunnit min insättning? Menar du att bara chansen att vinna pengar är tillräcklig för att spelbolaget ska ha anses lidit ekonomisk skada? Isåfall måste ju spelandet på andras konton (utan bonus) också räknas till brottet bedrägeri då det är en person som lägger spel som inte är tillåten att göra detta. Förövrigt, hur vilseleds bolaget? Att bara vara den som spelar är väl inte att betrakta som vilseledning?

Vidare, varför tror du inte att det finns någon prejudicerande dom gällande detta?
Citera
2024-01-26, 18:09
Medlem
Var dras gränsen för att det ska anses vara vilseledning? Låt säga att företaget inte har några som helst säkerhetsprocedurer för att förhindra att detta sker, anses jag ändå ha vilselett de om jag loggar in och spelar på ett ”bonuskonto”?
Citera
2024-01-26, 18:14
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Var dras gränsen för att det ska anses vara vilseledning? Låt säga att företaget inte har några som helst säkerhetsprocedurer för att förhindra att detta sker, anses jag ändå ha vilselett de om jag loggar in och spelar på ett ”bonuskonto”?
Om man ger falsk information så vilseleder man. Man har inte carte blanche att begå bedrägeri för att offret har dålig säkerhet.
Citera
2024-01-26, 18:16
Medlem
Detta beror såklart på hur ditt upplägg ser ut, men jag kan inte se att du skulle förmedla falsk information till företaget om du sitter bredvid och spelar på dennes konton efter att denne har loggat in. Således blir det inte tal om något bedrägeri.
Senast redigerad av Kashootme 2024-01-26 kl. 18:20. Anledning: Skrivfel
Citera
2024-01-26, 18:37
Medlem
over9ks avatar
Nej det är inte olagligt och det finns ingen risk att dom kommer på dig heller
Citera
2024-01-29, 09:37
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
1)Vilseledande - Ja du spelar ju i någon annans namn och därmed vilseleds spelbolaget.
2)förmår någon till handling eller underlåtenhet - Ja, du får en bonus du inte har rätt till. Hade du spelat på ett eget konto hade du inte fått den bonusen. Spelbolaget har alltså pga ditt vilseladande förmåtts ge dig en bonus.
3) Vinning - Ja du får en bonus du inte har rätt till och den har ett pengavärde, alltså ger det dig en vinning.
4) Skada - Ja du får en bonus du inte har rätt till, antingen i form av pengar eller i form av fria spel som har ett monetärt värde. Spelbolaget ger dig alltså något av värde du inte har rätt till vilket utgör en skada.

I min bedömning är de objektiva rekvisiten för bedrägeri uppfyllda.

Tvivlar på att det är bedrägeri då någon aldrig har dömts eller ens åtalats för sånt här. Bonusen hade till en kund oavsett. Vem som faktiskt tar emot bonusen spelar ingen roll, det är ingen extra kostnad. Det handlar om avtalsbrott inte bedrägeri.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2024-01-29 kl. 09:39.
Citera
2024-01-29, 14:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
Tvivlar på att det är bedrägeri då någon aldrig har dömts eller ens åtalats för sånt här.
Inte riktigt relevant.

Citat:
Bonusen hade till en kund oavsett. Vem som faktiskt tar emot bonusen spelar ingen roll, det är ingen extra kostnad.
Det spelar ingen roll. Frågan är om man lurade sig till något han inte hade rätt till. Att man är kund har inte med saken att göra.

Citat:
Det handlar om avtalsbrott inte bedrägeri.
Du verkar ha missförstått juridiken lite. Bara för att man har ett avtalsförhållande så förvandlas vad som i vanliga fall är brott inte magiskt till avtalsbrott istället.
Citera
2024-01-29, 17:41
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du verkar ha missförstått juridiken lite. Bara för att man har ett avtalsförhållande så förvandlas vad som i vanliga fall är brott inte magiskt till avtalsbrott istället.

Varför är det ingen av dom som gör polisanmälan isåfall, det ligger väl i deras intresse? Känns väl rimligt om det är solklar bedrägeri.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2024-01-29 kl. 17:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in