2024-01-25, 19:56
Medlem
Schnuppfens avatar
I musikbranschen snackas det mycket om Bluffmakare, Autotuners, Ghost-Collabs och allmänna bedrägerier. Vilka vet vi som verkligen spelar urdåligt på sina instrument, och som verkligen inte kan sjunga rent?
Fördjupningar om "usual suspects" Håkan Hellström. Thomas Stenström. Bob Dylan, Ulf Lundell, Laleh m.fl, m.fl tar vi således i denna tråd.
Citera
2024-01-25, 20:08
Medlem
persona.von.gratas avatar
Säkra källor gör gällande att Lars Ulrich spelar trummor som en bakfull morgontrött mellanstadieelev på tramadol.
Sen blev jag inte direkt imponerad av Jon Bon Jovis vokaler när jag såg dom live för några decennium sedan.
Citera
2024-01-25, 20:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Sid Vicious sägs ha varit så kass på bas att hans bas aldrig kopplades in i PAt när de spelade live, hans roll i bandet var att röja på scen, istället stod någon ljudtekniker bakom scen och försökte spela lagom bra så att det skulle verka som att det var Vicious som spelade.

Jag minns att jag hörde en intervju med Lemmy där han sa Sid was kind of rough on bass.
Citera
2024-01-25, 20:25
Medlem
3Godisars avatar
Mina älsklingar Addis black widow måste vara det ultimata exemplet på detta

Låter som snygg pop, men live låter de som.. jag finner inte ens ord.

Tror ingen kunde varken sjunga eller spela några instrument.. haha
Citera
2024-01-25, 20:27
Medlem
Monkees.
Citera
2024-01-25, 20:44
Medlem
Klas-Vegass avatar
Zara Larson är väl bara en produkt av manliga producenter enligt bard?

Läste en gång en sammanställning av vad Taylor Swift skrivit själv (hela hennes kärriär byggde på att hon var en ung tjej som skrev sina egna låtar).

Experten gissade att hon kanske skrivit en sång själv som 16-åring (men även den kan producenten ha klippt och skurit rejält).
Han hade goda argument. Swift har alltid flera riktiga välkänd proffs som medkompositörer, i regel minnst två. Jag har inte kollat hennes kärriär efter jag läste den artikeln. Men det lät väldigt logiskt när författaren argumenterade.
Citera
2024-01-25, 22:32
Medlem
Laleh proddade ju sin egen debutplatta redan way back och gjorde hela jobbet själv. Inte mycket att klaga på där.
Citera
2024-01-26, 06:26
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Zara Larson är väl bara en produkt av manliga producenter enligt bard?

Läste en gång en sammanställning av vad Taylor Swift skrivit själv (hela hennes kärriär byggde på att hon var en ung tjej som skrev sina egna låtar).

Experten gissade att hon kanske skrivit en sång själv som 16-åring (men även den kan producenten ha klippt och skurit rejält).
Han hade goda argument. Swift har alltid flera riktiga välkänd proffs som medkompositörer, i regel minnst två. Jag har inte kollat hennes kärriär efter jag läste den artikeln. Men det lät väldigt logiskt när författaren argumenterade.
Även om jag inte tvivlar en sekund på vad du skriver, är jag ändå benägen att säga att alla dessa boy bands och kvinnliga underhållare som Zara Larsson, Beyoncé o s v är produkter och inte artister.

De ska "dansa" koreograferat, sjunga lite (antagligen med backtrack) och bjuda på en ljusshow, men jag tror ingen förväntar sig att de har någon artistisk talang.

Det är inte som Bon Jovi som nämns ovan, som inte kan sjunga (vilket mer är ett case av att inte lägga av i tid, en gång i tiden kunde han det).

Jag tolkar TS tråd, kanske felaktigt, att det finns riktiga artister där ute som egentligen är talanglösa utan enorm hjälp med låtskrivande och "hjälp" i Studion för att få till något de inte kan leverera på egen hand. Där passar som sagt de flesta av dagens underhållare in. Men de har väl aldrig påstått sig vara särskilt talangfulla? De är mer glada att bli upptäckta.

Mötley Crüe är ett exempel på ett band som åtminstone senare år är en studioprodukt som knappast bör stå på en scen. Såg dem på "Generation Swine" turnén 1997 och redan då var de oerhört taffliga på scen musikaliskt (alla utom Tommy Lee). Kiss är ett annat band, men de får nog räknas in med underhållarna.
Citera
2024-01-26, 14:15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Mötley Crüe är ett exempel på ett band som åtminstone senare år är en studioprodukt som knappast bör stå på en scen. Såg dem på "Generation Swine" turnén 1997 och redan då var de oerhört taffliga på scen musikaliskt (alla utom Tommy Lee). Kiss är ett annat band, men de får nog räknas in med underhållarna.

Crüe är bra och ösig partymusik, men jag har aldrig riktigt lyssnat på dem, jag har ju så klart hört hitarna från studioalbumen, jo, förutom liveversionen av All in the name of från Moskva, den är bra, annars vet jag inte hur de låter live.

Dock måste jag säga att Vince Neill är den sämsta sångaren i ett etablerat och stort band, han sjunger som en kratta även på studioalbumen från 80-talet.

Fy fan, jag blir nästan illamående när jag tänker på att det där feta, talanglösa helvetet har levt rockstjärneliv, knullat snygga brudar och kört fräna bilar i 40 år och själv tyckt att det är välförtjänt.
Citera
2024-01-26, 17:21
Medlem
Bruce Springsteen. (USA.)
Ulf Lundell. (SWE.)
Citera
2024-01-26, 19:14
Medlem
Missisoppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Laleh proddade ju sin egen debutplatta redan way back och gjorde hela jobbet själv. Inte mycket att klaga på där.

När Laleh debuterade för ca 20 år sedan, så fanns inga naturtrogna Autotuners. Den som begåvats med ett gott gehör kunde enkelt höra hennes bedrövliga falsksång. Surt och skrikigt var dom första versionerna på hennes plattor. Idag har samtliga hennes digitala utgåvor omproducerats med Autotuners.
Citera
2024-01-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missisoppan
När Laleh debuterade för ca 20 år sedan, så fanns inga naturtrogna Autotuners. Den som begåvats med ett gott gehör kunde enkelt höra hennes bedrövliga falsksång. Surt och skrikigt var dom första versionerna på hennes plattor. Idag har samtliga hennes digitala utgåvor omproducerats med Autotuners.
Autotune används som effekt idag för att folk tycker att det låter bra.
Alla band och artister använder pitchcorrection, du hör det inte bara eftersom att det inte är tanken att det ska höras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in