Citat:
Ursprungligen postat av
Klas-Vegas
Zara Larson är väl bara en produkt av manliga producenter enligt bard?
Läste en gång en sammanställning av vad Taylor Swift skrivit själv (hela hennes kärriär byggde på att hon var en ung tjej som skrev sina egna låtar).
Experten gissade att hon kanske skrivit en sång själv som 16-åring (men även den kan producenten ha klippt och skurit rejält).
Han hade goda argument. Swift har alltid flera riktiga välkänd proffs som medkompositörer, i regel minnst två. Jag har inte kollat hennes kärriär efter jag läste den artikeln. Men det lät väldigt logiskt när författaren argumenterade.
Även om jag inte tvivlar en sekund på vad du skriver, är jag ändå benägen att säga att alla dessa boy bands och kvinnliga underhållare som Zara Larsson, Beyoncé o s v är
produkter och inte artister.
De ska "dansa" koreograferat, sjunga lite (antagligen med backtrack) och bjuda på en ljusshow, men jag tror ingen förväntar sig att de har någon artistisk talang.
Det är inte som Bon Jovi som nämns ovan, som inte kan sjunga (vilket mer är ett case av att inte lägga av i tid, en gång i tiden kunde han det).
Jag tolkar TS tråd, kanske felaktigt, att det finns riktiga artister där ute som egentligen är talanglösa utan enorm hjälp med låtskrivande och "hjälp" i Studion för att få till något de inte kan leverera på egen hand. Där passar som sagt de flesta av dagens underhållare in. Men de har väl aldrig påstått sig vara särskilt talangfulla? De är mer glada att bli upptäckta.
Mötley Crüe är ett exempel på ett band som åtminstone senare år är en studioprodukt som knappast bör stå på en scen. Såg dem på "Generation Swine" turnén 1997 och redan då var de oerhört taffliga på scen musikaliskt (alla utom Tommy Lee). Kiss är ett annat band, men de får nog räknas in med underhållarna.