Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-24, 19:00
  #1
Medlem
bunga-bunga-bungas avatar
Med vad som är enklast avser jag gymnasial- och eftergymnasial utbildning med låga till inga antagningskrav som vilken idiot som helst borde klara av inom utsatt tid. Om utbildningen inte kräver högskoleprov ser jag det som ytterligare en fördel.

Vad jag anser vara lönsamt är en utbildning som faktiskt leder till det yrket man utbildat sig till samt ett yrke som faktiskt existerar. Alla kritiska genusstudier och annat pseudointellektuellt utesluts. Att man får bra betalt och inte jobbar ihjäl sig är en såklart en bonus men inget krav.

Har mestadels bara fått utföra skitjobb som dra kabel och montera kabelstege och är intresserad av mer variation. Förstår inte hur man behöver en utbildning på 3 år i gymnasiet eller 1,5 år på komvux.
Citera
2024-01-24, 19:13
  #2
Medlem
Mest pengar för minst ansträngning borde väl vara lärarutbildningarna. Sen hur jobbigt yrket är kan jag inte uttala mig om. Finns inriktningar som är mycket lätta att komma in på.

En annan utbildning med bra avkastning är systemvetenskap. Verkar vara riktig lalliga utbildningar men goda karriärmöjligheter. Något svårare än att komma in på än lärarprogrammen generellt.
Citera
2024-01-24, 19:14
  #3
Medlem
a-mortals avatar
Ta ett IQ test, då får du reda på vad som är enkelt för dig. Sen kan du titta på vad som är lönsamt inom dina förmågor och omständigheter.
Citera
2024-01-24, 19:39
  #4
Medlem
bunga-bunga-bungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQTTT
Mest pengar för minst ansträngning borde väl vara lärarutbildningarna. Sen hur jobbigt yrket är kan jag inte uttala mig om. Finns inriktningar som är mycket lätta att komma in på.

En annan utbildning med bra avkastning är systemvetenskap. Verkar vara riktig lalliga utbildningar men goda karriärmöjligheter. Något svårare än att komma in på än lärarprogrammen generellt.

Funderade att plugga till lärare. Den mest lalliga måste väl vara till yrkeslärare på 90hp med yrkesexamen, klart bättre än ämneslärare på högstadienivå på 180hp samt ämneslärare på gymnasienivå 300hp. Kollade antagningsstatistik och var bara ett lärarsäte som krävde högskoleprov för yrkeslärare. Låter lovande.

Vad är skillnaden att läsa systemvetenskap på högskola/uni och YH?
Citera
2024-01-24, 19:48
  #5
Medlem
Bulkninjas avatar
IQ,
Korrelerar bättre än utbildning, arv och utseende
Citera
2024-01-24, 19:48
  #6
Medlem
bunga-bunga-bungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Ta ett IQ test, då får du reda på vad som är enkelt för dig. Sen kan du titta på vad som är lönsamt inom dina förmågor och omständigheter.

Tog ett omfattande test på begäran av socialtjänsten när jag var 16. Resultatet blev klart under genomsnitt på nästan samtliga kognitiva förmågor. Yrkesvalen på den tiden var becknare eller socialfall. Vet inte hur representativt det är idag.
Citera
2024-01-24, 19:54
  #7
Medlem
Sjuksköterska har jag hört ska tjäna bra. Låga krav på utbildningen och de tar ständigt in fler än beräknat. Men felet många gör är att ta en anställning inom vården. Där kommer du få kass lön med långa arbetspass. Om du istället blir konsult kan du tjäna väldigt mycket, mellan 80,000 - 140,000 SEK/månad. Läste några artiklar att många även söker uppdrag som konsult i Norge och Danmark. Där tjänar du ännu mer. Danmark betalar mest.

Sök runt lite på "hyrsjuksköterska" på Google så hittar du flera artiklar om det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...mpen-pa-tiktok
Citera
2024-01-24, 19:56
  #8
Medlem
Lokförare 1 år och 40k
Citera
2024-01-24, 20:05
  #9
Medlem
bunga-bunga-bungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Lokförare 1 år och 40k

Har faktiskt blivit erbjuden att jobba på MTR och Mantena men var tvungen att genomgå massa tuffa psykologiska och kognitiva tester som jag inte klarade av.
Citera
2024-01-24, 20:07
  #10
Medlem
bunga-bunga-bungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Sjuksköterska har jag hört ska tjäna bra. Låga krav på utbildningen och de tar ständigt in fler än beräknat. Men felet många gör är att ta en anställning inom vården. Där kommer du få kass lön med långa arbetspass. Om du istället blir konsult kan du tjäna väldigt mycket, mellan 80,000 - 140,000 SEK/månad. Läste några artiklar att många även söker uppdrag som konsult i Norge och Danmark. Där tjänar du ännu mer. Danmark betalar mest.

Sök runt lite på "hyrsjuksköterska" på Google så hittar du flera artiklar om det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...mpen-pa-tiktok

Att det är lätt att komma in är en sak men att faktiskt ta examen är en annan. Har skummat kurslitteraturen inom fysiologi och får intrycket att det är något som en idiot inte klarar av.
Citera
2024-01-24, 20:08
  #11
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunga-bunga-bunga
Tog ett omfattande test på begäran av socialtjänsten när jag var 16. Resultatet blev klart under genomsnitt på nästan samtliga kognitiva förmågor. Yrkesvalen på den tiden var becknare eller socialfall. Vet inte hur representativt det är idag.
IQ mäter främst mentala färdigheter emot befolkningens genomsnittliga mentala färdigheter.
Jag kan inte tro att dra kablar är det enda du gör. Det kanske finns något du tror du kan ha blivit bättre på. Vid 16 har ju inte hjärnan vuxit klart än.

Sedan kan en förändring av samhället och populationen förändra ens IQ. Nu för tiden är ju yngre fast vid sina telefoner så de blir lite mentalt handikappade när det gäller huvudräkning bl.a.

Gör ett test där du kan få reda på dina styrkor och svagheter. Om du ändå funderar på att utbilda dig kan du ju göra högskoleprovet, det är inte lika representativt men du får ju i alla fall en indikation om vad du skulle passa med. Tyvärr missade du vårens HP för sista anmälningsdag var typ förra veckan.
Citera
2024-01-24, 20:30
  #12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Lokförare 1 år och 40k
Hur är löneutvecklingen? Några futtiga hundralappar per år eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback