2024-01-23, 21:28
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Smör ersätter inte olja eller tvärtom. Smör ger en distinkt annorlunda smak.
Det blir som en annan rätt.

Avslutar du aldrig biffen med smör, vitlök och timjan enligt lagboken?
Citera
2024-01-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Frågar om tips på nätet istället för att experimentera själv.. Tror folk är för fega, det är det största misstaget!

Bra vinkel. Feghet är ett kardinalfel som jag tror vi alla har lidit av i köket under någon period i början...

Jag skulle säga att folk missar att balansera rätterna. De tar för mkt eller för lite av något.

Ta tex att tillverka en riktigt god hamburgare handlar om balans. Visst är kött gott, men inte fan 500 gram, detsamma gäller alla andra ingredienser. Jag älskar ost och jag älskar Hellmans majonnäs, men inte dricka en liter eller sätta i mig en hel prästost. Lite överdrivet... men balansera upp rätterna så blir det godare med ganska enkla medel.
Citera
2024-01-23, 21:30
Medlem
blue-rats avatar
Citat:

Sant. Stek ett ägg i olja så har du ett "asiatiskt" ägg.
Citera
2024-01-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Kryddar för mycket, händer mig ganska ofta när jag gör asiatiskt.
Kör alltid på frihand efter att ha läst lite recept för inspiration.

Mina försök att göra en god Carbonara kräver fortfarande mycket förbättringar.
Guanciale är väldigt salt och det är även Pecorino Romani.

Jag hade tur sist och chockade mig själv med en carbonara... där är ett problem... jag vet inte hur jag gjorde eftersom det inte ens var meningen att det skulle bli gott... jag hade brådis... alla kan ha tur i köket, men det imponerar inte särdeles utan det är de kockar som man kan ställa atomklockorna efter, som alltid lagar excellent mat i ur och skur som imponerar.
Citera
2024-01-23, 21:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, det är väl därför man använder smör?
Citera
Medlem
Vanligaste felet är att man inte har rumstemperatur på sakerna som ska i pannan. Man väntar heller inte på att pannan ska bli het så man kokar grejerna.

Sällan man ser att folk får yta på köttfärs till exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Jag hade tur sist och chockade mig själv med en carbonara... där är ett problem... jag vet inte hur jag gjorde eftersom det inte ens var meningen att det skulle bli gott... jag hade brådis... alla kan ha tur i köket, men det imponerar inte särdeles utan det är de kockar som man kan ställa atomklockorna efter, som alltid lagar excellent mat i ur och skur som imponerar.
Precis och det har blivit väl salt när jag dessutom använt väl saltat pastavatten i "emulgeringsprocessen" aka "mantecatura"
Citera
2024-01-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Är jääääättebajsnödiga över vilka ingredienser som hör hemma i olika rätter som om de kommer bli tvångsmatade. Vanligt drag hos carbonaraexperterna. Tror att de är först med att påpeka att man minsann ska salta pastavattnet och ha i lite i såsen vet du. Den typen av saker. OT men stör mig enormt just på carbonaraexperterna, så mycket tjafs för en ganska tråkig rätt.
.

Det faktum att du säger att carbonara är en tråkig rätt indikerar att du aldrig ätit en riktig carbonara.
Citera
2024-01-23, 21:52
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
Det faktum att du säger att carbonara är en tråkig rätt indikerar att du aldrig ätit en riktig carbonara.
Lek med tanken att du är på en resturang/hemma hos en person som lagar en carbonara som vänder upp och ner på allt, fatta då hur gott det hade kunnat va om den lagade en godare/roligare rätt
Citera
2024-01-23, 21:55
Medlem
Om man tittar på själva matlagningens-processen, och inte bara resultatet, så tycker jag dålig tajming är det vanligaste. Man ska ju fixa flera olika delar av maten parallellt.

Om det tar 15min att steka 1kg köttfärs på måttlig värme, så kan man inte sätta på pasta-vattnet när köttet steks i 10 minuter allaredan. Tar ju 5-6 minuter för pastavattnet att bli varmt, och sen ska pastan koka i typ 8 min eller så, och då är köttfärsen antingen bränd, urstekt eller kall.

Ska man hälla i lök och paprika i köttfärsen så ska paprikan i först, och värmas 2 minuter, medan lök oftast bara behöver 30 sekunder. Annars blir både paprika och lök både urstekta och sladdriga. vidrigt. Ska vara rätt knaprighet. Många glömmer dessutom hur maten kommer påverkas när den står på bordet. Pasta slutar inte bli mjukare bara för man häller den i durkslag och lägger i skål, liksom. Den fortsätter bli mjuk kontinuerligt i 10-15 minuter.

Tajming är apviktigt, särskilt om man gör 4-5 delar samtidigt. Allt måste bli klart samtidigt - oftast. Matens konsistens och tuggmotstånd är lika stor del av matupplevelsen som kryddning är.

Vissa i tråden nämner att dom saknar "syra" i maten. Vad menas med syra? Aldrig hört det uttrycket. Är det syrliga ämnen som creme fraishe, gräddfil och liknande?
Senast redigerad av Robbinist 2024-01-23 kl. 21:59.
Citera
2024-01-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Håller händerna och kniven fel när de hackar eller skär något är nog de jag sett mest och stört mig på

Jag är nog skyldig här. Men å andra sidan behöver det ju inte påverka resultatet. Står man inte i ett kök som jobb spelar det väl mindre roll om man hackar och skär med kass teknik.
Citera
2024-01-23, 22:04
Medlem
Största felet människor gör är att inte laga mat. Tyvärr så jäkla vanligt idag.

Några andra klassiska fel

Steker på för låg värme

Steker på för hög värme

Älskar sin AirFryer (lite ironi här)

Sköter inte om sina knivar

Stressar fram maten

Jobbar i ett kaos

Glömmer helt bort hur viktig syra är

Orkar/vågar inte pröva något för de tror det är för svårt/krångligt

Mm….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera