2024-01-23, 22:06
Medlem
blue-rats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Vissa i tråden nämner att dom saknar "syra" i maten. Vad menas med syra? Aldrig hört det uttrycket. Är det syrliga ämnen som creme fraishe, gräddfil och liknande?

Beror på maträtten. Vill inte ha syra i allt fy. Men annars menas väl vin. Man kan ha lite rödvinsvinäger med i men de flesta gillar det inte, jag tycker det är gott.
Citera
2024-01-23, 22:14
Medlem
fskers avatar
Missar att steka kryddorna.
Citera
2024-01-23, 22:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Om man tittar på själva matlagningens-processen, och inte bara resultatet, så tycker jag dålig tajming är det vanligaste. Man ska ju fixa flera olika delar av maten parallellt.

Om det tar 15min att steka 1kg köttfärs på måttlig värme, så kan man inte sätta på pasta-vattnet när köttet steks i 10 minuter allaredan. Tar ju 5-6 minuter för pastavattnet att bli varmt, och sen ska pastan koka i typ 8 min eller så, och då är köttfärsen antingen bränd, urstekt eller kall.

Ska man hälla i lök och paprika i köttfärsen så ska paprikan i först, och värmas 2 minuter, medan lök oftast bara behöver 30 sekunder. Annars blir både paprika och lök både urstekta och sladdriga. vidrigt. Ska vara rätt knaprighet. Många glömmer dessutom hur maten kommer påverkas när den står på bordet. Pasta slutar inte bli mjukare bara för man häller den i durkslag och lägger i skål, liksom. Den fortsätter bli mjuk kontinuerligt i 10-15 minuter.

Tajming är apviktigt, särskilt om man gör 4-5 delar samtidigt. Allt måste bli klart samtidigt - oftast. Matens konsistens och tuggmotstånd är lika stor del av matupplevelsen som kryddning är.

Vissa i tråden nämner att dom saknar "syra" i maten. Vad menas med syra? Aldrig hört det uttrycket. Är det syrliga ämnen som creme fraishe, gräddfil och liknande?
Att få till en bra mise en place och tajma allt tycker jag är svårt i ett litet kök. Visst, har man metervis med bänkyta, en spis som kan hantera två större stekpannor och två ugnar är det inget problem, men om man har en arbetsyta på 60x60 cm, en stekplatta och en ugn så krävs det en del planering och vissa rätter med många delprocesser är inte ens lönt att ens försöka med.
Citera
2024-01-23, 22:21
Medlem
Salt

Lyder receptet utan att meka själv.
Citera
2024-01-23, 22:24
Moderator
T-80Us avatar
Det värsta folk gör, i min åsikt, är att ta fram kött direkt från kylen och steka det kallt. Detta gäller särskilt grytbitar eller biffar. De sänker värmen i pannan, köttet blir grått och trist, ofta segt och det ligger och bubblar i en mängd vätska istället för att bli brynt eller stekt.

I övrigt är det den här "WT ketchup på allt"-grejen också fruktansvärt osmaklig. Det värsta jag varit med om i den vägen var en konferens där vi fick en vällagad oxfilé med god sås och ugnsstekt potatis till den som middag, och en kollega gick och bad om en flaska ketchup som han dränkte in alltihop i.

Jag tror aldrig jag varit så nära att strypa någon i arbetssammanhang tidigare.
Citera
2024-01-23, 22:28
Medlem
Sladdarens avatar
Steker fel så det blir partiellt svart brunt och ingen bryning på nåt kött eller annat

Tänker inte heller på att ha rätt tempererade råvaror ifrån kyl frys innan de åker ner i pannan eller ugnen med fel temp ochså. Det blir blöt, det blir fel bryning, det blir kokt, det blir inte bra helt enkelt

Använder konstiga kombinationer av kryddor eller tillbehör som inte alls lyften rätten, kompletterar rätten, utan skär sig så in i fanken att slå ihop allt.

Testar inte sina kryddor så de sitter i huvvet, dvs en torr krydda smakar ju inte så märkvärdigt och korrekt, men värm på kryddan, örten eller vad det är i lite olja och lite salt eller socker och memorera smaken. Då kommer smaken fram hur den egentligen smakar

De slänger i kryddorna, gränsakerna ja allt direkt utan att väcka dom till liv i stekningen innan man puttar kokar rätten

De har ingen uppfattning om konsistens på maten att de ena ska va krispigt, och det andra ska va lite tiggmotsånd i och det 3e ska va mjukt i en gryta tex. Det finns tidsmoment i grytan även i en crockpott

Överkokt mat , seg torr fisk ja man kan nog fortsätta länge med att kommentera här .-) men nu ger jag mig
Citera
2024-01-23, 22:28
Medlem
TomThumbs avatar
Tycker många är bedrövliga på att steka kött. Har bevittnat det många gånger men man håller sig ju från att säga till för att inte förstöra stämningen.

T.ex i med smör i en halvljummen teflonpanna då man ska steka en fin köttbit.m, sedan packa i 3 stekar så man knappt ser botten på stekpannan.

Steka kött =

1. Bryn köttet hastigt på hög värme för att få en schysst yta utan att tillaga den för mycket.
2. Sänk värmen och NU i med smöret och t.ex vitlök/örter. Stek sedan köttbiten till önskad temp.
Citera
2024-01-23, 22:39
Medlem
fritjofkonkass avatar
Nu tillhör man ju förvisso matanalfabeterna på flashback, men smaklös mat passerar fan inte käftn min obemärkt. Fy fan.
Citera
2024-01-23, 22:42
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Du som är duktig eller jobbar med mat vad är vanlig misstag generellt folk gör när de lagar mat hemma?
Kör över fisk, bränner , kokar pasta för länge är ganska självklara saker utan säker mer andra saker som kan kan lära sig av.
Att inte tycka att det är värt 40 minuter för att laga något gott utan istället beställa mat eller köpa färdigrätter, som i praktiken inte går fortare.
Att vänta med att börja med maten tills man är hungrig så man kokar av ilska redan innan maten kokar.
Citera
2024-01-23, 22:46
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Va??? Vad är det för tråkigt med oxfilé? Vad är det som du tycker är roligare?

Oxfilé är mört och lättuggat men texturen och smaken är lite trist.
Här är några styckdelar som är roligare:

Bringa
Oxsvans
Oxkind
Entrecôte
Citera
2024-01-23, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blue-rat
Beror på maträtten. Vill inte ha syra i allt fy. Men annars menas väl vin. Man kan ha lite rödvinsvinäger med i men de flesta gillar det inte, jag tycker det är gott.
Aha just det. Ja det kan ju bara en smakberikare för några rätter.
Citera
2024-01-23, 22:48
Medlem
Att steka i rapsolja. Fy fan. Googla vad rapsolja gör med kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in