2024-01-25, 11:05
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Är det här en omskrivning för att du gillar Thai och Kina-Buffé?
Jag tror det är ungefär lika mycket fett, salt och socker i andra sorters mat som serveras på restaurang. Det är min känsla i alla fall. Eller tror du lokala krogens plankstek är bättre ur den synpunkten än pad thaien? Tveksamt. Om något hade jag gissat att thaimaten innehåller mindre fett (men mer socker).

Jag äter helst mat jag lagat själv av skäl som nu ska vara uppenbara.
Citera
2024-01-25, 11:16
Medlem
TallPinneKottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag tror det är ungefär lika mycket fett, salt och socker i andra sorters mat som serveras på restaurang. Det är min känsla i alla fall. Eller tror du lokala krogens plankstek är bättre ur den synpunkten än pad thaien? Tveksamt. Om något hade jag gissat att thaimaten innehåller mindre fett (men mer socker).

Du verkar vara lite av samma skola som min mormor.

Medans hon levde sa hon hela tiden att socker och salt är farligt för hälsan. Hon saltade nästan aldrig maten, och när hon gjorde det var det med ytterst lite mineralsalt. Socker hade hon bara minimimängden om det krävdes, annars inget alls. Hennes rårörda lingon smakade bara som att hon vevat runt lingon i en burk, det är ett mirakel att de inte blev dåliga innan de gick åt.

Fett kommer jag dock inte ihåg om hon hade nån särskild åsikt om. Hon åt själv magrare kött och ost med lägre fetthalt och så där, men det var inget hon predikade om för andra att undvika.
Citera
2024-01-25, 11:33
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:

Thai och kinabuffé är mitt guilty pleasure.
Friterade fläskbitar med sötsur-sås är gott trots att det egentligen är sjukt onyttigt och inte alls är speciellt kinesiskt. Det är ganska billigt och lättillgängligt. Inga jävla väntelistor och svårigheter att få bord...

Fettet är knappast så dåligt för oss människor medan sockret antagligen är riktigt risigt att äta.
Den lokala planksteken är väl inte så dålig men inte heller så god.

Jajaja, mat är svårt och det är lätt att ha olika åsikter.
Det här var mina tankar.
Citera
2024-01-25, 12:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallPinneKotte

Medans hon levde sa hon hela tiden att socker och salt är farligt för hälsan. Hon saltade nästan aldrig maten, och när hon gjorde det var det med ytterst lite mineralsalt. Socker hade hon bara minimimängden om det krävdes, annars inget alls. Hennes rårörda lingon smakade bara som att hon vevat runt lingon i en burk, det är ett mirakel att de inte blev dåliga innan de gick åt.

Fett kommer jag dock inte ihåg om hon hade nån särskild åsikt om. Hon åt själv magrare kött och ost med lägre fetthalt och så där, men det var inget hon predikade om för andra att undvika.
Vi kanske ska påminna oss om att mitt påstående var att det inte är svårt att laga god mat med socker, salt och fett. Inget annat.
Citera
2024-01-25, 12:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Thai och kinabuffé är mitt guilty pleasure.
Friterade fläskbitar med sötsur-sås är gott trots att det egentligen är sjukt onyttigt och inte alls är speciellt kinesiskt. Det är ganska billigt och lättillgängligt. Inga jävla väntelistor och svårigheter att få bord...

Fettet är knappast så dåligt för oss människor medan sockret antagligen är riktigt risigt att äta.
Den lokala planksteken är väl inte så dålig men inte heller så god.

Jajaja, mat är svårt och det är lätt att ha olika åsikter.
Det här var mina tankar.
Även finare krogar saltar i överflöd och det finns socker i nästan allting du kan köpa på en restaurang. Oavsett om det är "Royal Garden" eller Michelin-krog.
Citera
2024-01-25, 12:18
Medlem
Låter inte kKött/Kyckling vila
Citera
2024-01-25, 12:38
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Även finare krogar saltar i överflöd och det finns socker i nästan allting du kan köpa på en restaurang. Oavsett om det är "Royal Garden" eller Michelin-krog.

Det är nog olika beroende på vilken Michelinkrog man är på. På Royal Garden är det alltid socker.
Nästan allt blir gott med fett, salt och nån syra. Socker kan nog vara bra men inte på samma sätt som de andra hörnstenarna

Sen beror det väl på hur smakpaletten är anpassad.
Majonäs är intressant. Nästan all köpemajonäs innehåller ganska mycket socker.
Michelinmajonäs innehåller bara sockret som finns i senapen och vinägern, så det är klart att den är söt också men inte på samma sätt som en Findus majonäs som innehåller raffinerat socker.

Du låter insatt i sockerämnet?
Jag blir nyfiken!

Har du jobbat Michelinkrog eller annan finkrog och använt dig av socker för tt förhöja smaker?
Själv har jag inte jobbat i finkök. Man blir ju nyfiken på hur det ligger till!
Citera
2024-01-25, 17:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Det är nog olika beroende på vilken Michelinkrog man är på. På Royal Garden är det alltid socker.
Nästan allt blir gott med fett, salt och nån syra. Socker kan nog vara bra men inte på samma sätt som de andra hörnstenarna

Sen beror det väl på hur smakpaletten är anpassad.
Majonäs är intressant. Nästan all köpemajonäs innehåller ganska mycket socker.
Michelinmajonäs innehåller bara sockret som finns i senapen och vinägern, så det är klart att den är söt också men inte på samma sätt som en Findus majonäs som innehåller raffinerat socker.

Du låter insatt i sockerämnet?
Jag blir nyfiken!

Har du jobbat Michelinkrog eller annan finkrog och använt dig av socker för tt förhöja smaker?
Själv har jag inte jobbat i finkök. Man blir ju nyfiken på hur det ligger till!
Jag har arbetat i kök som ung, ja. Men nu mer arbetar jag på kontor. Visserligen i samma bransch. Men intresset för mat är stort och jag reser gärna och besöker bättre restauranger.

Men som sagt, det är jag själv som lagar maten jag gillar bäst. Utemat är mer för inspiration.
Citera
2024-01-30, 11:46
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vad är maggie?

Edit: Hittade!
Vad skulle du säga att det smakar eller tillför?

Edit 2: Hittade en bra förklaring på de med
"Maggi är ett perfekt sätt för dig att tillsätta en komplex och umamirik smak i dina rätter och kan ersätta bordssalt vid matlagningen. Med en smakprofil som liknar soja är denna i stället gjord på veteprotein. Den bjuder på en lite “köttigare” smaksättning än sojasås och några droppar kommer man riktigt långt på. Riktigt gott på stekta ägg, eller när du lagar stir fried egg, samt några droppar i grytan kommer ge ett fint smaklyft."

Ja alltså, det lyfter fan ALLT! Ett måste att ha flarran på 960g hemma haha.

T.ex. stekt färsk broccoli med en skvätt Maggie på å ha i sallad eller som tillbehör. Smäller av vad gott!
Citera
2024-01-30, 22:03
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Ja alltså, det lyfter fan ALLT! Ett måste att ha flarran på 960g hemma haha.

T.ex. stekt färsk broccoli med en skvätt Maggie på å ha i sallad eller som tillbehör. Smäller av vad gott!

Jag äter mer eller mindre endast rådjur, dov å vildsvin. Har du nån erfarenhet av kryddan där?
Citera
2024-01-31, 08:29
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallPinneKotte

Din mormor hade rätt
Citera
2024-01-31, 14:47
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag äter mer eller mindre endast rådjur, dov å vildsvin. Har du nån erfarenhet av kryddan där?
Men är du ett rovdjur eller? o_o Skämt åsido, maggi är en umami-krydda i flytande form. Så antar att det funkar fan med allt ätbart som kan behöva en liten skvätt av umami + salt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in