2024-01-23, 18:23
Medlem
JerryCottons avatar
Gjorde misstaget att köpa en limpa för något år sedan, fy satan vad söt! Det var som att äta bulle. Håller mig till finskt rågbröd.
Citera
2024-01-23, 18:40
Medlem
DrVonAnkas avatar
Den tillhör den vanliga svenneklassen. Tuggas på av alla samhällsklasser, allt från WT till adliga ätter.
Citera
2024-01-23, 18:42
Moderator
HelgeBuks avatar
Nej, Pågenlimpa är riktigt gott och dessutom ganska billigt så det signalerar bara att man gillar goda saker och skiter i "status".
Citera
2024-01-23, 19:09
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meowresh
Vad är Pågenlimpan i relation till klass? Är det WT eller nått överklassen frossar på, eller är den klassöverskridande och åtnjuta av alla?

Eller dito Skogaholm. Har varit igenom precis allt märkvärdigt bröd som finns. Gott javisst men på sista raden är det VR-limpa man vill ha till frukost. Min klass vet jag inget om. Tydligen WT. Ok med mig om man får äta det bröd jag gillar.
Citera
2024-01-23, 19:17
Medlem
Självklart är pågenlimpan oerhört WT, precis som allt annat färdigbröd du köper i butiken.

Det är dock lite komplext, då även medelklassen konsumerar denna styggelse i betydande kvantiteter.

Även överklassen kan påkommas ätandes en pågenlimpa, men det är mycket ovanligt då de är skickliga på att dölja företeelsen för omvärlden.

Så jag skulle säga att fenomenet rotar sig och har sin bas i WT-klassen, men samtidigt är klassöverskridande. Tänk ”guilty pleasure” som förklaringsmodell.
Citera
2024-01-23, 19:26
Medlem
Pågen är inte WT.
Det är Skogaholm som är WT.
Citera
2024-01-23, 21:37
Medlem
Jag har hört talas om Pågen givetvis, men har ingen aning om att de har en särskild limpa. Är det lika som skogsholmslimpa eller?
Citera
2024-01-23, 21:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Du hävdar att familjen Pålsson är jehovas vittnen?
Känner ena sonen ytligt och har aldrig fått intrycket att varken han, hans bror eller deras pappa Finn är jehovas vittnen. Vad baserar du ditt påstående på?

Ene brodern sålde sin firma Pååls till andre brodern och för pengarna byggde han en kyrka som ligger vid Torpavallsväggen i Göteborg.
Citera
2024-01-23, 21:59
Medlem
blue-rats avatar
Som lägre stående än WT måste testa den limpan. Den ser OK ut. Är det en sirapslimpa?
Citera
2024-01-23, 23:50
Medlem
Pågenlimpa är fan dyrt. Medelklassbröd. Jag växte upp med hemmabakat bröd. Farsan köpte sjukt stora förpackningar med sirap och mjöl på strandbolaget. Sedan bajset morsan extremt stora limpor i spisen 💪💪
Citera
2024-01-24, 00:43
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
VR-limpa för att spara veteransoneringskort och extra mycket sirap då det fanns gått om sockerbetor under wwii..

Den är ju rätt god att rosta då den är så söt, men annars nej.

Skulle säga att det inte är så mycket WT som att det är utan matkultur att äta VR-limpa. Sedan är det nog fler WT som äter VR-limpa. Det är även väldigt mycket Bommers över just VR-limps då de var den generation som växte upp med den och gav den till sinna barn och barnbarn som inte riktigt fäst sig liks mycket vid smaken och avsaknaden av struktur på innan kromet.

Annars trode jag lingongrova va det nya stapelbrödet i de svenska hemmen och helt konkurrerar ut VR-liman
Citera
2024-01-24, 01:13
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Du hävdar att familjen Pålsson är jehovas vittnen?
Känner ena sonen ytligt och har aldrig fått intrycket att varken han, hans bror eller deras pappa Finn är jehovas vittnen. Vad baserar du ditt påstående på?
Träffat pappa Finn några gånger. Kan gå i god för att han inte är jehovas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in