2024-01-23, 14:50
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Det måste väl finnas personer som livnär sig på just detta tänker jag. Om jag haft intresse och kunskap kring bilar då hade jag köpt varenda skitbil som jag såg potential i att kunna fixa till och sälja vidare. Finns säkert bra pengar i det om man vet vad man sysslar med.

Jag tycker mig se allt fler konstiga bilhandlare som köper äldre bilar från 70, 80 och 90 talet för mindre pengar och sedan putsar upp dom och sätter ut dom på Blocket för både 40 och 80 tusen kronor, å så skriver dom "samlarbil"...
Citera
2024-01-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag tycker mig se allt fler konstiga bilhandlare som köper äldre bilar från 70, 80 och 90 talet för mindre pengar och sedan putsar upp dom och sätter ut dom på Blocket för både 40 och 80 tusen kronor, å så skriver dom "samlarbil"...
https://www.blocket.se/annons/skane/...rar/1000817286

Nja här har dom ju faktiskt lagt ned lite jobb sen att dom lagt det på en lättrycksturbo är en gåta. kanske kunnat köpa det om det var en "riktig" turbo.
Citera
2024-01-23, 16:13
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Generellt så orkar inte folk lägga ut sin gamla skrothög för att få 100 samtal av hudfärghandikappade skambjudare som skall knolla hela säljarens familj så fort han inte får bilen för 1/5 av utsatt pris. Och sedan ringa och hota och kräva pengar tillbaka ett halvår senare när det blir något fel på den 25 år gamla hinken han köpte för 5000kr.

Då är det enklare och framförallt hundra gånger bekvämare att bara ställa av skiten och låta den stå någonstans.

Detta.

Varken jag eller någon jag känner säljer bilar privat längre (om det inte är jänkebilar och annan kuriosa). Man orkar inte med Ali achmed och hans 5 bröder, så är det bara. De går inte att göra affärer med. Det är som att snacka med en chimpans.
Sist sålde jag till en bilhandlare, och det är vad de flesta gör i dagsläget.
Tack abdhulla.
Citera
2024-01-23, 16:42
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast jag kan tycka att det är en vettig utveckling, det var helt vansinnigt att skrota ut så mycket hyfsade bilar som det gjordes när det var som värst.

Tycker som du. Second life på en ny marknad kan inte vara fel.

Begagnatexporten är extrem i prisklassen upptill 7-8000 EUR, även från Norge. Bättre att de køps än att de stjäls.
Senast redigerad av Gromgutten 2024-01-23 kl. 16:48.
Citera
2024-01-23, 17:36
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ukraina? Du måtte skoja, det har varit komponentbrist på elektronik som tillverkas i Taiwan i samband med covid men nu har allt kommit igång igen.

Bilar som kostat 5000-20.000kr har försvunnit till Afrika, begagnade bilar har blivit 20.000kr dyrare,
så idag kostar skrothögar 20-30.000kr och någorlunda bra bilar börjar vid 50.000kr

Kriget i Ukraina är inget att skoja om.

Till exempel så tillverkades kabelstammarna till Volkswagens bilar i Ukraina. Det var tanter som hade utfört arbetet manuellt och det visade sig vara betydligt svårare att ersätta än vad som först troddes.
Det var en av anledningarna till att det tog 12 månader att få en Golf eller Passat levererad.
Citera
2024-01-23, 17:59
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Jupp, senaste bilen jag sålde så kom en person från Polen och hämtade den.
Sålde även en båt och det var bara folk från andra länder som hörde av sig, slutade med att en rumän hämtade den.

Svenska kronan är såpass körd så att till och med öststats länder tycker de e svin billigt här och åker ända hit för att köpa fordon.
Sverige är billigaste landet i Europa just nu, vi är väl snart där Tyskland var på 1920 talet xD

Ja, man kan tycka att det borde få människor att fundera och börja ifrågasätta när östatsländer ser Sverige som fyndmarknad.
Citera
2024-01-23, 18:21
Medlem
Tillförseln av lite enklare diesel och bensinbilar har senaste åren minskat dramatiskt.

2019 såldes det 165.000 rena bensinbilar.

2020 såldes det 107.000 rena bensinbilar

2021 såldes det 92.000 rena bensinbilar.

2022 såldes det 63.000 rena bensinbilar.

2023 såldes det 65.000 rena bensinbilar.

Det minskade flödet av lite enklare och billigare bilar har gjort att de som normalt sett köper begagnad 3-årsbil håller i sina bilar lite längre och de som köpte begagnat av de som normalt sett köpte begagnade 3-årsbilar håller i sina osv.

Detta i kombination med att det blivit dyrare att äga bil och export av äldre bilar har gjort att det helt enkelt finns ett underskott - eller rättare sagt det råder inte längre ett överskott av begagnade bilar som gjorde att lite mindre eftertraktade begagnade bilar snabbt sjönk i värde.

Sen har det ju kommit andra sätt att sälja bil senaste åren - t ex Marketplace där de billigaste bilarna hamnar då det är gratis att annonsera där.
Citera
2024-01-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tidigare om jag sökte på bilar i spannet 0 till 10 000 kr på Blocket.se då kom det upp precis allt möjligt och väldigt mycket bilar i länet jag bor. Idag kommer det upp 2 bilar i det spannet.

Utökar jag till 0-20 000 kr så kom det upp 24 bilar. Tidigare har det funnits 100-tals bilar i den priskategorin i länet där jag bor.

Det är alltså slut på att köpa en billiga bilar numera?
Varför har alla billiga bilar försvunnit och vad har hänt?

Pengars värde har förändrats
Citera
2024-01-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Tricket är att skriva "unik" i annonsen..
Citera
2024-01-23, 19:33
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
https://www.blocket.se/annons/skane/...rar/1000817286

Nja här har dom ju faktiskt lagt ned lite jobb sen att dom lagt det på en lättrycksturbo är en gåta. kanske kunnat köpa det om det var en "riktig" turbo.

Vad är felet med att det är en lättrycksturbo på den? Det är bara 142 hk, är det orsaken?
Citera
2024-01-23, 19:54
Medlem
det finns så mkt folk som köper bilar och exporterar dem till sina hemländer och sen säljer med bra vinst
Citera
2024-01-23, 19:58
Medlem
En stor del av bilarna exporteras till länder där man inte är så noga med besiktning, där är det lätt att sälja och man får mer pengar för dom, till och med bilarna du skickar till skroten för att skrotas gör man istället fulexport på till andra länder. Så skrothandlare tar betalt för att skrota bilar, sen säljer dom iväg dom olagligt för export.

Sen blir det hela tiden dyrare, svårare och jobbigare att handla med bilar i Sverige så det är knappt värt besväret att göra det. Säljer du bilar för 5-20k så riskerar du sen att banken låser dina konton och kräver att du berättar hela ditt livs historia samt dokumenterar alla transaktioner för att låsa upp dina konton igen.

Är bilen i körbart skick så finns det företag/skrotar som ger dig en liten slant för bilen och hämtar upp den istället, sen är vi tillbaka till den första punkten.

Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Har också observerat detta, försökt hitta billig bil men inte ens skrothögar finnes.
”Skruttbil” köper man endast att ha som pendlingsbil då man annars inte har råd att jobba.
Finns hur många anledningar som helst, gårdsbilar, stallbilar, alla som bara har bilen fram och tillbaka till affären osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in