2024-01-22, 18:08
Medlem
Hegamons avatar
Tidigare om jag sökte på bilar i spannet 0 till 10 000 kr på Blocket.se då kom det upp precis allt möjligt och väldigt mycket bilar i länet jag bor. Idag kommer det upp 2 bilar i det spannet.

Utökar jag till 0-20 000 kr så kom det upp 24 bilar. Tidigare har det funnits 100-tals bilar i den priskategorin i länet där jag bor.

Det är alltså slut på att köpa en billiga bilar numera?
Varför har alla billiga bilar försvunnit och vad har hänt?
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-22 kl. 18:34.
Citera
2024-01-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tidigare om jag sökte på bilar i spannet 0 till 10 000 kr på Blocket.se då kom det upp precis allt möjligt och väldigt mycket bilar i länet jag bor. Idag kommer det upp 2 bilar i det spannet.

Utökar jag till 0-20 000 kr så kom det upp 24 bilar. Tidigare har det funnits 100-tals bilar i den priskategorin i länet där jag bor.

Kanske finns utlänningar som är villiga att betala mer? Så de billigaste bilarna exporteras?

Citat:
Gamla bilar med körförbud förs illegalt ut ur Sverige och skickas till Nigeria där de sedan säljs för stora belopp, visar Ekots granskning.

https://sverigesradio.se/artikel/jor...rent-bedrageri
Citera
2024-01-22, 18:23
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Vid tanke på kronan så har exporten ökat något enormt på både exklusiva farkoster och även skräpet. Alla gamla corollas är nu i afrika

Iom ekonomin har ju blivit sämre och gör att efterfrågan ökar på lägre segment och förmånerna för miljöbilar har gått ner. Det är lukrativt att exportera allt.
Pandemin gjorde också att efterfrågan på skitbil tokökade för att förflytta sig hos de som tidigare inte hade någon.
Citera
2024-01-22, 18:28
Medlem
franges avatar
Generellt så orkar inte folk lägga ut sin gamla skrothög för att få 100 samtal av hudfärghandikappade skambjudare som skall knolla hela säljarens familj så fort han inte får bilen för 1/5 av utsatt pris. Och sedan ringa och hota och kräva pengar tillbaka ett halvår senare när det blir något fel på den 25 år gamla hinken han köpte för 5000kr.

Då är det enklare och framförallt hundra gånger bekvämare att bara ställa av skiten och låta den stå någonstans.
Citera
2024-01-22, 18:29
Medlem
NoraKuzmas avatar
Det var lågkonjunktur och det såldes förre bilar.
Sedan exporteras sedan länge svenska bilar utomlands eftersom den svenska kronan är lågt värderad.
När det gäller begagnade elbilar så exporteras de ofta till Norge.
Först har de subventionerats av svenska skattebetalare sedan exporteras de till Norge.
Citera
2024-01-22, 18:36
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Generellt så orkar inte folk lägga ut sin gamla skrothög för att få 100 samtal av hudfärghandikappade skambjudare som skall knolla hela säljarens familj så fort han inte får bilen för 1/5 av utsatt pris. Och sedan ringa och hota och kräva pengar tillbaka ett halvår senare när det blir något fel på den 25 år gamla hinken han köpte för 5000kr.

Då är det enklare och framförallt hundra gånger bekvämare att bara ställa av skiten och låta den stå någonstans.

Där har du faktiskt en anledning.

Jag skrotar hellre en bil värd 5-10 000 än försöker sälja den.

För det är numera bara sista-priset-kompis som ringer.
Förr ringde föräldrar som var ute efter en billig första bil till sina barn.
Svenskar har bättre ekonomi numera och inte lika intresserade av att mecka.
La ut VW Golf och flera Volvo 240 för 20 år sedan.
Svenskar som hörde av sig direkt.

Senare år har de bara varit sist-priset-kompis som kommer minst 4 stycken och ska kolla på bilen.
Sedan om något går sönder efter tre månader trots att man skrev "i befintligt skick och ingen garanti eller ånger" så ska de ha pengarna tillbaka. Kommer med 20 släktingar och gapar.
Så är det. Ingen rasism utan det är fakta.

Detta trots att jag skrivit i annonsen att "däcksparkare, prutare och sista-priset-kompisar" inte ska höra av sig.

Efter det åker mina "skrothögar" direkt till skroten.
Senast redigerad av NoraKuzma 2024-01-22 kl. 18:38.
Citera
2024-01-22, 18:36
Medlem
Kostar 200 kr att annonsera ut en bil på blocket. Marketplace är gratis. Gissar att en del annonser flyttats dit.
Citera
2024-01-22, 18:37
Medlem
Hermi-Tages avatar
Framförallt har inte bilar kunnat levereras eftersom det har varit komponentbrist och svårt att få fram delar från Ukraina.

Mindre nya bilar har sålts vilket har gjort att bilägare inte har bytt bilar.
En klassisk effekt av tillgång och efterfrågan
Marknadsekonomi 101
Citera
2024-01-22, 18:39
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Framförallt har inte bilar kunnat levereras eftersom det har varit komponentbrist och svårt att få fram delar från Ukraina.

Marknadsekonomi 101

Fast det gäller väl ändå lite nyare bilar än de för 5-10 000:-?
Citera
2024-01-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Ett skäl kan väl vara att folk med viss rätt värderar bilar högre idag beaktat "utrustningsnivån" som även på den lägsta nivån motsvarar rejäl lyxnivå för kanske bara 10-15år sedan då det inte ens var självklart med ens blåtand i bilarna.
Citera
2024-01-22, 18:46
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Kostar 200 kr att annonsera ut en bil på blocket. Marketplace är gratis. Gissar att en del annonser flyttats dit.

Okej, du har rätt. Det är mycket plåtburkar ute för en billig peng på Marketplace. Blocket är så dyrt att en idiot inte annonserar ut sin skrothög där längre.
Citera
2024-01-22, 18:50
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage

Marknadsekonomi 101

Rätt analyserat tror jag.
Sen får man idag flera tusenlappar för en katalysator så många fungerande bilar med en del fix har nog dött den döden.

Nya bilar har blivit väääääldigt dyra och haft/har lång leveranstid av olika orsaker och detta påverkar också priset. Idag annonserar ju ej märkesbundna bilaffärer hejvilt - både stora och små - efter bilar.

En joker i sammanhanget är nog också det allt sämre och sämre rostskyddet - samtidigt som vägarna dränks i salt. Vi har bland Europas äldsta bilpark och dom billiga bilarna har helt enkelt rostat bort, dvs dömts ut vid besiktningen och sen skrotats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in