2024-02-03, 21:56
Medlem
TeEsErs avatar
Jag har köpt och sålt massvis med begagnade bilar genom åren, jag har snart hållit på i 30 år. Det har varit kul, lärorikt och det har "finansierat mitt eget missbruk". Jag har aldrig gått igång på nya bilar och att behöva betala för fabriksnya bilar har aldrig känts lockande.

Dock har prisutvecklingen de senaste åren och den förflyttning mot Facebook Marketplace som skett fått mig att ge upp helt. Det finns ta mig tusan INGEN som säljer begagnade bilar på Marketplace längre som inte är en genuint oärlig zigenare. Tro mig, jag har köpt bilar från synnerligen skumma personer förr men inte ens de hänger kvar på Marketplace längre. Det är jordens avskum som säljer bilar på Marketplace.

När marketplace kom hade man ju lite en förhoppning om att Blockets dominans skulle försvinna men tyvärr har gränserna blivit skarpare än någonsin. Det är 100% smuts på Marketplace och resten på Blocket.

Numera kör jag tjänstebil för dyra pengar.
De enda begagnade bilar jag håller på med på fritiden nuförtiden är franska eller Honda. Det är en helt annan värld där alla fortfarande är snälla eller snällt galna.
Citera
2024-02-04, 11:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tycker ju det är konstigt med prisbilden generellt. Kanske främst på halvgamla brukisar. 150 papp för en 10-12 år gammal V70 exempelvis. De som köpte en sådan för 4 år sedan har inte förlorat någonting i värdeminskning.

Fördelen är väl att man nu faktiskt kan köpa en ny bil, sälja den om 4-5 år och faktiskt inte förlorat särskilt mycket. Det har ju aldrig varit fallet tidigare. Om nu trenden håller i sig vill säga. Det är ju långt ifrån säkert.
Citera
2024-02-04, 11:23
Medlem
Jag skulle aldrig få för mig att köpa en begagnad bil av en privatperson.
Jag har gjort det många gånger förr och fått betala dyrt för det när saker börjar gå sönder.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att köpa begagnad från en bilfirma om man får några månaders garanti och det är väldokumenterat med service och delar som bytts etc, men nu har jag de tre senaste bilarna bara haft nya bilar för att slippa problem.

Ja det är dyrt, men samtidigt skönt att det inte blir några överraskande utgifter för saker som går sönder.
Citera
2024-02-04, 20:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker ju det är konstigt med prisbilden generellt. Kanske främst på halvgamla brukisar. 150 papp för en 10-12 år gammal V70 exempelvis. De som köpte en sådan för 4 år sedan har inte förlorat någonting i värdeminskning.

Fördelen är väl att man nu faktiskt kan köpa en ny bil, sälja den om 4-5 år och faktiskt inte förlorat särskilt mycket. Det har ju aldrig varit fallet tidigare. Om nu trenden håller i sig vill säga. Det är ju långt ifrån säkert.
Min förra bil köpte jag 2017 som ny, hade den till i början på förra året. Var en enkel Toyota Yaris. Kostade mig inget i reparation förutom bromsbelägg fram men det är ju en normal förslitningsdetalj på en bil. Jag fick bra i inbyte för den när jag bytte till min nuvarande bil för knappt ett år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag skulle aldrig få för mig att köpa en begagnad bil av en privatperson.
Jag har gjort det många gånger förr och fått betala dyrt för det när saker börjar gå sönder.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att köpa begagnad från en bilfirma om man får några månaders garanti och det är väldokumenterat med service och delar som bytts etc, men nu har jag de tre senaste bilarna bara haft nya bilar för att slippa problem.

Ja det är dyrt, men samtidigt skönt att det inte blir några överraskande utgifter för saker som går sönder.
För mig är det värt att köra nytt, den senaste jag köpte var i och för sig knappt året gammal och hade varit en demobil innan jag köpte den. Men jag tycker jag fick ett bra pris och jag är nöjd med bilen nu ett knappt år senare.
Citera
2024-04-13, 14:38
Medlem
Vad har hänt på (beg.bil)blocket?

Vad har hänt på (bil)blocket?

För 4 år sedan, när jag senast var i färd med att köpa begagnad 20-årig bil, fanns det gott om annonser där "vanliga familjebilar" som varit i familjens ägo i ett par eller uppåt sex, sju år fanns ute till salu. Dessförinnan hade de haft 1-2 ägare, oftast inom länet. Inte perfekta, ofta lite kantstötta, ofta en bit att åka (typ till Gimo eller Tierp, jag bor i Uppsala) för att kolla på dem, men liksom bilar men en trovärdig/legit historik och ägarsituation.

Nu är typ så gott som varje bil i samma ålders/prisklass antingen

- skriven på någon som enligt registret äger typ 9 fordon men bor i hyresrätt inne i stan. Endast folk som bor på gård behöver så många fordon, typ 1 traktor 1 släpvagn osv, så detta luktar svartbilsfirmaverksamhet eller målvakt.

- skriven på nån annan än den som lägger ut annonsen, plus att blocketsäljaren har andra annonser på bilar ute där ägaren också är nån annan än säljaren, nåtslags förmedlingsverksamhet

- skriven på nån som ägt fordonet i 0 år och 1 månad, dvs köpt endast för att säljas vidare, och gärna av någon som har dolda adressuppgifter/telefonnumret borttaget från Hitta.se och liknande, och/eller har dolt ägaruppgifterna i bilregistret så man måste smsa 71640 för att få reda på verklig ägare

När hände detta, och vad betyder det?
Citera
2024-04-13, 15:06
Medlem
Kanske för att idag finns det många tjänster som köper din bil på gården och du slipper lägga ut på blocket. Även om du får dåligt betalt så blir du inte blåst.
Citera
2024-04-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrong
Vad har hänt på (bil)blocket?

För 4 år sedan, när jag senast var i färd med att köpa begagnad 20-årig bil, fanns det gott om annonser där "vanliga familjebilar" som varit i familjens ägo i ett par eller uppåt sex, sju år fanns ute till salu. Dessförinnan hade de haft 1-2 ägare, oftast inom länet. Inte perfekta, ofta lite kantstötta, ofta en bit att åka (typ till Gimo eller Tierp, jag bor i Uppsala) för att kolla på dem, men liksom bilar men en trovärdig/legit historik och ägarsituation.

Nu är typ så gott som varje bil i samma ålders/prisklass antingen

- skriven på någon som enligt registret äger typ 9 fordon men bor i hyresrätt inne i stan. Endast folk som bor på gård behöver så många fordon, typ 1 traktor 1 släpvagn osv, så detta luktar svartbilsfirmaverksamhet eller målvakt.

- skriven på nån annan än den som lägger ut annonsen, plus att blocketsäljaren har andra annonser på bilar ute där ägaren också är nån annan än säljaren, nåtslags förmedlingsverksamhet

- skriven på nån som ägt fordonet i 0 år och 1 månad, dvs köpt endast för att säljas vidare, och gärna av någon som har dolda adressuppgifter/telefonnumret borttaget från Hitta.se och liknande, och/eller har dolt ägaruppgifterna i bilregistret så man måste smsa 71640 för att få reda på verklig ägare

När hände detta, och vad betyder det?

Dom tvättar svarta pengar,
Citera
2024-04-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff

Hur går det till? Förlåt en människa utan koll. Alltså hur tvättas pengar genom det här.
Citera
2024-04-13, 16:03
Medlem
Citat:

Nej. Så vitt jag förstått går penningtvätten med begagnade bilar åt andra hållet.

Huvudscenario:
- Någon KÖPER en begagnad bil för svarta pengar. En kasse med sedlar byter hand och den oaktsamme bilsäljaren får problem med banken när han försöker sätta in pengarna på konto.
- Bilen avregistreras i Sverige och säljs i Östeuropa eller MENA. Pengarna som man får från försäljningen stannar utomlands. Mycket enklare sätt att få ut svarta pengar från Sverige än att försöka skicka en kurir med en resväska fylld med 500-lappar. Helst skall bilen vara nyare och ganska dyr, så att man får ut så mycket pengar som möjligt i en transation.
- På det sättet är pengarna utom räckhåll från Kronofogden och kan vid behov flyttas tillbaka till Sverige via internationell banköverföring eller användas för att betala nästa leverans av vad-det-nu-var-man-sålde.

Alternativt scenario:
- Någon långt ner i det kriminella ekosystemet behöver få betalt för sina tjänster. Ovanstående problem med banken gäller förstås även kriminella. Så killen köper en bil i dåligt skick (helst så billig som möjligt) och säljer den med 50.000:- i vinst (det skattefria beloppet vid privat bilförsäljning). Då kan man visa vart pengarna kom från och kan sätta in dem på banken. Men köparen måste förstås vara en målvakt...
Detta alternativa scenario är ju inte lika populärt, för hur många gånger måste man göra det under ett år för att bekosta den kriminella livsstilen? Det kan bli problem med myndigheterna, både för säljare och köpare.

Det finns flera varianter. En version av huvudscenariot är att gå ihop med killar som köper upp relativt billiga svenska bilar för den relativt lågt värderade svenska kronan. Dessa bilar avregistreras och skickas i bulk till mellanöstern eller Afrika där de rustas upp och säljs till den lokala befolkningen.
Återigen är betalningen till säljaren i form av en kasse pengar, men nu sker det i större skala och den grovt kriminelle lägger upp alla slantarna mot att han får tillbaka dem när bilarna säljs, fast nu i ett annat land.
Citera
2024-04-13, 16:19
Medlem
kyrkstockens avatar
Ja, det är anledningen till att tex kvarndammen växt
Citera
2024-04-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrong
Hur går det till? Förlåt en människa utan koll. Alltså hur tvättas pengar genom det här.

Dom som e i den branschen har en kusin som har en bil firma som exempel!
Köpa med svarta kontanter och sälja vit,
lite enkelt förklarat.
Citera
2024-04-13, 16:42
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Dom som e i den branschen har en kusin som har en bil firma som exempel!
Köpa med svarta kontanter och sälja vit,
lite enkelt förklarat.

Fast det är jiu ingen som vill ta emot kontanta pengar.
Försöker man sätta in 200.000 på banken i kontanter efter att man har sålt bilen så kommer ju banken att fråga var pengarna kommer ifrån...

Inget bra sätt att tvätt pengar på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in