2024-01-26, 00:58
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Slut o slut - det handlar om att Ankdammfolket är så jävla rika o har så jävla gott om pengar-
de köper tryck o klämradios som de aldrig kommer att använda - bollar som de sätter på
antennerna - risifrutti o kexchoklad för dyra pengar som de knappt kommer att använda bacon
o fläskkarre som har extremt höga kgpriser om man skär bort fettet.

Det som däremot förvånar mig mest är att det ö h t finns efterfrågan på bilar då våra politruker säger att vi inte skall ha bilar o än värre privatleasing som kostar mellan typ 4-10,000 kr mån.

O då är frågan är privatleasarna rika eller fattiga - eller är de rika o på väg att bli fattiga eller
är de fattiga o kommer aldrig att bli rika

😱

Svamligt. Vad är det du försöker säga?
Citera
2024-01-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tidigare om jag sökte på bilar i spannet 0 till 10 000 kr på Blocket.se då kom det upp precis allt möjligt och väldigt mycket bilar i länet jag bor. Idag kommer det upp 2 bilar i det spannet.

Utökar jag till 0-20 000 kr så kom det upp 24 bilar. Tidigare har det funnits 100-tals bilar i den priskategorin i länet där jag bor.
Apropå "länet där jag bor". Bodde inte du där neråt västsverige där närheten till exporthamnar och skrotar som faktiskt betalar en hel del för bilarna har gjort den här effekten ännu mera påtaglig?
Citera
2024-01-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Att det finns pengar och att det är smartare att betala mycket för dåligt än ännu mer för bra.

De som är fattiga har inte råd att betala för dåligt eftersom drifts- o underhållskostnaderna blir
oskäligt höga
I vanliga fall är det ju tvärtom. Är man fattig har man inte råd med den initiala investeringen lik förbannat. Däremot droppar den in nya (men få) pengar nästa månad som betalar utgifterna då...
Citera
2024-01-26, 14:24
Medlem
Vilka brukisar går upp i pris?
Bra utrustade
Icke diesel?
Suv awd

Brukar köpa typ Toyota men ska man köpa en premiumbil mest för att de går upp i pris?
Citera
2024-01-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Bra utrustade
Icke diesel?
Suv awd

Brukar köpa typ Toyota men ska man köpa en premiumbil mest för att de går upp i pris?

Det som morgondagens 40-50åringar hade som 1a bil,pappa/morfar/tuffaste farsan I plugget/etc körde kommer väl bli som dagens 740/900/9000/Rekord/Granada.

Men fossilbilar som samlarobjekt/nostalgi är nog på utdöende med raketfart.
Förutom de skelögda snusbönderna mekar ungdomar bil idag?
Har de ens körkort?

Raggarna,de få som finns kvar,går väl med hängbukarna I rollatorkorgen om de inte sitter I rullstol på hemmet.
Pilsnergänget med söndersparkade Impalor åker likagärna ToyotaCorolla bara de får svina.
Citera
2024-01-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Bra utrustade
Icke diesel?
Suv awd

Man får väl välja om man vill ha driftsäker bil = Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, eller s k premiumbil = BMW, AUDI = du bör bo nära busshållplats eller tunnelbana och ha gångavstånd till märkesverkstad.
Citera
2024-01-26, 20:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Apropå "länet där jag bor". Bodde inte du där neråt västsverige där närheten till exporthamnar och skrotar som faktiskt betalar en hel del för bilarna har gjort den här effekten ännu mera påtaglig?

Säkerligen, det har funnits åtskilliga som exporterat bilar från Helsingborg. Så det varit köer med skrotbilar där som väntat på att skeppats till Afrika. Många har haft det som ett heltidsarbete.
Citera
2024-02-01, 21:18
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Sambon hävdar att alla män sparkar på däck och undrar varför vi gör det. Vad är det för fel på däcksparkare enligt dig?

(Tror inte på att du skriver så i annonsen.)

Jo, jag har skrivit så i annonser på blocket.

Men det var många år sedan jag sist la ut en annons.
Citera
2024-02-01, 21:25
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Det ligger något i vad du säger. Detta är en av anledningen till varför jag har olika prylar hemma som borde säljas, men jag orkar bara inte.

Fast detta fenomen behöver inte vara helt nytt och jag kan hälsa att det finns patetiska svenskar på köparnas sida också.

Min story
Sålde en Volvo S70 -98 för 10 år sedan i den prisklassen. Var inte ute efter att tjäna några pengar utan ville bara bli av med den för att frigöra garageplats. Två ägare, den förra var min pappa som köpte bilen fabriksny.
Först ringde en babbe från Malmö när jag var på väg norrut på E6 vid Halmstad och ville att jag skulle vända för han skall titta på bilen. Jag bad honom att ta sig i brasan.
Sedan ville någon köpa den, frakta utomlands och skicka dit en transport mot förskottsbetalning. Jag bad figuren att komma med cash och sedan skulle han få nycklar och bil som han får göra precis vad fan han vill med. Figuren var inte längre intresserad. Alltså det där var ett klassiskt bedrägeriförsök.

En svensk snubbe från Göteborg provkörde den, hörde att det skramlade i instrumentpanelen och jag sa att kamremmen måste bytas. Han köpte den. Sedan började en patetisk SMS konversation.

Först gnällde han på att instrumentpanelen skramlade så han körde en denna gamla Volvo S70 till Bilia och de drog ut hela instrumentpanelen samt limmade ihop någon spricka i den. Arbetskostnaden där var inte nådig och han började skriva till mig samt böla över tillvaron.

Sedan var han på Bilia igen och bölade över hur mycket han skulle behöva betala för kamremsbyte trots att han visste att den skulle bytas.

Volvon jag sålde var inte avställd, dvs. skatten var betald. Men nu någon månad efter köpet skulle skatten betalas igen. Nytt SMS med patetiskt bölande och att jag borde gjort "mer på priset". Jag sålde bilen för 11000:-. Så jag skulle betala skatt för en bil som jag inte har tillgång till mer?
Fick så jävla nog av den snubben att jag bad honom köra ner med den gamla Volvon för Älvsborgsbron i Göteborg, något som skulle lösa alla hans problem. Detta var på den tiden det inte var olagligt att uppmana någon till självmord.

Skön historia! Haha.

Så man får inte uppmana folk till att ta livet av sig längre?
Men en del förtjänar ju fan inte att leva.

Bygger på historiean lite.
Rensade ut och renoverade hemma för ett par år sedan.

Hade multum med saker att sälja som jag nog kunnat casha in minst 40 000 på.
Testade att sälja av de lättaste sakerna först. Det gick smidigt.
Typ grill, campingmöbler, takbox, cykelställ m.m.
Men sedan när jag kom till lite andra saker som tex en elmoped började den icke skidåkande befolkningen höra av sig.

Då började problemen!

Pruta, sista priset, "var bor du" och så kom de som vanligt med hela klanen för att kolla.

Tog bort annonserna och skänkte bort en del resten åkte på tippen.
Citera
2024-02-01, 23:01
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Skön historia! Haha.

Så man får inte uppmana folk till att ta livet av sig längre?
Men en del förtjänar ju fan inte att leva.

Bygger på historiean lite.
Rensade ut och renoverade hemma för ett par år sedan.

Hade multum med saker att sälja som jag nog kunnat casha in minst 40 000 på.
Testade att sälja av de lättaste sakerna först. Det gick smidigt.
Typ grill, campingmöbler, takbox, cykelställ m.m.
Men sedan när jag kom till lite andra saker som tex en elmoped började den icke skidåkande befolkningen höra av sig.

Då började problemen!

Pruta, sista priset, "var bor du" och så kom de som vanligt med hela klanen för att kolla.

Tog bort annonserna och skänkte bort en del resten åkte på tippen.

Nej, det kom en ny lagstiftning 2021 som förbjuder detta.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ill_h801juu21/

Haha... icke skidåkande nation kan jag berätta en visserligen lite offtopic men jävligt rolig historia om.

Flyttade och ville bli av med dubbelsäng. En snubbe från Pakistan hörde av sig. 500:- senare fick han ta den. Han tog med sig en mindre mängd pakistani polare som skulle kunna fylla en mindre svensk bruksort. De tog sängen till sin skåpbil, en Mercedes Vito från en tid då Lotta Engberg var liggbar och folk trodde att Kicki Danielsson bara drack vatten.
Tyvärr var kopplingen i Mercedesen dålig och sedan började helvetet med att köra upp för rampen ut från garaget. Föraren gasade fan till, det rykte som ett mindre kolkraftverk från Mercedesen medan 4 pakistani försökte putta på där bak. Det sket sig inte värre än att Mercan rullade bakåt och körde över foten på en av pakistanifigurerna. Eftersom sandaler och slippers tydligen är högsta mode bland Pakistanier så var det ingen skön upplevelse. Efter mycket om och men fick de till sist ut biljäveln och försvann medan en stackars jävel haltade och sprang efter.
Såg den där antika Mercedes Vito till salu (är nästan helt säker på att det var samma bil) på Facebook Marketplace som "moket fina skopbil, gor moket bra".

Om vi nu håller oss till ämnet så håller jag med TS att billiga bilar på Blocket börjar det bli ont om. Men jag tror att Blocket som helhet är på kräftgång och får svår konkurrens av Facebook Marketplace.
På den senare kan man fortfarande hitta rätt OK bilar för billig peng.
Citera
2024-02-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Tycker även att det är svårt att hitta lite dyrare begagnade bilar i prisklassen 400-500 tkr som inte solkats ner av glass/chokladätande barn och vuxna, Verkar också som många kör runt med en skruvmejsel i bakfickan eftersom så många säten har hål.

Någon med ett bra tips på en driftsäker combi med snygg finish både in/utvändigt i mellanprisklassen 400-500tkr?

För de pengarna får du ju en ny bil alt en lätt begagnad bmw/mercedes/audi/vw/volvo med få mil på mätaren.
Citera
2024-02-02, 14:59
Medlem
zoombos avatar
Nu blir det spännande. En bekant som kommer på besök inom kort vill att jag ska försöka hjälpa till att sälja hens bil. Överlåter det på mig då jag vet mer om bilar och är bättre på snacka. Den är skattad och besiktad, fullt fungerande från 2003 och ser visst inte alltför skabbig ut så jag tänkte försöka få ut runt 10' för den - det är hen nöjd med.
Kollade Blocket och dom bilar som finns inom någorlunda räckhåll upp till 10' är i princip bara objekt med massa fel eller så är dom inte i trafik. Sen får vi väl se vad det är för klientel som hör av sig, jag brukar vara tydlig med att angivet pris gäller och om det inte passar: sök vidare...men många är nog inte läskunniga. Får man sen svar från folk som bor typ 100 mil bort svarar man inte ens. Det är inte relevant då det gäller en bil i den prisklassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in