Citat:
Ursprungligen postat av
DraconianTimes
Det ligger något i vad du säger. Detta är en av anledningen till varför jag har olika prylar hemma som borde säljas, men jag orkar bara inte.
Fast detta fenomen behöver inte vara helt nytt och jag kan hälsa att det finns patetiska svenskar på köparnas sida också.
Min story
Sålde en Volvo S70 -98 för 10 år sedan i den prisklassen. Var inte ute efter att tjäna några pengar utan ville bara bli av med den för att frigöra garageplats. Två ägare, den förra var min pappa som köpte bilen fabriksny.
Först ringde en babbe från Malmö när jag var på väg norrut på E6 vid Halmstad och ville att jag skulle vända för han skall titta på bilen. Jag bad honom att ta sig i brasan.
Sedan ville någon köpa den, frakta utomlands och skicka dit en transport mot förskottsbetalning. Jag bad figuren att komma med cash och sedan skulle han få nycklar och bil som han får göra precis vad fan han vill med. Figuren var inte längre intresserad. Alltså det där var ett klassiskt bedrägeriförsök.
En svensk snubbe från Göteborg provkörde den, hörde att det skramlade i instrumentpanelen och jag sa att kamremmen måste bytas. Han köpte den. Sedan började en patetisk SMS konversation.
Först gnällde han på att instrumentpanelen skramlade så han körde en denna gamla Volvo S70 till Bilia och de drog ut hela instrumentpanelen samt limmade ihop någon spricka i den. Arbetskostnaden där var inte nådig och han började skriva till mig samt böla över tillvaron.
Sedan var han på Bilia igen och bölade över hur mycket han skulle behöva betala för kamremsbyte trots att han visste att den skulle bytas.
Volvon jag sålde var inte avställd, dvs. skatten var betald. Men nu någon månad efter köpet skulle skatten betalas igen. Nytt SMS med patetiskt bölande och att jag borde gjort "mer på priset". Jag sålde bilen för 11000:-. Så jag skulle betala skatt för en bil som jag inte har tillgång till mer?
Fick så jävla nog av den snubben att jag bad honom köra ner med den gamla Volvon för Älvsborgsbron i Göteborg, något som skulle lösa alla hans problem. Detta var på den tiden det inte var olagligt att uppmana någon till självmord.
Skön historia! Haha.
Så man får inte uppmana folk till att ta livet av sig längre?
Men en del förtjänar ju fan inte att leva.
Bygger på historiean lite.
Rensade ut och renoverade hemma för ett par år sedan.
Hade multum med saker att sälja som jag nog kunnat casha in minst 40 000 på.
Testade att sälja av de lättaste sakerna först. Det gick smidigt.
Typ grill, campingmöbler, takbox, cykelställ m.m.
Men sedan när jag kom till lite andra saker som tex en elmoped började den icke skidåkande befolkningen höra av sig.
Då började problemen!
Pruta, sista priset, "var bor du" och så kom de som vanligt med hela klanen för att kolla.
Tog bort annonserna och skänkte bort en del resten åkte på tippen.