2024-01-20, 10:39
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Tror det ligger mycket i det du säger, och självklart styrs läkemedelsföretagen av ekonomiska intressen, kolla bara på Purdue Pharma, finns garanterat fler exempel som är totalt fruktansvärda de också. (Vilket läkemedelsföretag var det som bad Tyskland under början av andra världskriget om kvinnor (judar) att utföra experiment på...? Alla dog i varje fall).

Samtidigt får man ju tänka på hur pass komplicerad och ny den här vetenskapen är. Var ju typ 1930-tal när Fleming, den gamle gynnaren, upptäckte penicillinet. Inte speciellt länge sen. Och vad använde vi 100 år före det? Typ åderlåtning och saltad mört med senap som inläggning på buken för magont.

Ett bra samtida exempel är (jag drar mig för att ens skriva det bara för att tomtarna tyvärr förstört argumentet så pass) cannabis. Nu vet jag inte vilka fler användningsområden där det kan vara effektivt, men där jag sett med egna ögon att det fungerar (i varje fall för den här personen) är Multipel Skleros. Personen skulle enligt läkarens ordination ta något jätte toxiskt läkemedel, Interferon tror jag det hette. Han blev ju praktiskt taget lika sjuk av medicinen som av sjukdomen. Cannabis gjorde att han i princip blev av med alla krämpor för tillfället (det botade självklart inte sjukdomen, men lindrade besvären bättre än någon annan medicin han provat)

Jag tror att det är lätt att avfärda vissa naturläkemedel för att det är förknippat med hokus pokus, lättare att ha tilltro till den kliniskt vita miljön där välutbildade människor rör sig med avancerade termer, till man själv får uppleva den på riktigt och inser att vi kan ju knappt någonting, vi gissar mest bara. Samtidigt måste vi ju börja någonstans för att kunna avancera, och tänk när vi kan simulera exakt hur en medicin kommer fungera, metaboliseras och påverka hela människokroppen. Kasta in ett neuralt närverk som designar medicin som gör EXAKT det den ska och inget mer.

Läkemedelsföretagen måste ju kunna göra ekonomiska vinster och få framföra sina produkter som alla andra vinstdrivande företag. Svår fråga.

Kan du rada upp ett par naturläkemedel som har bättre effekt för en specifik åkomma, än de av läkare förskrivna medicinerna?
Citera
2024-01-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Viket är ett vanligaste symptomet att upptäcka Cancer på sig själv, behöver inte vara fysiska knölar utan rent generellt....gissar att området är brett men finns det någon "röd" tråd med cancer?

Ofrivillig viktnedgång
Trött och sliten utan yttre förklaring
Låg men långvarig feber
Nattsvettningar (gäller mest olika sorters lymfom)
Citera
2024-01-20, 10:43
Medlem
Grapefuktjuice för att boosta all medicin är alltid att föredra. Blir bra tryck när det kickar in
Citera
2024-01-20, 10:44
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
Värt att tänka på är att zopiklon och liknande skapar sömnproblem också. Dvs sömnproblemen hade inte varit så allvarliga om man inte tog zopiklon. I praktiken är det en sorts beroende som skapas. För min del hade det också en underlig psykologisk effekt av att jag blev helt fixerad vid sömn och stressade upp mig som om det handlade om liv och död om jag inte somnade. Och då är det svårt att somna...

Det som funkade för mig var att jag fick adhd-medicin utskrivet som jag tog på morgonen vilket gav mig en fungerande dygnsrytm.

Alltså tar du en annan knarkmedicin än Zopiklon för att fixa sömnen. Det med stressen kan verkligen skriva under på, liksom beroendet. Men att Zopiklon förvärrar insomni handlar nog om toleransökning.
Citera
2024-01-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Läkarförbundets etiska regler
https://slf.se/rad-och-stod/etik/lak...etiska-regler/
säger att: "Läkaren ska inte utan undersökning eller annan tillräcklig kunskap om patienten ge råd eller behandling."

Är

tillräcklig kunskap om patienten?

Jag förstår inte ditt inlägg?
Tror du att jag är en läkaren nu eller?

Jag är en helt vanlig person som ger dig tips på vad du kan göra? 😂
Ska vi sluta hjälpa varandra nu oxå…
De svar som du förväntar dig får du möjligen hitta på ett annat forum…och ett sista tips; byt då ditt användarnamn 😉
Citera
2024-01-20, 11:00
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om så är fallet, hur kunde vi överleva innan pillren uppfanns?
Jag har hört påstående om att jordarna som vi odlar i är tömda på mineraler och sånt, eftersom det urprungligen kom från när marken var undervatten eller is till exempel. Nuförtiden fyller man bara på med kväve och annat som får växterna att växa och bli stora, men utan viktiga nyttigheter.
Citera
2024-01-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fast nu efterfrågade jag hjälp, i breda drag. Jag fattar väl att det blir en rekommendation i breda drag och inte en skräddarsydd lösning.
men det här är vad jag efterfrågade. På nätet.

Så tagga ner!
Ps överdriven användning av highlight där vanlig fet text []B] hade räckt.

Jag fick samma skit ”LuluBrooksie” av den här s.k ”bajskorven”….😂
Bry dig inte…
Jag kan bara säga att han förlitar sig för mycket på den text han själv trycker upp i ansiktet på oss här;
Jag personligen har mött legitimerade läkare som gett mig både råd, diagnos mm utan undersökning.
Det finns både bra och mindre bra läkare ute på våra vårdcentraler, kliniker och sjukhus… men det finns även de som förverkligar fantastiskt arbete.

Bajskorvens bitterhet är personlig och det spelar ingen roll vad någon utav oss skriver.
Han har redan bestämt sig….och han får definitivt tycka vad han vill.. men man behöver inte vara oförskämd.

Ha en fin dag! ☀️
Citera
2024-01-20, 11:02
Medlem
Akacia2050s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Har det? Källa på det? Jag menar det. Jag har psoriasisartrit och skulle gärna se mer om det.

För tillfället undersöker jag hur carnivore fungerar. Jag har inte lyckats vara så strikt då det kom en veckas jobbresa emellan. Även annars har jag syndat lite grand men jag lyckas hålla det ganska långt nu. I veckan åt jag lite choklad som blivit av efter julen och det kände jag av dagen efter.Min ena handled var öm då jag vaknade på morgonen och var öm hela dagen. Nu har det lugnat ner sig igen. För min del är det helt klart att socker triggar sjukdomen. Frågan är hur mycket kolhydrater jag tål.

Hej!

Psoriasis funkar det garanterat mot för jag har själv använt det. Frågan är bara vilken produkt du ska ha, förut fanns det en salva man kunde köpa som var specificerad till olika hudproblem, från Tjeckien. Egentligen borde man ha THC också men men..

Tror du får ge dig in djungeln. Se som du kan hitta någon salva tillämpad för specifikt för psoriasis. Antar att du måste beställa från utlandet. Annars finns det ett stort utbud salvor i Sverige, vet inte hur effektiva de är dock.

Du kan söka på Google typ "cbd, psoriasis", så kan du säkert hitta vetenskapliga studier också.
Senast redigerad av Akacia2050 2024-01-20 kl. 11:06.
Citera
2024-01-20, 11:06
Medlem
Barentss avatar
LäkarVETENSKAPEN dömer ut naturmediciner och jag har svårt att se att personligt tyckande a la schamanism skulle kunna slå ut vetenskap.

Detta sagt så är kroppen och hjärnan komplicerad och jag tror bergfast på att t.ex bemötande och Troende kan bota många människor. T.ex botar samma medicin som ges i kapsel-form fler människor än som ges i tablettform. Och ännu bättre botar den om man får samma medicin i en spruta. Så stor vikt för helandet har människans upplevelse med läkaren.
Citera
2024-01-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?

Det är inte så komplicerat egentligen. Vettig mat och motion slår allt.

Läkemedelsindustrin bygger på att individen inte ska behöva anstränga sig. Och det är rätt självklart att vettig mat och motion är bättre för kroppen än konstant stillasittande, skräpmat och mediciner.
Citera
2024-01-20, 11:11
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?

Anser inget för jag har inget behov av läkemedel. Men du kanske kan komma med tips på naturläkemedel som du rekommenderar och som du har evidensen för fungerar?
Citera
2024-01-20, 11:16
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Hej!

Psoriasis funkar det garanterat mot för jag har själv använt det. Frågan är bara vilken produkt du ska ha, förut fanns det en salva man kunde köpa som var specificerad till olika hudproblem, från Tjeckien. Egentligen borde man ha THC också men men..

Tror du får ge dig in djungeln. Se som du kan hitta någon salva tillämpad för specifikt för psoriasis. Antar att du måste beställa från utlandet. Annars finns det ett stort utbud salvor i Sverige, vet inte hur effektiva de är dock.

Du kan söka på Google typ "cbd, psoriasis", så kan du säkert hitta vetenskapliga studier också.

Jag har använt adalimumab tidigare men det blev ett uppehåll på två år. I december kände jag mig tvungen att börja igen men jag ångrade mig efter en injektion. Jag har främst ledproblem. Nu skall jag försöka med annat.
Jag använde i tiderna kartalin mot hudåkomman. Kartalin var ju klart bättre än allt läkarna skrev ut.
Jag är inte så intresserad av vetnskapliga studier eftersom de knappast finns. Jag söker främst anekdoter. Carnivore har jag sett att har hjälpt många och jag upplever nog förbättring också. Få se bara hur väl det håller i sig och hur strikt jag måste vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in