2024-01-19, 22:49
Medlem
WordWarriors avatar
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?
Citera
2024-01-19, 22:59
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jaså. Vad bygger du din eminenta teori på?

Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

En ..oändlig mängd?

I vilken kategori ska vi förresten lägga "Glucosamin" den är enbart placebo vare sig den skrivs ut som läkemedel eller "naturmedicin".
Jag skulle tro dig om du hävdade att du helt enkelt inte gör någon större nytta all om du tex jobbar som psykiatriker.
Citera
2024-01-19, 23:04
Medlem
zombie-nations avatar
Jag vill sluta ta Levaxin. Vad ska jag ta för naturmedicin?
Citera
2024-01-19, 23:05
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

En ..oändlig mängd?

I vilken kategori ska vi förresten lägga "Glucosamin" den är enbart placebo vare sig den skrivs ut som läkemedel eller "naturmedicin".
Jag skulle tro dig om du hävdade att du helt enkelt inte gör någon större nytta all om du tex jobbar som psykiatriker.

Vänta nu, hur kom Glucosamin in i diskussionen? Vad vill du säga med detta?

Jag har inte påstått att all skolmedicin saknar nytta, men att stora delar av denna är korrumperad av läkemedelsindustrin. Er skepsis mot läkare är säkert befogad. Ni verkar brända..
Citera
2024-01-19, 23:10
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag vill sluta ta Levaxin. Vad ska jag ta för naturmedicin?

Jag skulle inte rakt av råda dig att sluta med Levaxin. Din läkare och du måste noga följa dina provsvar. Endokrinologi och alternativa läkemedel inom detta område är inte min starka sida måste jag medge. Jag avstår därför att svara på frågan.
Citera
2024-01-19, 23:13
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Vänta nu, hur kom Glucosamin in i diskussionen? Vad vill du säga med detta?

Jag har inte påstått att all skolmedicin saknar nytta, men att stora delar av denna är korrumperad av läkemedelsindustrin. Er skepsis mot läkare är säkert befogad. Ni verkar brända..
Glucosamin är ett preparat som man skrev ut trots att det saknas evidens för att det fungerar men det får läkaren att känna att han gör nytta fast han inte gör det.
Att byta från verkningslösa läkemedel till verkningslösa naturmedel kommer inte förändra något.
Iofs blir det mindre biverkningar.
Citera
2024-01-19, 23:15
Medlem
anomaligns avatar
Johannesört, bra eller anus?
Citera
2024-01-19, 23:16
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Johannesört, bra eller anus?

Många interaktioner mot farmakologiska läkemedel kan ju nämnas.
Citera
2024-01-19, 23:18
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Efter att ha arbetat som läkare i omkring 30 år, så har jag insett hur pass mycket ekonomiska intressen styr sjukvården och tillhörande farmakologisk behandling.

Problemet med att ha en legitimation är att man kan bli av med den. Nya läkemedelspatent betyder enorma vinster för läkemedelsföretagen. Man får inte förespråka naturläkemedel. Det finns en oändlig mängd patienter jag mött som skulle vara hjälpta av vitaminer, mineraler och naturmedicin. Mer så än av patenterade läkemedel.

Jag påstår inte att man ska överge skolmedicinen helt, det finns bra (och dyra) behandlingar. Jag är utifrån evidens och beprövad erfarenhet fullständigt övertygad om att alternativa behandlingar kan ge människor både en förlängd livslängd och utökad livskvalitet.

Vad anser ni?

Det blir svårt att föra en vetenskaplig diskussion (vilket jag antar att du är ute efter), när du varken kommer med exempel eller källor.
Jag har själv forskat på innehållet i många "naturläkemedel" och kan sammanfatta det hela med att de flesta innehåller en enda sörja av diverse kemikalier, där många är carcinogena, immunsuppressiva och reproduktionstoxiska. Ta Taheebo som exempel.

Så till min fråga; vilka evidens grundar du ditt påstående på? Du vet lika väl som jag att "beprövad erfarenhet" gränsar till anekdotiskt och inte kan användas som argument i det här fallet.
Citera
2024-01-19, 23:19
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Många interaktioner mot kommersiella läkemedel kan ju nämnas.

Ja, det verkar inte vara bra att äta samtidigt som annan medicin. Men jag tänkte om du har några åsikter om hur bra det är som behandling mot depression.
Citera
2024-01-19, 23:22
Medlem
sommarlovs avatar
Vi äter vitaminpiller för miljoner, helt i onödan.
Riktig mat är givetvis bäst!
https://www.dietisten.net/artiklar/F...-helt-i-onodan
Citera
2024-01-19, 23:22
Medlem
Iaghs avatar
Vad än trådstarten syftar till, det vore fint om leg läkare jobbar mer åt hållet att kroppen behöver vara i näringsbalans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in